۰ نفر

تاکید هند و افغانستان بر اهمیت چابهار در روابط تجاری دو کشور

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 292056
تاکید هند و افغانستان بر اهمیت چابهار در روابط تجاری دو کشور

هند و افغانستان بار دیگر بر اهمیت بندر استراتژیک افغانستان به عنوان مسیری تجاری و بازرگانی در روابط دو کشور تاکید کردند.

به گزارش تایمز آف ایندیا، بندر چابهار که دسامبر سال گذشته به بهره برداری رسید، مسیر استراتژیک جدیدی بین هند، ایران و افغانستان گشوده است. در دومین نشست کارگروه توسعه همکاری های هند و افغانستان مقامات دو کشور بر اهمیت دسترسی به این بندر برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی خود تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طرف افغان از هند برای ارسال ۱۷۰هزار تن گندم به این کشور که درگیر خشکسالی است تشکر کرد. دو طرف رضایت خود را از مسیر جدید و تحویل کالاهای هندی به افغانستان از طریق بندر چابهار ابراز داشتند. هند و ایران توافق نامه ای برای توسعه ظرفیت بندر چابهار امضا کرده اند و پیمان سه جانبه ای نیز سال گذشته در تهران بین سران سه کشور برای اتصال این سه کشور به هم از طریق بندر چابهار به امضا رسیده است.

این بندر به افغانستان اجازه می دهد تا از طریق دریا به کالاها و خدمات هند و سایر نقاط جهان دسترسی داشته و نیازی به بندر کراچی پاکستان نداشته باشد. دو طرف در خصوص راه های افزایش همکاری ها و پروژه های زیرساختی، آموزشی، درمانی و توسعه منابع انسانی در افغانستان گفتگو کردند.

طرفین هم چنین رضایت خود را نسبت به تکمیل موفقیت آمیز پروژه های توسعه ای نظیر ساختمان پارلمان افغانستان، سد دوستی دو کشور و فاز نخست بندر چابهار بیان کردند.