۰ نفر

پنتاگون تولید تسلیحات بیولوژیکی در گرجستان را تکذیب کرد

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 300535
پنتاگون تولید تسلیحات بیولوژیکی در گرجستان را تکذیب کرد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا ادعای تولید تسلیحات بیولوژیکی توسط واشنگتن در مرکز ریچارد جی‌. لوگار که مسئول تحقیقات مرتبط با بهداشت و درمان در گرجستان است، را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اریک پاهن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا جمعه اعلام کرد: اتهامات طرح شده "تماما پوچ" است و احتمالا اختراع کمپین ضد اطلاعات توهم روسیه علیه غرب است. ایالات متحده آمریکا در حال تولید تسلیحات بیولوژیکی در مرکز لوگار نیست. همچنین اینها تاسیسات آمریکا نیست.

ایگور گیورگادزه، وزیر سابق امنیت کشور گرجستان اخیرا حین کنفرانسی خبری در مسکو تاکید کرد در جریان گزارش‌هایی از مرگ‌ومیرهایی قرار گرفته است که احتمالا ناشی از آزمایش‌ واکسن‌ها در لابراتوآر تحت حمایت مالی آمریکا موسوم به مرکز "لوگار" است.

به گفته این مقام، اسنادی به دست او رسیده است که فاش می‌کند این آزمایشگاه فعالیت‌هایی در ارتباط با هپاتیت نوع C داشته است. براساس این اسناد، ۳۰ تن در دسامبر ۲۰۱۵ و ۴۳ تن دیگر در آوریل و اوت ۲۰۱۶ مرده‌اند و احتمالا علت مرگ آنها استفاده از برخی داروهاست.

روسیه جمعه از ایالات متحده خواست تا اطلاعاتی درباره این لابرآتوار ارائه دهد.

وزیر سابق امنیت کشور گرجستان جمعه گفت که مرکز لوگار متعلق و تحت امر مرکز ملی کنترل بیماری‌ها و بهداشت عمومی گرجستان است و یک مرکز بهداشت و درمان مشترک انسانی و دام‌پزشکی به حساب می‌آید.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، عملیات مرکز لوگار روی حفاظت از غیر نظامیان مقابل تهدیدات بیولوژیکی، ارتقای سلامت عمومی و حیوانات از طریق تشخیص بیماری‌های عفونی، نظارت بر اپیدمیولوژیک (همه‌گیرشناسی) و تحقیقات به نفع گرجستان، منطقه قفقاز و جامعه جهانی متمرکز است.