۰ نفر

تغییر معماری جهانی

تاکید رییس شورای اروپا بر تعهد به برجام

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹
کد خبر: 285550
تاکید رییس شورای اروپا بر تعهد به برجام

رئیس شورای اروپا در سفر به پکن تاکید کرد بروکسل و پکن برای اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران متحد هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا روز دوشنبه (امروز) در چین گفت آمریکا و روسیه وظیفه دارند مانع جنگ تجاری شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، توسک در پکن گفت که معماری جهانی در حال تغییر است و مسئولیت مشترک همه این است که این تغییر را در بهترین جهت هدایت کنند.

توسک با بیان اینکه دیداری «مثمر ثمر» با هیأت چینی داشته، گفت طرفین درباره همکاری‌های سیاسی و امنیتی، از جمله در زمینه اجرای توافق هسته‌ای با ایران، گفت‌وگو کرده‌اند.

وی گفت: «ما در تعهد خود به ادامه اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران متحد هستیم.»

رئیس شورای اروپا با اشاره به نشست امروز روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی فنلاند، گفت: «همه ما از این واقعیت که معماری جهان در برابر دیدگان ما در حال تغییر است، آگاهیم. این مسئولیت مشترک ماست که این تغییر، را به تغییری مثبت بدل کنیم.»

او با بیان اینکه نظم کنونی در جهان، برای اروپا صلح، برای چین رشد اقتصادی و برای جهان پایان جنگ سرد را به ارمغان آورده، گفت: «این وظیفه مشترک اروپا و چین، آمریکا و روسیه است که نه فقط این نظم را نابود نکنند، بلکه آن را تقویت کنند.»

رئیس شورای اروپا با اشاره به لزوم اصلاح سازمان تجارت جهانی، به بحران‌های جهان از جمله در سوریه اشاره کرد و گفت یک راه این است که کشورها با روش‌های سخت مانند جنگ‌های تعرفه‌ای به تقابل با هم بپردازند یا اینکه راه دیپلماسی و تلاش مشترک را پیش بگیرند.

وی افزود، با مقامات چینی درباره احترام به همسایگان گفت‌وگو کردند و حمایت اتحادیه اروپا از راه حل صلح آمیز برای مسئله اتمی کره شمالی از طریق ابزار دیپلماتیک را اعلام کرد.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در حال حاضر برای گفت‌وگوهای سالیانه سران اتحادیه اروپا و چین در پکن هستند.

طی یک سال گذشته تهدیدات «دونالد ترامپ» برای افزایش تعرفه محصولات دیگر کشورها، نگرانی عمیقی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین بوجود آورده است.