۰ نفر

چه کسی جانشین نیکی هیلی در سازمان ملل می‌شود؟

پاول؛ گزینه معقول ترامپ

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۷:۱۱
کد خبر: 306779
پاول؛ گزینه معقول ترامپ

از زمانی که خبر خروج نیکی هیلی از سازمان ملل متحد اعلام شد، رسانه‌ها و افراد مختلف شروع به گمانه‌زنی در خصوص جانشین وی کردند. اما دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه عنوان کرد در حال بررسی گزینه‌های مورد نظر در خصوص جانشینی نیکی هیلی است که به گفته دونالد ترامپ، دینا پاول یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی اوست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  ترامپ به خبرنگاران کاخ سفید پیش از سفر به آیووا برای شرکت در کمپین انتخاباتی در این ایالت گفت که در حال بررسی گزینه‌هایی است که برای این سمت در نظر گرفته است. او پیش از سوار شدن به هلیکوپتر افزود: دینا قطعا فردی است که من می‌توانم برای این سمت در نظر بگیرم، اما افراد دیگری هم وجود دارند و من نام‌های زیادی شنیده‌ام.

ترامپ در ادامه به خبرنگاران گفت که او پنج نفر را برای این کار در نظر گرفته است که از جمله اصلی‌ترین آنها پاول است. او اما نامی از چهار نفر دیگر نبرد اما عنوان کرد که ریک گرنل سفیر امریکا در آلمان جزو گزینه‌های این سمت نیست. او در خصوص گرنل گفت: او در آلمان بسیار خوب عمل کرده است و من ترجیح می‌دهم ریک را در جایی که هست، حفظ کنم.

ترامپ همچنین در خصوص دختر خود ایوانکا برای جانشینی نیکی هیلی گفت: او یک سفیر باورنکردنی در سازمان ملل خواهد شد اما من را متهم به پارتی بازی می‌کنند. گفتنی است که ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد ترامپ از جمله مشاوران ارشد رییس‌جمهور به حساب می‌آیند. ترامپ افزود: من مطمئن نیستم که کسی صلاحیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش بلومبرگ مقامات در کاخ سفید از اقدام هیلی برای استعفا شگفت‌زده شده‌اند و گفته می‌شود زمانی که خبر استعفای هیلی منتشر شده جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید و مایک پنس معاون اول رییس‌جمهور از این خبر تعجب کردند. ترامپ نیز تنها کمتر از 15 دقیقه پیش از دیدار با هیلی این خبر را اعلام کرد و دقایقی پیش از آن رسانه‌های امریکایی خبر استعفای هیلی را منتشر کردند.

با این حال دونالد ترامپ اعلام کرده است که هیلی به او در انتخاب نهایی برای تعیین جانشین کمک خواهد کرد.

خانم پاول که به عنوان گزینه اصلی برای جانشینی هیلی مطرح شده 45 سال سن دارد و معاون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بود که در ماه ژانویه کاخ سفید را ترک کرد و به کمپانی گلدمن ساکس بازگشت. او پیش از حضور در کاخ سفید نیز در گلدمن ساکس فعالیت می‌کرد. او در زمان حضور بوش در کاخ سفید نیز معاون وزیر خارجه و یکی از کارکنان ارشد کاخ سفید محسوب می‌شد.

گفتنی است که دینا پاول ژانویه سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد. او زمانی که سمت خود را ترک کرد، مقامات عنوان کردند که قصد دارد به صرف وقت بیشتری با خانواده‌اش در منهتن بپردازد.

اما دینا پاول از جمله افرادی بوده است که همواره توسط ملی‌گرایان حامی ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته است؛ از جمله استیو بنن استراتژیست ارشد سابق ترامپ. گفته می‌شود که او در طول مدت حضور در کاخ سفید به ایوانکا ترامپ و همسرش جرد کوشنر نزدیک بود و به آنها در بحث مناقشه اسراییل و فلسطین کمک می‌کرد. با این حال حتی زمانی که پاول از کاخ سفید بیرون رفت، کوشنر اعلام کرد که او نقش اصلی خود در راستای تلاش‌های ما برای صلح را ادامه خواهد داد.

با این حال آن‌گونه که پولیتیکو به نقل از دو منبع آگاه عنوان کرده دینا پاول اصلی‌ترین گزینه جانشینی نیکی هیلی است. خانواده، زندگی و کار پاول در نیویورک است، جایی که در آن مقر سازمان ملل قرار دارد و در صورت حضور در سمت نمایندگی امریکا دیگر با مشکلات خانوادگی برخورد نمی‌کند و می‌تواند وقت بیشتری را صرف خانواده کند. با این حال او عنوان کرده از کار خود در گلدمن ساکس خوشحال است. گفتنی است، دینا پاول در مصر متولد شده و در ایالات متحده بزرگ شده است. او علاقه زیادی به شخص ترامپ و دختر و دامادش دارد. با این حال به این دلیل او در رسانه‌های راست‌های افراطی مورد هجمه قرار دارد که او چندان به رویکرد داخلی محور ترامپ پایبند نیست، بلکه فردی است که در ساختار اقتصادی جهانی فعالیت کرده و در چارچوب سیاست خارجی ترامپ بر مبنای امریکا اول فعالیت نخواهد کرد.

از دیگر گزینه‌های مطرح که شانس کمتری برای رسیدن به این سمت دارند، کلی کرافت سفیر ایالات متحده در کاناداست. اما برخی نزدیکان و طرفداران ترامپ در شبکه‌های اجتماعی و بخصوص توییتر به ترامپ فشار آوردند که ریچارد گرنل سفیر امریکا در آلمان را به جای پاول در نظر بگیرد.

منابع آگاه در کاخ سفید عنوان کردند که با خانم پاول در خصوص این کار تماس‌هایی برقرار شده است، البته کاخ سفید در این خصوص اظهارنظر نکرد. از طرفی دینا پاول با توجه به اینکه در دولت بوش خدمت کرده با محافظه‌کاران روابط مناسبی دارد و او با بسیاری از جمهوریخواهان نیز در کپیتول هیل بسیار نزدیک است که از جمله آن می‌توان به سناتور تد کروز از تگزاس و سناتور تام کاتن از آرکانزاس اشاره کرد که می‌تواند در صورت انتخاب راه آسان‌تری را برای تایید در سنای امریکا داشته باشد. گفتنی است، زمانی که خانم پاول وارد کاخ سفید شد در دو حوزه مهم اقتصادی و حوزه خاورمیانه مشاوره می‌داد و در سیاست خارجی دولت نقش ایفا می‌کرد. او در طول مدت حضور در کاخ سفید تلاش بسیار گسترده‌ای برای بهبود روابط میان دولت و متحدانش در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان انجام داد. او همچنین در اولین دیدار رییس‌جمهور با شاهزاده سعودی محمدبن سلمان حضور داشت. گفتنی است، او روی برنامه سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری بین ایالات متحده و عربستان سعودی نظارت داشت. او حتی روابط خوبی با ‌گری کوهن مشاور اقتصادی سابق ترامپ داشت که ماه مارس از این سمت استعفا داد. به هر ترتیب می‌توان گفت که دینا پاول فردی حرفه‌ای بود که به‌طور معمول روابط مناسبی با اعضای کابینه ترامپ داشت اما مشخص نیست که بتواند با مایک پمپئو و جان بولتون همکاری کند.

گفتنی است که دینا پاول مسلط به زبان عربی است که به صورت روان از این مهارت خود در دوره حضور در وزارت امور خارجه و کاخ سفید استفاده کرد و اغلب به خاورمیانه سفر کرد تا از سیاست‌های بوش در منطقه دفاع کند. کاندولیزا رایس وزیرخارجه وقت ایالات متحده در سال 2007 به واشنگتن‌پست نیز گفت که دینا پاول تلاش کرد، تغییراتی را در ارتباط با ایران آغاز کند که از نظر من امکان‌پذیر نبود. گفته می‌شود که او توانست در طول دوره بوش مبادلات فرهنگی میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی را برقرار کند که از جمله آن انتقال برخی پزشک‌ها به غرب و اعزام تیم کشتی به ایران بود. گفتنی است زمانی که او وارد دولت دونالد ترامپ شد در نقش معاون امنیت ملی با خانواده‌های امریکایی‌هایی که در ایران زندانی شده‌اند نیز ملاقات کرد. حال باید دید که در صورت حضور احتمالی دینا پاول به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل که بر خلاف نیکی هیلی به خوبی از مناسبات بین‌المللی مطلع است آیا می‌توان شاهد تغییر رویکرد در سیاست‌های ایالات متحده امریکا بخصوص در مورد ایران بود یا خیر.