۰ نفر

مسمومیت ۱۱نفر بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن در خوابگاه گرمسار

۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۰۳
کد خبر: 183361
مسمومیت ۱۱نفر بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن در خوابگاه گرمسار

مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن 11نفر که در یک خوابگاه اقامت داشتند مسموم شده و توسط اورژانس ۱۱۵ گرمسار به بیمارستان معتمدی این شهر منتقل شدند.

مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: روز گذشته طی تماسی با فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شهرستان گرمسار و درخواست امدادرسانی سریعاً تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی۱۱۵ شهرستان، در محل حاضر و پس از بررسی وضعیت جسمی مصدومان متوجه شدند بر اثر استنشاق منوکسید کربن، دچار مسمومیت شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: تکنسین‌های اورژانس ضمن اقدامات اولیه 11نفر بوسیله 4 دستگاه آمبولانس به بیمارستان معتمدی منتقل و همگی پس از دریافت خدمات بصورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

یحیائی گفت: در روزهای گذشته نیز شاهد این اتفاق در دیگر نقاط استان بوده ایم و لازم است تمامی شهروندان و مراکزی که خدمات اقامتی به مسافران ارائه می‌دهند نسبت به رعایت نکات ایمنی اهتمام لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گاز سمی منوکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود،گفت : این گاز بی‌رنگ و بی‌بوست و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می‌شود.

وی هشدار داد: منواکسیدکربن بویژه در فصل‌های سرد سال به‌دلیل استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گاز غیر استاندارد یا استفاده از سیستم تهویه نامناسب(دودکش) و همچنین نصب نکردن صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسانها را به‌مخاطره می‌اندازد و در مواردی به مرگ افراد نیز می‌انجامد.

یحیائی بیان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل گازسوز و گرمایشی فاقد دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده از وسایل گرمایشی و حصول اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن خودرو در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی و نصب نکردن آبگرمکن در حمام از مواردی است که برای جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شود.

وی سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می شود را از نشانه های هشدار دهنده مسمومیت با گاز COاعلام کرد.

مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اقدامات اولیه در برخورد با فرد مسموم شده بر اثر گاز سمی منوکسیدکربن افزود: ابتدا جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، سپس وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید و به شتاب فرد مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید و بسرعت با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.