۰ نفر

ابهامات نرخ دلار در بودجه شاخص بورس را منفی کرد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۳۷
کد خبر: 1219

پیشی گرفتن تعداد روزهای منفی شاخص از مثبت و تکرار تغییر جهت، عدم واکنش فعالان به وقایع اخیر، تشدید رخوت سرمایه گذاران و بی میلی به خرید از مهمترین وقایع بیست و نهمین روزکاری بازار سهام بود.

در بیست و نهمین روز کاری بورس در سال جدید هم هیچ خبری از بهبود اوضاع و حرکت افزایشی متغیرهای اصلی معاملات نبود تا اکثر کارگزاران و سرمایه گذاران از این تداوم این وضعیت ناخوشایند و پابرجا بودن ابهامات خسته و گله مند شوند.

به گزارش فارس، روز گذشته در شرایطی خبر اخذ عوارض 70 درصدی از صادرات محصولات دانه بندی شده شرکت های سنگ آهنی(7 دلار به ازای هر تن 10 دلاری) موجب برگشت جهت شاخص بورس و افت سهام شرکت های سنگ آهنی شد که با وجود انعکاس اخبار مثبتی برای بازار سرمایه مانند رد اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها توسط کمیسیون تلفیق مجلس، اصلاح بندهای الف و ب ماده یک از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی نمایندگان مجلس (که به نفع شرکت های پتروشیمی و پالایشی است ) و لغو اخذ عوارض صادراتی از شرکت‌های پتروشیمی گازی در بودجه 91 ، انتظار می رفت وضعیت امروز بازار سهام بهبود یابد اما نقش تعیین دلار در بودجه سال جاری آنقدر برای سرمایه گذاران و کارگزاران اهمیت داشته و دارد که به نظر می رسد تا زمان قطعی شدن این ابهام،کمتر خبر مثبتی قادر به تحریک فعالان بازار سهام باشد. در کنار این مسئله برخی حواشی مانند وضعیت بانک تات و بروز برخی اختلاف های داخلی در عدم ترسیم آینده ایی روشن برای بورس نقش داشتند.

با این وضعیت بود که اکثر معامله گران و کارگزاران حاضر در تالار حافظ امروز را هم با رخوت روزهای گذشته و بی میلی به خرید سهام سپری کردند تا تعداد روزهای منفی شاخص بورس در سال جاری بیشتر از روزهای مثبت آن باشد،چرا که هرچند در شروع معاملات امروز شاخص تا 15 واحد هم رشد کرد اما به دلیل کاهش قیمت سهام شرکت های موثر و بزرگ، در پایان معاملات بیست و نهمین روزکاری بورس در سال جدید شاخص با 3.6 واحد منفی به ثبت رسید تا به این ترتیب در برابر سیر صعودی شاخص در 14 روز کاری، پانزدهمین روز منفی شاخص هم رقم خورد.

دراین افت و خیز شاخص که با ثبت عدد 26 هزار و 932 واحدی همراه بود، شرکت های فولاد مبارکه ، بانک پاسارگاد، گل گهر، توسعه معادن و فلزات و بانک اقتصاد نوین با اثر 8 تا 2.5 واحدی خود سعی در افزایش ارقام دماسنج بازار داشتند اما به دلیل نقش منفی 6 تا 2.4 واحدی شرکت های ملی مس، نفت و گاز پارسیان ، توسعه معادن روی و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، شاخص بورس برای چندمین مرتبه در سال جاری شاهد تغییر جهت نمودار خود شد.

بر اساس این گزارش، آمار معاملات هم هر چند با داد و ستد بیش از 98 میلیارد تومانی 372 میلیون سهم عادی و حق تقدم به پایان رسید اما جزئیات معاملات سهام شرکت ها نشان می دهد به مانند روزهای گذشته ،معامله بلوکی برخی شرکت ها باعث ثبت چنین آماری شده است. به طوری که بانک پاسارگاد که تا نیمه معاملات امروز با کاهش قیمت داد و ستد می شد در پایان با بیش 212.5 میلیون سهم به ارزش 42.3 میلیارد تومان نه تنها با افزایش اندک بهای هرسهم خود روبرو شد بلکه کمتر از 50 درصد از حجم ریالی معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین بانک انصار و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با جابجایی 12.2 و 4.9 میلیارد تومانی بیش از 44.2 و 15.4 میلیون سهم روبرو شدند.