۰ نفر

سوزان رایس: ترامپ بهترین دوست برای "دیکتاتورها" است

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۲۶
کد خبر: 292169
سوزان رایس: ترامپ بهترین دوست برای "دیکتاتورها" است

دولت دونالد ترامپ به جای آنکه در مناقشه میان کانادا و عربستان به دفاع از کانادا به عنوان هم‌پیمان دموکراتیک خود بپردازد با سوءاستفاده‌های عربستان سعودی مسامحه می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در نیویورک تایمز نوشت: بعد از آنکه وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی نسبت به به زندان افتادن فعالان حقوق زنان و حقوق بشر در عربستان اظهارنگرانی کرد، عربستانی‌ها تلاش کردند تا کانادا را مجازات کرده و در عین حال دیگر منتقدان بالقوه خود را مرعوب سازند. آنها وعده دادند در امور داخلی کانادا مداخله کنند و همچنین سفیر کانادا را از کشورشان اخراج کرده و سفیر خودشان را فرا خواندند و هرگونه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با کانادا را به حال تعلیق درآوردند. آنها همچنین تهدید کردند هزاران دانشجوی عربستانی را از دانشگاه کانادا بیرون می‌کشند.

وی افزود: معمولا در مواجهه با چنین چالش‌هایی وزارت خارجه آمریکا صرف نظر از اینکه دولت روی کار دموکرات یا جمهوری‌خواه باشد، از کانادا دفاع کرده و از سوءاستفاده‌های حقوق بشری عربستان انتقاد می‌کند. چنین چیزی مطابق با رهبری سنتی آمریکا در جهان در زمینه دفاع از حقوق بشر بوده و به همین ترتیب ما اعتراض‌های دیرینه به سوءاستفاده‌های حقوق بشری عربستان را پررنگ می‌سازیم. ما از کانادا به عنوان همسایه غیرقابل اجتناب خود و هم‌پیمانمان در ناتو حمایت می‌کنیم در حالی که اظهارات دولت این کشور به هیچ وجه نه تند بودند و نه نامفهموم.

رایس افزود: ما با ظرافت به عربستان این پیام را می‌دهیم که اگر آنها بر سر این موضوع با کانادا مشکل دارند پس همچنین با آمریکا نیز مشکل دارند چون هیچ یک از ما انتقادهایمان از دوست یا دشمن را در زمانی که ضرورت داشته باشد محدود نمی‌کنیم.

این مقام آمریکایی ادامه داد: هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه دولت ترامپ به جای این کار بعد از یک پاسخ اولیه ضعیف در روز سه‌شنبه بیان کرد. "ما یک گفت‌وگوی مرتبط با دولت عربستان درخصوص حقوق بشر و مسائل دیگر داریم. درباره این مورد خاص با کانادا ما موضوع را نزد دولت عربستان مطرح کرده‌ایم. آنها دوستان و شرکای ما هستند همانطور که کانادا هم هست. دو طرف لازم است که نزد یکدیگر به صورت دیپلماتیک مساله را حل کنند. ما نمی‌توانیم این کار را برای آنها انجام دهیم."چیزی که در این بیانیه به چشم می‌خورد مقایسه غلط، خودداری از انتقاد از سوءاستفاده‌های حقوق بشری آشکار و کنار گذاشتن رهبری اخلاقی آمریکا است.این یکی از خصوصیات رویکرد دولت ترامپ در قبال نقض حقوق بشر به ویژه به هنگام ارتکابش از سوی دوستان مستبد ما است. در این مورد دولت کشور ما کانادا را به حال خود رها کرد و باعث شد اروپایی‌ها به جای آنکه ایستاده رویمان حساب کنند شرمنده شوند و به عربستان و دیگران این پیام را داد که می‌توانند بدون نگرانی و محکوم شدن از جانب واشنگتن مرتکب سوءاستفاده‌های حقوق بشری بشوند.

رایس گفت: این موضع آمریکا به منزله چک سفید امضایی است که ما برای محمد بن سلمان،‌ ولیعهد ۳۲ ساله عربستان کشیده‌ایم تا به موجب آن او در مسائل مختلف بتواند از مجازات فرار کند. این ولیعهد در آمریکا در وال‌استریت و هالیوود و دیگر مکان‌ها مورد استقبال و تحسین قرار گرفت و حامیانش سیاست‌های او در زمینه تنوع‌بخشی اقتصاد و اصلاحات اجتماعی را نظیر دادن حق رانندگی به زنان تحسین کردند. هرچند که چنین اقداماتی مورد استقبال قرار می‌گیرند اما در پشت آنها سیاست‌های داخلی و خارجی هستند که ولیعهد عربستان برخلاف منافع آمریکا در پیش گرفته است.او شدیدا با فعالان برخورد کرده،‌ اعضای خانواده سلطنتی را به همراه تاجران به زندان انداخته بدون آنکه فرایند قضایی درستی برای اتهامات آنها در زمینه فساد طی کند و برای مدت کوتاهی نیز سعد الحریری، نخست وزیر لبنان را به گروگان گرفت. ولیعهد عربستان با همراهی امارات متحده عربی جنگی بی‌وقفه را علیه یمن به راه انداخته که در آن از سلاح‌ها و حمایت‌های لجستیکی آمریکا که میزانی از آن به دوران باراک اوباما برمی‌گردد استفاده کرده و به شکلی کورکورانه غیرنظامیان را بمباران کرده است. همچنین براساس گزارش‌ها جایی که مناسب بوده با شبه‌نظامیان القاعده وارد همکاری شده است و همچنین تحویل کمک‌های انسانی شدیدا مورد نیاز را نیز با محدودیت مواجه کرده است.

رایس ادامه داد: عربستان در عین حال بیشتر از یکسال است که اصرار به محاصره همسایه خود قطر داشته و اکنون نیز در همین راستا شروع به کندن کانالی کرده تا عملا آن را تبدیل به یک جزیره کند و همه این اقدامات را به رغم حضور ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در قطر و به بهانه حمایت این کشور از تروریسم و روابطش با ایران صورت می‌دهد. خطرناک تر از همه این بود که ولیعهد عربستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای وی از دولت ترامپ خواستند تا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود و تحریم‌ها را مجددا اعمال کند و به درگیری بالقوه با ایران دامن بزند.

وی افزود: آمریکا در این شراکت بی قید و شرط خود با عربستان سعودی بیشتر پیرو است تا رهبری کننده. ما دائما تسلیم کارهای ولیعهد عربستان هرچند که تحریک آمیز یا زیانبار باشند می‌شویم. به دلایلی که هنوز مشخص نیست دونالد ترامپ این پیام را به ولیعهد عربستان (که احتمالا چندین دهه رهبر این کشور سلطنتی خواهد بود) می‌دهد که آمریکا در خدمت شما است.مدافعان این سیاست خارجه دولت آمریکا معمولا ارتقای روابط آمریکا با عربستان چند کشور دیگر حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل را تحسین می‌کنند و این وضعیت را با وضعیتی که در دولت اوباما وجود داشت، مقایسه می‌کند. این تعجب آور نیست که این کشورها عاشق دونالد ترامپ شوند زیرا دولت وی برخلاف دولت‌های پیشین در مواجهه با آنها خودش را به مردن می‌زند تا آنها هر کاری که دلشان بخواهد انجام بدهند. این سیاست‌هایی متناسب با رهبری نیست.