۰ نفر

وزیر کشور عراق: هیچ نقطه مرز تجاری با ایران بسته نمی‌شود

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 292384
وزیر کشور عراق: هیچ نقطه مرز تجاری با ایران بسته نمی‌شود

وزیر کشور عراق تاکید کرد که هیچ نقطه ای از گذرگاه های مرزی با ایران بسته نشده و نخواهد شد و مرز تجاری با ایران کاملا باز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در پی انتشار شایعاتی مبنی بر بسته شدن برخی نقاط مرزی میان دو کشور، شبکه رصد عراق روز یکشنبه در صفحه توییتر خود از قول «قاسم الاعرجی» خبر داد که مرزها همچنان باز است و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. 
وزیر کشور عراق گفت هیچ گذرگاه مرزی با ایران بسته نخواهد شد. 
وی همچنین توضیح داد که اقدام های ضد ایرانی آمریکا شامل بستن گذرگاه ها و ممنوعیت واردات از ایران نیست بلکه تنها به عدم تعامل دلاری میان دو کشور مربوط می شود.
گزارش ها در عین حال حاکی است که حذف دلار از معاملات دو کشور امر تازه ای نیست و از چند سال پیش انجام می شده است. 
در همین حال بانک مرکزی عراق روز جمعه بخشنامه ای صادر کرده است که بر اساس آن تعامل یوروی بانک های این کشور با همتایان ایرانی مشکلی نخواهد داشت. 
در این بخشنامه بر 'تداوم' ممنوعیت تعامل دلاری با بانک های ایرانی تاکید شده اما آمده است که 'کار با یورو بر اساس مقتضیات تعامل با بانک مرکزی اروپا و بانک هایی که با این ارز خارجی کار می کنند خواهد بود'. 
پیش تر 'سعد الحدیثی' سخنگوی دولت عراق اعلام کرده بود که این کشور بدلیل تحریم های آمریکا ناچار است تعامل دلاری با ایران را متوقف کند. 
وی همچنین گفته بود که حذف دلار از معاملات مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. 
در پی سخنان روز سه شنبه گذشته حیدرالعبادی نخست وزیر عراق مبنی بر این که کشورش با تحریم های آمریکا همراهی نمی کند اما ناچار است به آن پایبند باشد، موجی از شایعات از جمله بستن مرز تجاری با ایران بر سر زبان ها افتاد. 
این اظهارات همچنین با واکنش گسترده مقامات و مردم عراق مواجه شد و علاوه بر رهبران سیاسی، احزاب، گروهها و شخصیت های مختلف عراقی که طی چند روز گذشته با صدور دهها اطلاعیه ضمن انتقاد از موضع العبادی، اقدامات ضد ایرانی ترامپ را محکوم و با دولت و ملت ایران اعلام همبستگی کردند فعالان فضای مجازی در شبکه های مختلف اجتماعی نیز با ترند کردن هشتگ های 'العبادی_لایمثلنا (العبادی نماینده ما نیست) و 'متضامن_مع_الشعب_الایرانی (با مردم ایران اعلام همبستگی می کنم) نسبت به این امر واکنش نشان دادند.