۰ نفر

بانوی جنجالی ترامپ چرا استعفا داد؟

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۷
کد خبر: 306920
 بانوی جنجالی ترامپ چرا استعفا داد؟

استعفای ناگهانی نیکی هیلی بازتاب های بسیاری را در بر داشت. او یکی از نزدیک ترین افراد به ترامپ بود که حالا به جمع افراد برکنار شده از تیم ترامپ پیوسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، سفیر جنجالی آمریکا در سازمان ملل متحد به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داد. او دلیل کناره گیری خود را اعلام نکرده است اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا استعفای نیکی هیلی را پذیرفته است.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در توئیتر خود اعلام کرد به همراه «دوست» خود، یعنی نیکی هیلی خبر مهمی را اعلام می‌کند.

به محض اعلام موافقت دونالد ترامپ، گمانه‌زنی‌‌ها در مورد یک برنامه تغییر بنیادین در دولت آمریکا آغاز شد. این موافقت فوری نشان از هماهنگی رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر است.

نیکی هیلی پیش از انتصاب در سمت نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، فرماندار کارولینای جنوبی بود. او به داشتن مواضع سرسختانه در برابر ایران و کره شمالی معروف است.

پشت پرده یک استعفا

شبکه تلویزیونی سی ان ان با اعلام خبر کناره گیری نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، به انتقاد‌های شدید وی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

مجری سی ان ان در این باره گفت: هیلی در زمان کارزار‌های انتخاباتی ترامپ به شدت منتقد وی بود، اما زمانی که این سمت (سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد) را به عهده گرفت، به یکی از حامیان سرسخت رئیس جمهور تبدیل شد. شدت حمایت‌های وی از رئیس جمهور به حدی بود که ماه گذشته و پس از انتشار یک مقاله انتقاد آمیز و بدون نام از رئیس جمهور در روزنامه نیویورک تایمز، هیلی نیز اقدام به نوشتن یک مقاله مجزا در واشنگتن پست کرد و در آن، این جریان را مورد انتقاد قرار داد.

وی در این مقاله نوشت «زمانی که من با رئیس جمهور مخالف باشم، این مخالفت را به صورت مستقیم با رئیس جمهور در میان می‌گذارم.»

وی همچنین در این مقاله نوشت «البته من در خصوص همه مسائل با رئیس جمهور موافق نیستم. اما زمانی که مخالفتی وجود دارد، این مخالفت می‌تواند به شکل صحیح یا نادرست مطرح شود.»

مجری سی ان ان افزود:«ما نمی‌دانیم چه مساله‌ای به کناره گیری هیلی منتهی شده است. شاید علت این کناره گیری، مخالفت‌ها یا مسائل شخصی بوده است، یا آنکه خدمت هیلی به مدت دو سال برای وی کافی بوده است.»

وب سایت خبری اکسیوس، که اولین بار این خبر را منتشر کرد، اعلام کرد این تصمیم از سوی هیلی گرفته شده است و گروه سیاست خارجی کاخ سفید رازمانی که در 3 اکتبر با درخواست استعفای او مواجه شدند، شوکه کرد.

جیم کاوانا، سردبیر وب سایت Polemicist در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به گمانه‌زنی‌ در خصوص استعفای هیلی پرداخت.کاوانا در این خصوص اعلام کرد: یکی از موضوعات قابل طرح در این باره این است که به نظر می‌رسد از زمان روی کار آمدن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، هیلی اندکی از دایره داخلی ترامپ بیرون رانده شده و هیلی نیز از زمانی که به سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل رسید، در این باره بسیار یک دنده بود. میزان نفوذ او در مقایسه با بولتون کاهش یافته بود.

اسپوتنیک به نقل از کاوانا نوشت شاید هیلی خود تصمیم به ترک دولت گرفت پیش از آنکه تحت تاثیر خواست جان بولتون و مایک پمپئو قرار گیرد.همچنین موضوع قابل طرح دیگر درباره استعفای غیرمنتظره هیلی این است که ظاهرا او بدهی مالی زیادی دارد و این خود می‌تواند یک مسئله باشد. او می‌تواند در بخش خصوصی درآمد زیادی کسب کند و این گمانه‌زنی مطرح است که او احتمالا برنامه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 و نه 2020 تنظیم می‌کند.

بنا به افشا‌‌گری‌ها او مبلغ 25 هزار دلار تا 65 هزار دلار بدهی و بیش از یک میلیون دلار وام دارد. روز سه شنبه هیلی اعلام کرد او قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را ندارد. اما بنا به گفته برخی این بدان معنا نیست که هیلی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آماده نمی‌کند.

بر اساس برخی گمانه زنی‌ها، هیلی قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. او سالها در این باره صحبت کرده است اما او فاقد هرگونه اعتبارنامه سیاست خارجی است. بنابراین چه بهتر از آنکه او در سازمان ملل صاحب سمتی شود؟ در حال حاضر با وجودی که او تنها 21 ماه در سازمان ملل حضور داشته، می‌تواند خود را یک حرفه‌ای در زمینه سیاست خارجی بداند، به مجلس سنا برود و چهار و سال و نیم آینده را در آنجا (نماینده) باشد و منتظر شکست ترامپ در سال 2020 باشد و سپس او می‌تواند برای ریاست جمهوری سال 2024 اقدام کند.

اسپوتنیک در ادامه به نقل از کاوانا نوشت یکی از مواردی که قطعا درباره هیلی درست نیست این است که او بنا به ادعای بسیاری از منابع خبری از جمله سی ان ان و نیویورک تایمز یکی از میانه‌روها در میان جمهوری‌خواهان است. او در سطح جهانی در خصوص موضوع کره شمالی، روسیه، چین، ونزوئلا و فلسطین نتوانست موفق به بسیج افکار عمومی شود. آنچه هیلی در سطح سیاست جهانی نمایانگر آن بود مستثنی کردن آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

آیا جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ، درباره ایران، دلیل استعفا بود؟

خبر استعفای هیلی یک روز پس از آن اعلام می‌شود که یک نهاد ضدفساد او را به انجام هفت سفر با هواپیماهای لوکس خصوصی متهم کرد؛ پروازهایی که هزینه آن را رهبران صنایع در کارولینای جنوبی به عنوان هدیه تقبل کرده بودند.

موسسه "شهروندان هوادار مسئولیت و اخلاق" در واشنگتن گفته خانم هیلی در یک گزارش افشای هزینه‌ها، بهای این پروازها را ده ها هزار دلار کمتر از رقم واقعی ذکر کرده بود.دو هفته پیش و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هیلی در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، ریاست جلسه ویژه شورای امنیت درباره سلاح‌های هسته‌ای را ریاست کرد.

جلسه‌ای که بسیاری آن را موجب انزوای ترامپ و دولت آمریکا دانستند چرا که به غیر رئیس‌جمهور آمریکا، همه اعضای حاضر در جلسه با حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، خروج آمریکا از آن را نقد کردند.ترامپ آن روز جلسه را پیش از اتمام ترک کرد و خانم هیلی رسما ریاست آن را بر عهده گرفت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل که خود را کلانتر واشنگتن در این سازمان می دانست، درحالی که انتظار می رفت جامعه بین الملل را با سیاست های ایالات متحده هماهنگ کند با منزوی شدن کشورش و زهرخند جهانی به سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ درا جلاس اخیر شورای امنیت وادار به ترک کرسی خود در این نهاد شد.

خبر استعفای «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل سه شنبه شب به شکلی غیرمنتظره منتتشر شد و ساعتی بیشتر طول نکشید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با استعفای وی موافقت کرد.کناره گیری هیلی در حالی بود که به گزارش برخی رسانه حتی جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه وی از شنیدن آن شگفت زده شدند.

در حالی که انتظار می رفت نیلی هیلی درخواست کناره گیری خود را به بولتون یا پمپئو بدهد، وی در واقع چهارشنبه گذشته نامه استعفایش را مستقیما به ترامپ نوشته و دیگر اعضای کابینه همزمان با علنی شدن این تصمیم از آن مطلع شده اند.

زمانبندی استعفای هیلی که کمتر از یک ماه پیش از برگزاری انتخابات کنگره در آمریکا است، پرسش های بسیاری میان اعضای دولت ترامپ باقی گذاشته است. درباره این کناره گیری کمترین هماهنگی با دیگر اعضای کاخ سفید انجام شده و تقریبا همه اعضای ارشد دولت ترامپ غافلگیر شده اند.

ما دستاوردهای شگفت آور هیلی در سازمان ملل تنها به جامعه بین الملل ختم نمی شود. وی در تازه ترین اقدامات خود در شورای امنیت، انزوای آمریکا را نیز به فهرست دستاوردهایش افزود.

هیلی در اوج اقدام های خود در سازمان ملل و برای تکمیل فهرست رفتار ایران ستیزانه خود در دولت ترامپ، ماه گذشته طرحی برای برگزاری نشست شورای امنیت این سازمان با موضوع ایران و به ریاست ترامپ مطرح کرد.چند روزی از طرح این موضوع نگذشته بود که هیلی متوجه شد که از حول حلیم در دیگ افتاده و به جای خوش خدمتی برای ترامپ، همه چیز را برای سنگ روی یخ کردن او آماده کرده است.

نکته آنجا بود که مطرح شدن «ایران» به عنوان موضوع نشست شورای امنیت برجام را محوری ترین مساله خواهد کرد و تقریبا همه اعضای شورای امنیت به جز آمریکا خواهان حفظ این وافق و پایبندی جامعه بین المللی به آن هستند.

همچنین در صورتی که ایران موضوع شورای امنیت باشد، براساس مقررات شورای امنیت سازمان ملل حقی برای تهران برای شرکت در این جلسه ایجاد می شود که تریبونی در مقابل ترامپ برای بیان بی قانونی ها و عهدشکنی های دولت او توسط ایران می شود.

کمتر از یک هفته از اعلام این موضوع نگذشته بود که هیلی عقب نشینی کرده و گفت این جلسه بر «طیف گسترده تری از موضوع ها» از جمله «اشاعه تسلیحات کشتار جمعی» و همچنین ایران متمرکز خواهد بود.

همچنین شایعاتی مبنی بر احتمال لغو حضور ترامپ به عنوان رئیس در این نشست شورای امنیت از ترس منزوی شدن و قرار گرفتن در موضع ضعیف مطرح شد.

یک روز پیش از این جلسه شورای امنیت، وزیران خارجه کشورهای عضو برجام به همراه وزیر خارجه ایران نشست کمیسیون برجام را در نیویورک بدون حضور نماینده آمریکا برگزار کردند و آنچنان که انتظار می رفت یکصدا به حمایت از این توافق و پایبندی به آن تاکید کردند.

در جلسه شورای امنیت در چهارم مهر ماه در حالی که ترامپ نیم ساعت دیرتر رسید، حمایت یکپارچه اعضای شورای امنیت از برجام باعث شد وی به هدف ضدحمله های دیگر کشورها تبدیل شده و در اواسط نشست صندلی خود را ترک کند.

انزوای ترامپ در نشست شورای امنیت حول موضوع ایران اگرچه برجسته ترین مورد در محکومیت سیاست های یکجانبه گرایانه کاخ سفید است، اما تنها مورد در دوران هیلی نبود.

پیشتر نیز در موضوع انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به قدس، قطعنامه ای که کویت برای محکومیت این تصمیم ترامپ و درخواست عقب نشینی از آن پیشنهاد داده بود، همه اعضای شورای امنیت به آن رای مثبت دادند و آمریکا که تنها مانده بود مجبور به وتوی آن شد.

غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می گوید خانم هیلی فردی بود که با دیدگاه یکجانبه گرایی وارد سازمان ملل متحد شد و در همان شروع ورود خود اظهار کرد من کلانتر جدید هستم و تصور می کرد سازمان ملل یک پادگان یا زندان است.

خوشرو افزود: او عملا در این کار شکست خورد و با مقاومت جامعه جهانی روبرو شد به گونه ای که در روز پایان کار وی در سازمان ملل متحد، کاملا آمریکا را منزوی کرده است و در مسایل مهمی همچون مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی و مساله ایران که اولویت آمریکا بود هم کاملا منزوی شد.

ترامپ در استقبالی که از استعفای هیلی کرد گفت او در پایان سال میلادی از کار خود کنار می رود و می خواهد برای مدتی استراحت کند.

به گفته رسانه ها، ترامپ پیشتر نیز به هیلی گفته بود که نیاز به استراحت داد که می تواند نشانه عصبانیت او از انزوا در شورای امنیت باشد که در نهایت به قربانی شدن هیلی به دست خود منجر شد.

دوران نفرت انگیز او

نیکی هیلی پس از ورود به سازمان ملل متحد انتقادهای تندی را از این نهاد بین‌المللی آغاز کرد و بارها شورای امنیت را به تبعیض و جفا در حق رژیم صهیونیستی متهم کرد تا جایی که اسرائیل که یک بچه کوچک مظلوم خواند که جهان حق آنها را خورده است!

در دوران حضور او بر کرسی آمریکا در سازمان ملل متحد، این کشور کمک‌های مالی خود به چندین نهاد این سازمان از جمله آژانس کمک به آوارگان فلسطینی(آنروا) را قطع کرد و از برخی نهادهای آن همچون شورای حقوق بشر خارج شد.

دو هفته پیش و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هیلی در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، ریاست جلسه ویژه شورای امنیت درباره سلاح‌های هسته‌ای را ریاست کرد.جلسه‌ای که بسیاری آن را موجب انزوای ترامپ و دولت آمریکا دانستند چرا که به غیر رئیس‌جمهور آمریکا، همه اعضای حاضر در جلسه با حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، خروج آمریکا از آن را نقد کردند.

ترامپ آن روز جلسه را پیش از اتمام ترک کرد و هیلی رسما ریاست آن را بر عهده گرفت.چند ماه پیش هم مجادله لفظی میان نیکی هیلی و لری کادلو، مشاور اقتصادی ترامپ جنجالی شد.ماجرا از آنجا آغاز شد که کادلو با انتقاد از هیلی گفت که او در اقدامی "ناپخته" دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را علنی کرده و به عقیده او، هیلی در آن لحظه کمی "گیج شده بوده" است.

انتقادی که به مذاق نیکی هیلی خوش نیامد و خیلی زود پاسخ داد که: "با احترام باید بگویم که من هرگز گیج نمی‌شوم."

هیلی که فرزند یک زوج هندی‌ و مهاجر است در سال ۲۰۱۶ و ابتدای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری از او انتقاد کرد.در آن ایام هیلی به عنوان یک جمهوری‌خواه فرماندار ایالت کارولینای‌جنوبی بود.نیکی هیلی حتی آن روزها جایی گفته بود از نظر او بلاغت دونالد ترامپ در اظهارتش می‌تواند دنیا را به سوی جنگ جهانی سوم ببرد.

مهمترین محورهای فعالیت هیلی در طول نزدیک به دو سال ریاست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، تلاش برای جلب حمایت کشورها علیه ایران و کره شمالی و همچنین حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی بود.سفیر مستعفی آمریکا در سازمان ملل برخلاف آنچه از سمتش انتظار می رفت، هر آنچه در توان داشت برای زیر پا گذاشتن حقوق و موازین بین المللی در جهت حمایت از این رژیم اشغالگر به کار گرفت.

در دوران نمایندگی او، آمریکا بودجه ای را که برای سازمان ملل در نظر گرفته بود کاهش داد و از چندین نهاد بین المللی خارج و برخی دیگر را تهدید کرد.مهر ماه سال گذشته پس از آن سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) شهر باستانی الخلیل در فلسطین را به در «فهرست میراث جهانی فلسطین» قرار داده و آن را «میراث باستان در خطر» دانست، واشنگتن از این نهاد بین المللی مهم وابسته به سازمان ملل که خود از بنیانگذاران آن بود، خارج شد.

خرداد ماه سال جاری نیز پس از تهدیدهای مکرر هیلی به بهانه سیاست تبعیض آمریکا شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، آمریکا از این نهاد سازمان ملل نیز خارج شد.همچنین در حالی که نهادهای بین المللی یکی پس از دیگری علیه یکجانبه گرایی و قلدرمآبی دولت ترامپ موضع می گرفتند، دادگاه کیفری بین المللی که در حال تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان بود، از سوی دولت ترامپ تهدید شد.

بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ در شهریور ماه امسال دادگاه کیفری بین المللی را تهدید به تحریم وتعقیب قاضی های آن کرد.

یکی از دیگر از اقدام های آمریکا در ستیز با نهادهای بین المللی، قطع همه کمک ها به نهاد تامین کننده کمک به آوارگان فلسطینی بود که در دوران هیلی صورت گرفت.

دهم شهریورماه همزمان با تهدید دادگاه کیفری بین المللی، دولت ترامپ اعلام کرد که واشنگتن دیگر به تامین مالی آنروا که مسئولیت تامین امداد و کمک های انسان دوستانه به آوارگان فلسطینی را برعهده دارد، پایبند نیست.

تحلیلگران چه می گویند؟

دنیس جت،درباره ابعاد داخلی استعفای نماینده فعلی آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: هیلی هیچ اندوخته و تجربه ای در سیاست خارجی نداشت. او در نیویورک مستقر بود و برای همین تاثیر وی در سیاستگذاری کاخ سفید حاشیه ای بود. با کنار رفتن وی هیچ تغییری در سیاست خارجی و دیپلماسی آمریکا ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: تنها نکته قابل توجه این بود که او چهره ای نرم برای سیاست های تند دولت ترامپ بود. هیلی همچون جان بولتون که زمانی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل بود، رفتار نمی کرد که همه را از خود فراری بدهد. در منش خود از این خشونت رفتاری بولتون دوری می کرد.

هیلی بدون میراث ماندگار

استاد علوم سیاسی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا در پاسخ به این پرسش که میراث نیکی هیلی در سازمان ملل چه بوده است، گفت: بعید می دانم بتوان از میراثی سخن گفت. به نظرم از او در آینده به عنوان شخصی یاد می شود که سعی می کرد کارهای ترامپ را رفو کند.

جت افزود: او در راستای سیاست های مخرب رییس جمهوری کار کرد که هم در خارج متحدان آمریکا را آزرد و هم در داخل دموکراسی آمریکا را متزلزل کرده است.

وی تصریح کرد: من اساسا فکر نمی کنم کسی در آینده از هیلی به عنوان نماینده در سازمان ملل متحد یادی بکند. در کل، سمت نماینده در سازمان ملل متحد در دولت آمریکا چندان خاص نیست و نیکی هم از لحاظ دستاوردهایش کم مایه بود.

این دیپلمات پیشین آمریکا با اشاره به انزوای ترامپ در جریان برگزاری هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: به نظرم به ترامپ به عنوان یک فرد خطرناک غیرنرمال نگاه می شود. سال گذشته در سازمان ملل وی درباره خشم و آتش علیه مرد موشکی صحبت می کرد و امسال می گوید که عاشق کیم جونگ اون است.وی ما را آزرده است. برای همین کسی از متحدان ما به وی اطمینان ندارد و حاضر نیست که پشت سر او حرکت کند. آنها نمی دانند او قرار است چه کند. برجام یک نمونه روشن آن است. او کاری کرد که پنج کشور دیگر در کنار ایران قرار گیرند.

بلند پروازی های هیلی

مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مبهم بودن دلیل کنار رفتن نیکی هیلی گفت: هیلی در گذشته اختلافاتی با ترامپ داشت و در جریان رقابت های انتخابات ریاست جهوری از وی و حرف های تندش انتقاد کرده بود.

جت افزود: از طرف دیگر گفته می شود که وی می خواهد وارد دنیای تجارت شود. او به مدت 8 سال سمت دولتی داشته است. 6 سال فرماندار کارولینای جنوبی و 2 سال هم در سازمان ملل و حقوق بگیر دولت بوده است که ملبغ زیادی نیست. می‌خواهد که با این کناره‌گیری بر آن برنامه ها متمرکز شود. او خود را در قامت نامزد معاون رئیس جمهوری و حتی خود رئیس جمهوری می‌بیند.

این استاد دانشگاه با اشاره به شایعات درباره تمایل هیلی برای جانشینی 'رکس تیلرسون' وزیر برکنار شده خارجه ترامپ اظهار کرد: تجربه دیپلماتیک هیلی صفر بوده است. ترامپ به مایک پمپئو برای هدایت دیپلماسی اطمینان بیشتری داشت و او را به خود نزدیک تر می دید.

آشفتگی ادامه دار در کابینه ترامپ

از دنیس جت پرسید که آیا استعفای هیلی نقطه پایان جابجایی ها در دولت ترامپ خواهد بود؟ وی با ابراز تردید در این خصوص گفت: روند بحران در کابینه ترامپ در واقع جزئی از سیاق عملکرد این دولت است و در دو سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این دیپلمات پیشین آمریکا افزود: زمانی این تصور بود که ترامپ در کسوت نامزد ریاست جمهوری با ترامپ پس از ورود به کاخ سفید تفاوت خواهد کرد و وی از رفتار عجیب و تند خود دست برخواهد داشت اما این یک تصور خام بود و ثابت شد که ترامپ همانی است که بوده!

جت خاطرنشان کرد: او هیچگاه مسولیت پذیر نبوده و نیاموخته است درباره کارهای خود پاسخگو باشد. شرط می بندم که به محض برگزاری انتخابات ماه نوامبر، او جف سشنز را برکنار و تعدادی از اعضای کابینه را عوض خواهد کرد. دو سال آینده هم همین وضع خواهد بود.

واکنش‌ها

استعفای هیلی بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های خبری و در میان سیاستمداران داشته است دراینباره نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد سفیر آتی آمریکا در این سازمان به همکاری بین المللی احترام بگذارد و برای چندجانبه گرایی موثر باشد.

اولوف اسکوک بعدازظهر سه شنبه پیش از نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال تغییر در سیاست های آمریکا پس از استعفای نیکی هیلی نماینده فعلی آمریکا در سازمان ملل متحد این مطلب را مطرح کرد.

وی در حالی که از همکاری با هیلی سخن می گفت افزود: هنوز چند ماه تا پایان کار او باقی است و باید با آنها همکاری کنیم.

نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما به افرادی نیاز داریم که به مقامات خود بسیار نزدیک باشند و اختیارات لازم را برای مذاکره و تصمیم گیری داشته باشند و ما امیدواریم سفیر پس از نیکی هیلی برای اصلاح سازمان ملل متحد همکاری کند تا برای تقویت این سازمان اطمینان حاصل کنیم.

اسکوک اضافه کرد: من فقط امیدوارم کسی بیاید که اگرچه مواضع کشور خود را نمایندگی می کند، اما به همکاری های بین المللی احترام بگذارد و همه ما از سازمان ملل به عنوان یک سازمان خوب و موثر که شبیه یک چتر برای همکاری های چندجانبه است، حفاظت کنیم.

همچنین دقایقی پس از اعلام موافقت دونالد ترامپ با استعفای خانم هیلی چهره‌های برجسته سیاسی آمریکا به این خبر واکنش نشان دادند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان کنگره که خود او هم چند ماه پیش اعلام بازنشستگی کرد در توییتر ضمن تقدیر از زحمات هیلی از کناره‌گیری او ابراز تاسف کرد.

دنی دانن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد هم از "حمایت بی‌دریغ" هیلی از رژیم اشغالگر تشکر کرده گفته: "متشکریم خانم هیلی! متشکریم از این که بدون ترس حقیقت را عنوان کردید و پاسدار ارزش‌های مشترک اسراییل و آمریکا بودید."

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در توئیتر خود نوشت: از نیکی هیلی، سفیر مستعفی آمریکا در سازمان ملل که چالشی سخت برای حقیقت و عدالت برای اسرائیل علیه تزویر و ریاکاری در سازمان ملل را رهبری کرد، قدردانی می‌کنم.

بر اساس گزارشهای منتشره دیده بان دولت آمریکا تحقیق درباره استعفای "نیکی هیلی" را خواستار شد.گمانه زنی ها حاکی از ارتباط استعفای "نیکی هیلی" با موضع گیری وی درباره ابهام در مرگ روزنامه نگار سعودی است.همچنین برخی رسانه های آمریکایی دلیل برکناری وی را پذیرش رشوه و پرواز مجانی می دانند.

لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهوری‌خواه که او نیز از ایالت کارولینای جنوبی است ضمن تشکر از زحمات هیلی گفته: "خانم هیلی یک مدیر روشن و متقن، وفادار به ارزش‌های آمریکایی و نیروی محرکه اصلی در ایجاد اصلاحات در سازمان ملل متحد بود."

رابرت منندز سناتور ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی سنا تصمیم خانم هیلی را "نشانه دیگری از هرج و مرج در سیاست خارجی دولت ترامپ" توصیف کرد.

در حساب توئیتری سازمان عفو بین الملل در واکنش به استعفای نیکی هیلی آمده است: امیدواریم که استعفای شوکه کننده نیکی هیلی به پایان روابط بسیار ضعیف بین سازمان های غیر دولتی و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منجر شود و جانشین وی برای اصلاح این روابط تلاش کند . در دوره حضور نیکی هیلی، سازمان های حقوق بشری مورد تبعیض واقع شدند.

در این پیام، که پس از اعلام استعفای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در حساب کاربری عفو بین الملل منتشر شد، آمده است: در دوره تصدی نیکی هیلی در سازمان ملل، سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر تنها به خاطر داشتن دیدگاه های متفاوت در خصوص مواردی چون اهمیت شورای حقوق بشر، از سوی وی مورد تبعیض واقع شدند.

آنهایی که گیج شدند.

پایگاه اینترنتی هیل نوشت جمهوری‌خواهان و استراتژیست‌های حزب جمهوری‌خواه از زمانبندی اعلام استعفای «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل، غافلگیر و تا حدودی آزرده شدند.

هیل در ادامه نوشت: جمهوری خواهان در انظار عمومی، هیلی را که یکی از ستاره‌های لایه‌ی محافظه کار این حزب است، ستایش می‌کنند؛ اما در محافل خصوصی خود از اینکه اعلام این تصمیم در زمان نامناسب توجه‌ها را از نخستین روز حضور «برت کاوانا» در دیوان عالی آمریکا منحرف کرد، گیج شده اند.

یکی از مسائل گیج کننده این است که استعفای نیکی هیلی کمتر از یک ماه پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا اعلام شد، این در حالیست که او قرار نیست تا پایان سال از دولت دونالد ترامپ -رئیس جمهور آمریکا- خارج شود. حالا عموم مردم از خود می‌پرسند چرا هیلی یک ماه دیگر صبر نکرد و استعفایش را پس از برگزاری انتخابات عمومی نکرد.

مارک سنفورد، نماینده جمهوری خواه آمریکا، عصر سه شنبه در مصاحبه با سی ان ان گفت: «به نظر من با توجه به نزدیک بودن برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره، زمانبندی اعلام این تصمیم عادی نبود و اکثر سیاستمداران را غافلگیر کرد.»

دموکرات‌ها می‌گویند این موضوع نشان دهنده آشفتگی کاخ سفید است. «دیک دوربین» عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا، در این خصوص گفت از شنیدن استعفای هیلی غافلگیر شده است و هیچ زمانی را به یاد نمی‌آورد که یک مقام عالی رتبه در دولت در زمانی تا این حد نزدیک به انتخابات استعفا داده باشد.

 

چه کسی جایگزین خواهد شد؟ 

از لحظه استفعای هیلی بحث بر سر جانشینی سفیر آمریکا در سازمان ملل داغ شده است به طوری که ترامپ دخترش را لایق این کرسی دانسته است.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده است، هیچ کس با صلاحیت‌تر و لایق‌تر از دخترش برای جانشینی نیکی هیلی، سفیر مستعفی آمریکا در سازمان ملل نیست.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان گفتگوی خبری در کاخ سفید ایوانکا ترامپ، دخترش را یک "دینامیت" توصیف کرد.وی به خبرنگاران گفت که اسم ایوانکای 36 را برای تصدی سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل شنیده اما اگر خودش او را انتخاب کند، به پارتی بازی متهم می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با اعلام اینکه ایوانکا برای این سمت به صورت بالقوه مناسب است، گفت: من هم درباره ایوانکا شنیده‌ام، اگر اینطور شود، خیلی خوب است. البته من این انتخاب را نمی‌کنم چون در اینصورت به پارتی بازی متهم می‌شوم. 

ترامپ هم‌چنین گفته که دخترش سفیری "فوق‌العاده" در سازمان ملل است.اما ایوانکا ترامپ در پیامی در توئیتر اعلام کرد: برای من افتخار است که در کنار بسیاری از کارمندان بزرگ در کاخ سفید کار می‌کنم و می‌دانم که رئیس جمهوری آمریکا یک فرد توانمند را برای جانشینی هیلی انتخاب خواهد کرد. آن جایگزین من نخواهم بود.

اینسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت گزارش داد: این درحالیست که نام شخص دیگری برای این سمت در نظر گرفته شده و آن شخص "دینا پاول" است که برای مدت یک سال به عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد اما پس از آن این سمت را ترک گفت و در ژانویه 2018 به بانک گلدمن ساکس پیوست.

سی.ان.ان زمانی او را آدم ایوانکا ترامپ در کاخ سفید معرفی کرده بود.چند روزنامه نام پاول را به عنوان کاندیدای پست سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده‌اند.

ترامپ روز سه شنبه همچنین اعلام کرد که برای جانشینی هیلی فرد دیگری را به نام "ریچارد گرنل" که اکنون سفیر آمریکا در آلمان است، در نظر دارد.

گرنل یکی از افراد مورد علاقه در میان متحدان ترامپ و کارمندان کاخ سفید به شمار می‌رود.