۰ نفر

تصویب تنها ۵۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای هدفمندی

مجلس دست دولت را در هدفمندی می بندد؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۰:۰۵
کد خبر: 1188

در حالی که قبلا احمدی نژاد از نمایندگان خواسته بود که دست او را در اجرای هدفمندی یارانه ها باز بگذارند، امروز کمیسیون تلفیق تنها پیشنهاد ۵۴ هزار میلیارد تومانی را برای هدفمندی تصویب کرده‌ است/کیسیون تلفیق به رأی‌گیری مجدد برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رأی نداد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حالی که در جلسه احمدی نژاد و کمیسیون تلفیق در چهارشنبه گذشته، احمدی نژاد از نمایندگان خواسته بود که بگذارند دست او باز باشد و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را شروع کند، امروز نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق با پیشنهادهای 135، 100، 80، 72 و 60 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی مخالفت کرده و تنها پیشنهاد ۵۴ هزار میلیارد تومانی را تصویب کرده‌اند که عملا به معنای منتفی شدن اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها است. به این ترتیب به نظر می رسد که مجلس می خواهد عملا ترمز هدفمندی یارانه ها را گرفته و با بستن دست دولت، ابتکار عمل را در مورد طرح هدفمندی به دست گیرد. در عین حال مصباحی مقدم خبر داده است که عده‌ای از نمایندگان تلفیق هم‌اکنون در حال جمع‌آوری امضا برای پیشنهاد 72 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها هستند که تعداد امضاء‌ها در حال افزایش است و این احتمال وجود دارد که پیشنهاد 72 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها به تصویب برسد . اما یوسف نژاد، عضو دیگر کمیسیون تلفیق بعدا گفت: نمایندگان این کمیسیون به طرح رأی‌گیری مجدد برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رأی ندادند. این در حالی است که احمدی نژاد خواستار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 91 با اعتبار 135 هزار میلیارد تومانی بود.

در همین رابطه امروز علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با فارس گفت: در جلسه امروز بعداز ظهر کمیسیون تلفیق سقف درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری 54 هزار میلیارد تومان تعیین شد که با پیشنهادهای 135 هزار، 100 هزار، 80 هزار، 72 هزار و 60 هزار میلیارد تومان مخالفت شد.

عضو کمیسیون تلفیق یادآور شد: از 34 نماینده حاضر در کمیسیون تلفیق 15 نفر به این پیشنهاد آقای توکلی و دوستانش رأی دادند.

یوسف‌نژاد افزود: در مورد هدفمندی یارانه‌ها 4 ردیف وجود دارد که یک ردیف درآمدی با 54 هزار میلیارد تومان و 3 ردیف هزینه‌ای شامل سهم خانوار تا 50 درصد، سهم تولید و صنعت تا 30 درصد و سهم دولت 20 درصد براساس ماده 7، 8 و 11 قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین شد.

وی گفت: البته ماده 14 قانون هدفمندی می‌گوید هزینه‌های هدفمندی تا 10 درصد قابل جابجایی است و بخشی از بودجه هدفمندی نیز باید به بخش سلامت اختصاص یابد.

این در حالی است که حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس، در مورد مصوبه کمسیون تلفیق مبنی بر منتفی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تصویب 54 هزار میلیارد تومان در هدفمندی یارانه‌ها، گفت: احتمال تجدید رای در کمیسیون تلفیق وجود دارد. این عضو کمیسیون تلفیق افزود: عده‌ای از نمایندگان تلفیق هم‌اکنون در حال جمع‌آوری امضا برای پیشنهاد 72 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها هستند که تعداد امضاء‌ها در حال افزایش است.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: برای تجدید رأی اولیه تلفیق، نیاز به حداقل سه چهارم رای نمایندگان تلفیق دارد که در حال حاضر 31 نفر در کمیسیون تلفیق حضور دارند. مصباحی‌ مقدم افزود:‌ نمایندگان هم‌اکنون وارد بحث نفت شدند، گرچه بحث طولانی می‌طلبد، اما فرصت زیادی تا آخر شب باقی است و احتمالا پیشنهاد 72 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها به تصویب برسد.

اما علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه 91 احتمالاً تا نیمه امشب (شنبه) طول بکشد، گفت: برای درآمد هدفمندی‌ها همان 54 هزار میلیارد تومان تصویب شده و تقاضای تجدید رأی ارائه شد، اما رأی نیاورد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: طبق آئین‌نامه تقاضای تجدید رأی باید به درخواست کتبی یک سوم نمایندگان انجام شود که این کار صورت گرفت، اما باید حداقل سه چهارم نمایندگان به این پیشنهاد رأی بدهند که پیشنهاد 72 هزار میلیارد تومانی جایگزین برای 54 هزار میلیارد تومانی هدفمند یارانه‌ها رأی نیاورد.

یوسف‌نژاد افزود: اگر نمایندگان بخواهند برای بار دوم پیشنهاد تجدید رأی بدهند، این بار باید چهار پنجم نمایندگان رأی بدهند که وقتی دو سوم رأی نیاورده، چگونه انتظار می‌رود، چهار پنجم نمایندگان رأی بدهند، بنابراین از نظر ما سقف درآمد هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بسته شده و به این صورت ۵۴ هزار میلیارد تومانی تقدیم صحن مجلس می‌شود.

نماینده ساری در مجلس افزود: هنوز بررسی موارد درآمد هزینه نفت در تلفیق ادامه دارد و نحوه توزیع اعتبارات شرکت نفت و مجموعه‌های آن بررسی می‌شود و هم‌اکنون پیشنهاد کارگروه نفتی در تلفیق مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: برای اینکه یک طرح در کمیسیون تلفیق بررسی شود،باید طراح، موافق، مخالف، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها، اتاق بازرگانی و نماینده دولت صحبت کنند و بعد از اظهارنظر این 7 مرجع در مورد آن طرح رأی‌گیری می‌شود که آنچه در ذهن نماینده پس از این اظهارات شکل می‌گیرد، در قالب رأی تبلور پیدا می‌کند.

یوسف‌نژاد گفت: نمایندگان گرچه از ساعت 6 صبح در کمیسیون تلفیق حاضر شدند، اما جلسه احتمالا بعد از ساعت 24 نیز ادامه داشته باشد و برای فردا یکشنبه دستور کاری وجود ندارد.

وی گفت: اگر گزارش تلفیق امشب تمام نشود، احتمالاً جلسه بعدی برای بعدازظهر یکشنبه تشکیل شود، مگر اینکه امشب نمایندگان کل گزارش تلفیق را به اتمام برسانند.

وی افزود: به احتمال قوی گزارش کمیسیون تلفیق روز سه‌شنبه در صحن مجلس قرائت می‌شود که در آنجا نیز یکی دو هفته کار می‌برد و بعد برای اظهارنظر شورای نگهبان ارائه می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: از مجموع درآمد نفتی 23.5 درصد برای صندوق توسعه ملی، 2 درصد برای مناطق نفت‌خیز و 14.5 درصد سهم وزارت نفت پرداخت می‌شود.

یوسف‌نژاد ادامه داد: گرچه دبیر کارگروه طرح تحول آقای فرزین حضور داشت، اما از نظر دولت در هدفمندی یارانه به خوبی دفاع نکرد و سناریوهای مورد نظر را اعلام نکرد.

وی گفت: سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان مصوب شد، اما درآمد هدفمندی ۲۸ هزار میلیارد تومان بود که در عوض 39 هزار میلیارد تومان به خانوار پرداخت و 3.5 میلیارد دلار از درآمد نفتی و 9 میلیارد دلار از بانک مرکزی برداشت شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اگر رقم پیشنهادی 135 هزار میلیارد تومانی دولت در هدفمندی یارانه‌ها تصویب می‌شد، قیمت‌ها چندین برابر افزایش پیدا می‌کرد.