۰ نفر

واکنش‌ عراقی‌ها به موضع العبادی درباره تحریم ایران

۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 291819
واکنش‌ عراقی‌ها به موضع العبادی درباره تحریم ایران

نخست وزیر عراق گفته بود دولت وی تحریم‌ها علیه ایران را تایید نمی‌کند، چرا که خطای راهبردی است، اما مجبور است به آن پایبند باشد(تبعیت کند)، این واکنش با خشم و اعتراض شهروندان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عراق روبرو شده است.

برخی رسانه‌های عراقی روز گذشته از قول نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بودند که بغداد با وجود میل باطنی، ناچار است با تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن همراهی کند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعدازظهر دوشنبه 15 مرداد دستوری اجرایی را امضا کرد که به‌موجب آن تحریم‌های ازپیش برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی از روز سه شنبه از سر گرفته شد.ترامپ اعلام کرده که هدف از این سیاست‌ها وارد آوردن "حداکثر فشار اقتصادی" بر ایران است.

اظهارنظر و موضع‌گیری العبادی با واکنش تند و شدید مردم و شخصیت‌های دینی و سیاسی عراق روبرو شده و آنها بر مخالفت خود با تحریم‌های خصمانه آمریکا و قرار گرفتن در کنار ملت و دولت ایران در این شرایط سخت تاکید کردند.

تاکید سازمان بدر بر غیرقانونی و ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا

سازمان بدر عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد: سازمان بدر تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ملت عظیم ایران و جمهوری اسلامی را به شدت محکوم و تاکید می‌کند که این تحریم‌ها با همه عرف‌ها و منشورهای بین‌المللی و ارزش‌های اخلاقی و حقوق بشری که آمریکا سنگ آن را به سینه می‌زند، در تضاد است.

سازمان بدر عراق افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران به منزله مجازات دسته جمعی ملت ایران است که هدف از آن گرسنه نگاه داشتن و شکنجه این ملت عزیز است، زیرا این ملت با تسلیم شدن در برابر سلطه و زورگویی‌های آمریکا مخالفت کرده است.این سازمان بر حمایت از ملت و دولت ایران که در تمام سختی‌ها به ویژه در زمان حمله داعش به عراق در کنار مردم عراق ایستادند، تاکید کرد.

سازمان بدر در پایان این بیانیه اعلام کرد: از ملت عزیز و دولت عراق می‌خواهیم که از دولت و ملت ایران حمایت کنند. ما یقین داریم که اراده ظالمانه آمریکا در برابر اراده و مقاومت ملت صبور ایران در هم می‌شکند. از همه آزادگان جهان و کشورهای علاقمند به صلح می‌خواهیم که از جمهوری اسلامی ایران برای در هم شکستن محاصره آمریکا حمایت کنند.

حزب الله عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیانگر سیطره لابی صهیونیستی بر ترامپ است

گردان‌های حزب الله عراق نیز در بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بیانگر سیطره لابی صهیونیستی و پول عربستان بر دونالد ترامپ دانست و اعلام کرد: ایران زمانی که داعش بخش‌های وسیعی از عراق را اشغال کرده بود در کنار عراق ایستاد.

گردان‌های حزب الله عراق ضمن انتقاد از مواضع حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کرد: ملت وفادار عراق همه در کنار برادرانشان در ایران خواهند ایستاد.

مخالفت نوری  المالکی و عصائب اهل الحق با تحریم‌های ضد ایرانی

جنبش عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نقض ارزش‌ها و موازین انسانی و حقوقی توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است : وضعیت حساس عراق و منافع تودرتوی آن ایجاب می کند که رهبران کشور تصمیم مناسب را اتخاذ کنند که در آن دو موضوع اساسی لحاظ شده باشد. نخست اینکه حاکمیت ملی عراق بدون ترس یا دنباله روی از طرفی مدنظر قرار گیرد و دوم اینکه منافع عراق بر منافع دیگران در سایه شرایط پیچیده و منافع تودرتو لحاظ شود.

این بیانیه افزود: حفاظت از بی طرفی عراق و اینکه بخشی از محور ایرانی نباشد؛ به این معنا نیست که عراق بخشی از محور آمریکایی و دنباله روی این کشور در تصمیمات یکجانبه اش باشد.

این بیانیه خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای جهان نظیر کشورهای اتحادیه اروپا یا چین یا هند و یا حتی پاکستان و ترکیه حاکمیت خود را مدنظر قرار دادند و منافع خود را مقدم شمردند و عراقی ها کمتر از ملت های این کشورها - در احترام گذاشتن خود به حاکمیت خودشان و رد دنباله روی از محور آمریکایی- نیستند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما در جنبش عصائب اهل الحق از صدور چنین موضعی از طرف نخست وزیر عراق ابراز تاسف می کنیم. ما معتقدیم که وی نیاز نداشت که خود و کشور عراق را به چنین التزامی مقید کند؛ خصوصا که دولت او در خارج از دوره قانونی خود و بدون چتر حمایت پارلمان فعالیت می کند که در جایگاه گرفتن تصمیماتی با این اهمیت نیست.

این بیانیه افزود: این موضعگیری برای دولت آینده عراق الزام آور نیست و امید داریم که دولت آینده تصمیمات خود را همواره با در نظر گرفتن حاکمیت عراق و منافع آن بگیرد و دنباله روی دولت احمق ترامپ در منطقه و جهان نباشد.

نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق در دیدار با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد بار دیگر بر مخالفت خود با اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرد و از جامعه بین المللی خواست تا سیاست فشار اقتصادی علیه ملت ها را رد کنند. 

تاکید البیاتی بر مخالفت ملت عراق با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمان های عراق نیز به نوبه خود تحریم های آمریکا علیه ایران را خروج از اصول دموکراتیک دانست و تاکید کرد: ما محاصره آمریکا و کشورهای دیگر در منطقه علیه ایران را رد می کنیم و آن را خروج از اصل دموکراسی و عدالت اجتماعی می دانیم.

جاسم محمد جعفر البیاتی افزود: هر مشکلی راه حلی دارد که از طریق گردهم آمدن سر میز به دست می آید. 

رئیس جریان حکمت ملی عراق اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را زیرپا گذاشتن اراده بین المللی و تفاهم نامه ها و تعهدات امضا شده دانست.

دفتر عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق با عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی این کشور دیدار کرد و دو طرف تحولات عرصه سیاسی داخلی و منطقه ای و روابط دو کشور همسایه و تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و تبعات آن برمنطقه را بررسی کردند.

حکیم تاکید کرد: این تنش آفرینی به منافع کشورهای منطقه و ملت های آنها زیان می رساند. تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گذر از اراده بین المللی و تعهدات و توافقنامه های امضا شده است.

جنبش نجباء‌: در کنار ملت ایران خواهیم ایستاد/ دولت عراق نباید از تصمیمات آمریکا دنباله‌روی کند

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق در واکنش به اعلام حیدرالعبادی مبنی بر همراهی با تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران تاکید کرد هرگز اجازه نخواهیم داد که عراق به ایالتی از ایالت‌های آمریکا تبدیل شود.

«سید هاشم الموسوی» با مخاطب قرار دادن «حیدر العبادی» از او پرسید: ما ملت عراق از کِی جزو پروژه تحریم ملت‌ها بوده‌ایم؟ فرزندان عراق از چه زمانی شریک محور تروریسم آمریکایی بوده‌اند؟ محوری که به‌دنبال مداخله و تجزیه کشورها، ظلم به ملت‌ها و غارت ثروت‌هایشان است.

الموسوی خاطر نشان کرد: ملت بخشنده عراق نه فقط با مال، بلکه با جان خود در فلسطین و سوریه فداکاری کرده است. ما نه اکنون و نه هیچ زمان دیگر اجازه نخواهیم داد که عراق به ایالتی از ایالات آمریکا تبدیل و اراده آنان بر ما تحمیل شود.

وی با بیان اینکه، ما برای تثبیت حاکمیت عراق خون داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم کسی به استقلال ما دست‌اندازی کند، افزود دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد.

الموسوی گفت : این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم. دو سوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند، پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند.

وی افزود: ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است. آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟!

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء که در مراسم بزرگداشت شهدا حضور یافته بود، در پایان سخنرانی خود بار دیگر العبادی را مخاطب قرار داد و گفت: معلوم نیست چه کسانی به تو مشاوره می‌دهند! مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی؟! جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدایشان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟!

مقتدی صدر: ما در مقابل تحریم‌های آمریکا دست بسته نخواهیم ماند

مقتدی صدر هم به طور تلویحی در پایان بیانیه ای خود به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت که آمریکا "ملت ها را به بهانه خصومت با دولت ها "مجازات" و زیر فشار اقتصادی قرار می دهد و اگر "آمریکا از تصمیماتش دست برندارد؛ ما دست بسته نخواهیم ماند ".

آیت الله مدرسی : ما هرگز لطف و کمک برادران ایرانی‌مان به ملت عراق در سخت‌ترین شرایط را فراموش نمی‌کنیم

از سوی دیگر آیت الله محمد تقی المدرسی از علمای عراقی در واکنش به موضع تامل برانگیز حیدرالعبادی مبنی بر پایبندی دولتش به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا درباره تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی میان ملت‌های عراق و ایران هشدار داد و گفت پیوند ملت عراق با برادرانش(ایران) قوی‌تر از همه مکر و نیرنگ‌هاست و ما هرگز لطف و کمک برادرانمان در ایام محنت بزرگ هنگام بیرون راندن تروریست‌ها و نیز حمایت از اقتصادمان در سخت‌ترین شرایط را فراموش نخواهیم کرد.

وی افزود بیشتر کشورهای مهم دنیا محاصره اقتصادی(ایران) را رد کرده‌اند از جمله کشورهای بزرگ و کشورهای همسایه همچون ترکیه، سوریه، لبنان و پاکستان که این تحریم‌ها را رد کرده‌اند.

آیت الله مدرسی تاکید کرد ملت عراق در کنار ایرانی‌ها در چارچوب منافع عالی خود خواهند ایستاد، زیرا این رنج و محنت به مثابه ابر تابستانی طولی نخواهد کشید که پایان خواهد یافت، ما هرگز به امانت‌های خود خیانت نخواهیم کرد.

واکنش شهروندان عراقی به موضع العبادی؛ تاکید بر مخالفت با تحریم‌های آمریکا؛ هرگز لطف و کمک ملت و دولت ایران را فراموش نخواهیم کرد

اما فضای مجازی طی روزهای اخیر شاهد موج گسترده واکنش شدید شهروندان عراقی به موضع‌گیری غیرمسئولانه و سئوال برانگیز حیدرالعبادی و مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران بوده است.

کاربران عراقی به شیوه‌های مختلف مخالفت خود را با این موضع‌گیری العبادی نشان داده‌اند. آنها هشتگ «همبستگی با ایران» و «العبادی نماینده ما نیست» به حمایت از ملت و  دولت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا پرداختند.

یک شهروند عراقی در این باره نوشت من به عنوان یک شهروند عراقی مخالفت خود را با اظهارات بزدلانه العبادی درباره تحریم‌های شرم آور تحمیلی بر جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم، من اعلام می‌کنم که با ایران ابراز همبستگی می‌کنم کشوری که از ما در جنگ با داعش حمایت کرد و خون فرزندانش با فرزندان ما در آمیخت آن هم در زمانی که شرکای وطن به ما خیانت کردند .

کاربر دیگری خطاب به العبادی نوشته است : چرا این حرف‌ها را زمانی  نزد که ایران درهای انبارهای سلاح و مهمات خود را در زمانی به روی ما باز کرد که جهان در برابر تهاجم وحشیانه و بربری داعش محصول غرب به ما تماشاچی و ساکت بود و منتظر لحظات سقوط عراق بود؟

شهروند عراقی دیگری هم نوشته است رابطه میان دولت‌های ایران و عراق مبتنی بر پایه‌های دین، برادری و برابری است و هیچ قدرت داخلی یا بیگانه یا هرگونه شکافی نمی‌تواند بر این رابطه غلبه کند.

کاربری با نام سیف الحق نوشته است آنها تلاش می‌کنند بین ما و ایران و حزب الله و انصارالله و ارتش ملی سوریه اختلاف و شکاف ایجاد کنند،‌ولی ما قوی‌تر هستیم، ما بهتر هستیم، آینده از آن ماست، سرنوشت این زباله‌ها(در اشاره به کسانی که از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا حمایت می‌کنند) رو به زوال و نابودی است،‌به زباله‌دان  تاریخ...

کاربری با نام الیاسری نوشته  است ننگ  و عار برای هر ترسوی خائن امثال العبادی باد .

کاربر دیگری به همراهی و همدستی رژیم سعودی با آمریکا در تحریم‌های ضد ایرانی اشاره کرده و نوشته است ما نقش عربستان سعودی را فراموش نمی‌کنیم که تمام امکانات مالی خود را در اختیار آمریکا قرار داده تا علیه ایران به کار گیرد.

کاربری با انتشار تصویر جالب با هدف نشان دادن همبستگی ملت‌های عراق و ایران نوشته است تمام کشورهایی که به حاکمیت خود احترام بگذارند،‌به تحریم‌های آمریکا پایبند نیستند،‌فقط عراق به آن پایبند است، زیرا کشوری بدون حاکمیت است.

05

کاربر  دیگری نوشته است عراق هیچ رای و نظر مستقلی ندارد، چرا که کشوری تحت اشغال است و من هر مسئول عراقی را که به ایران دست درازی و تعدی کند، به چالش می‌کشم.