۰ نفر

پوتین: روابط روسیه و چین مبتنی بر اعتماد متقابل است

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 299835
پوتین: روابط روسیه و چین مبتنی بر اعتماد متقابل است

رئیس جمهور روسیه ضمن تقدیر از تلاش رئیس‌جمهور چین برای توسعه و تقویت روابط میان دو کشور تأکید کرد که روابط مسکو و پکن مبتنی بر اعتماد متقابل در حال گسترش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اسپوتنیک،«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در شهر «ولادی‌وستوک» روسیه از حضور هیأت چینی به ریاست رئیس‌جمهور این کشور در اجلاس اقتصادی شرق روسیه قدردانی کرد.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، پوتین در ادامه تأکید کرد، «بزرگترین هیأت نمایندگی از جانب کشور چین در این اجلاس حاضر شده که البته این امر با توجه به عمق روابط میان دو کشور چین و روسیه انتظار می‌رفت».

وی در ادامه گفت که در حال حاضر حجم معاملات تجاری و تعاملات اقتصادی میان چین و روسیه در بالاترین سطح بوده و این روابط در حال گسترش است و در عین حال «روابط میان دو کشور مبتنی بر اعتماد متقابل است».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین از تلاش‌های همتای چینی خود برای توسعه و تقویت روابط میان مسکو و پکن قدردانی کرد.

پوتین در ادامه تأکید کرد که «ما در گذشته نیز تماس‌های مداومی را داشته‌ایم و خوشحالیم که امروز میزبان شما در روسیه هستیم و به شما خوش‌آمد می‌گوییم».

رئیس‌جمهور چین نیز که پس از رئیس‌جمهور روسیه سخنان خود را آغاز کرد گفت: «من هم بسیار خوشحالم که به دعوت شما در این اجلاس حاضر شدم. قبل از هر چیز مایلم تا نهایت قدردانی خود بابت این دعوت را ابراز کرده و بعد هم از شما بابت اینکه شرایط حضور مجدد من در این شهر را یک بار دیگر فراهم کردید تشکر کنم. من قبلا نیز در اینجا بوده‌ام و از آن زمان تا کنون شاهد پیشرفت قابل توجه این شهر زیبا بوده‌ام».

وی ادامه داد: «من بسیار خوشحالم که امسال فرصتی فراهم شده تا در چهارمین اجلاس «مجمع اقتصادی شرق» در روسیه شرکت کنم. همانطور که شما نیز تأکید کردید هیأت نمایندگی چین، بزرگترین هیأت شرکت‌کننده در این اجلاس است و این مسئله مؤید این است که این اجلاس اهمیت بسیاری برای ما داشته و علاوه بر این نشان می‌دهد که تا چه اندازه روسیه برای چین اهمیت دارد و در عین حال چین برای روسیه مهم است در مسئله توسعه خاور دور روسیه».

رئیس‌جمهور چین همچنین تأکید کرد: «ما امسال در مناسبت‌های مختلف دیدار کرده‌ایم و تماس‌های نزدیکی داریم که در آینده نیز برای مدت‌های طولانی حفظ خواهد شد. و من آماده هستم تا تبادل عقاید و دیدگاه‌هایمان را تقویت کنیم تا همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور ارتقاء یابد چه امروز در این اجلاس و چه در آینده. یک بار دیگر از شما بابت برگزاری این اجلاس تشکر می‌کنم.»

«مجمع اقتصادی شرق» از سال ۲۰۱۵ به صورت سالیانه در «ولادی‌وستوک» روسیه برگزار شده و امسال این نشست در طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (امروز و فردا) برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نشست تشویق سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مناطق شرق دور برگزار می‌شود و ده‌ها هیأت خارجی در آن حضور دارند.

همزمان با این نشست، رزمایش سالیانه روسیه به مدت ۵ روز آغاز شده است و به نوشته «وال استریت ژورنال» امسال برای اولین بار مسکو از یک کشور خارج از دایره کشورهای شوروی سابق برای مشارکت در رزمایش سالیانه خود دعوت کرده است و نیروهای چینی به نیروهای روسیه ملحق شده‌اند.