۰ نفر

وزیر صنعت ، معدن و تجارت:

به واردات خودرو دست دوم خارجی مجوز نمی دهیم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶
کد خبر: 1011

غضنفری: این شایعه که واردات خودروهای خارجی با سه سال کارکرد به کشور آزاد است ، سوء تعبیر از یک مصوبه ابلاغی سال گذشته دولت است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه ورود خودروهای مستعمل خارجی ممنوع است ، گفت : این شایعه که واردات خودروهای خارجی با سه سال کارکرد به کشور آزاد است ، سوء تعبیر از یک مصوبه ابلاغی سال گذشته دولت است.

به گزارش خبرخودرو ، مهدی غضنفری تاکید کرد: همچنان واردات خودروهای مستعمل سواری ممنوع است و آنچه مصوبه دولت می گوید آن است که اگر مدل خودرو مربوط به یک یا سه سال قبل باشد و وارد کننده به دلیل فرایند اداری موفق به واردات نشده است ، امکان واردات این خودروهای نو برای او فراهم می شود.

وی افزود: آزاد شدن واردات خودروهای مستعمل برداشتی نادرست از سوی برخی سایت ها است که تکذیب می شود و مصوبه همچنان بر روی مدل خودروها تاکید دارد و کارکرد و مستعمل بودن آن به هیچ عنوان مورد نظر نیست.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت درباره قیمت خودروهای داخلی نیز گفت : تنها مرجع تفسیر قیمت مصوبه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است که نرخ خودرو رو را قانونی می کند .

غضنفری تاکید کرد: اگر تولید کننده بخواهد فراتر از قیمت های مصوب ، خودرو را به فروش برساند یا قیمت گذاری کند ، خلاف قانون است و برخورد می شود.

وی ادامه داد : از خودروسازان انتظار می رود که به مصوبه های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان پای بند باشند و فراتر از آن عمل نکنند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت این توضیح را نیز داد که در مورد خودروهای لوکس از خودروسازان خواسته شده بود خود آنها حاشیه بازار را جمع کنند و قیمت را به سال قبل برگردانند ، اما در مورد سایر خودروها با درصد اندکی با افزایش قیمت همزمان با بهبود کیفیت موافقت شد ، در غیر این صورت مصوبه از آنها پس گرفته می شود و به قیمت های قبلی بر می گردد.

غضنفری با اشاره براینکه هنوز زمان زیادی از ابلاغ مصوبه نگذشته و برای قضاوت زود است ، تاکید کرد : مرجع قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و با تغییر قانون فراتر از مصوبه این سازمان برخورد می شود.

وی درباره ثبت سفارش واردات خودرو نیز گفت : ثبت سفارش به صورت عادی جریان دارد و وارد کنندگان می توانند از ارز مرجع استفاده کنند که در مقابل این امکان نیز باید برای خدمات پس از فروش ، استاندارد، متناسب بودن با محیط زیست و استاندارهای سوخت و برخورداری از نمایندگان معتبر متعهد باشند و مجموعه ای از ضوابط را که در دستگاه های مختلف بررسی می شود ، رعایت کنند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروهای خارجی مصرف کنندگان خاص خود را دارد و آنها نیز محدود هستند ، افزود: ما هم محدودیت خاصی اعمال نمی کنیم و امیدواریم وارد کنندگان خودروهای خارجی در عرصه رقابت حقوق مشتری را رعایت کنند و نوعی سهمیه گذاری و نوبت گذاری را نیز اعمال نکنند تا از این طریق مشتریان دچار دردسر و افزایش قمیت نشوند ، چون محدودیتی از سوی دولت اعمال نشده است و متقاضیان زیادی هم ندارند بنابراین باید این اندک مشتریان خود را حفظ کنند .