۰ نفر

کرمیل مطرح کرد:

تلاش واشنگتن برای جایگزینی گاز آمریکا با روسیه

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۱
کد خبر: 284826
تلاش واشنگتن برای جایگزینی گاز آمریکا با روسیه

سخنگوی کاخ کرملین گفته است واشنگتن با انتقاد از خط لوله گازی «نورد استریم 2» که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند، به دنبال فروش ذخایر گاز طبیعی خود به کشورهای اروپایی با هزینه به مراتب بیشتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) اظهارات روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران ناتو در بروکسل را رد کرد و گفت که این اظهارات بخشی از تلاش آمریکا برای فریب دادن اروپا به خرید ذخایر انرژی آمریکا مطرح شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که برای شرکت نشست سران کشورهای عضو ناتو به بروکسل بلژیک سفر کرده، امروز در همان ساعات ابتدایی و در مراسم صبحانه کاری با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو، در برابر دوربین‌ها به آلمان تاخت و گفت برلین به دلیل وابستگی به تأمین انرژی از روسیه، «اسیر» مسکو است.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان ساعتی بعد از این اظهارات، در بدو ورود به محل برگزاری نشست، به صحبت‌های ترامپ واکنش نشان داد و گفت آلمان اکنون کشوری مستقل است و خودش برای خود تصمیم می‌گیرد. علاوه بر این، «اورسلا فن‌درلین» وزیر دفاع آلمان نیز در واکنش به این اظهارات گفته بود که برلین برای گفت‌وگو با روسیه اهمیت بسیاری قائل است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، ترامپ روز چهارشنبه در نخستین روز از اجلاس ناتو در بروکسل به آلمان گفته بود که حمایت از خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری دریای بالتیک برای وارد کردن گاز بیشتر از روسیه یک اشتباه است و برلین باید به جای انجام این کار، تأمین سهم بیشتری از بودجه نظامی ناتو را عهده‌دار شود.

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی مطرح شد که وی قرار است روز دوشنبه آینده ۱۶ جولای (۲۵ تیرماه) با «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار و گفت‌وگو کند.

روسیه مایل است تا خط لوله انتقال گاز خود به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» را پیش ببرد چرا که این ظرفیت را برای مسکو فراهم می‌کند تا صادرات گاز خود به آلمان را از طریق دریای بالتیک تقریبا به دو برابر میزان فعلی افزایش دهد. با این وجود واشنگتن مخالف انجام این پروژه است و یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که شرکت‌های غربی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده باشند احتمالا تحریم خواهند شد.

سخنگوی کاخ کرملین امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی خود در مسکو تأکید کرد، اظهارات ترامپ نشانه افزایش تلاش‌های آمریکا برای کم اهمیت‌ جلوه دادن گاز روسیه برای اروپا و همچنین تلاش برای جایگزین کردن بخش انرژی آمریکا در اروپا است.

وی گفت: «از آنجایی که آلمان یکی از مهمترین خریداران گاز روسیه است، ما نمی‌توانیم با این فرضیات موافقت کنیم... ذخایر گازی این خط لوله نمی‌تواند منجر به وابستگی یک کشور به کشور دیگر شود بلکه وابستگی متقابل ایجاد می‌کند. این امر می‌تواند تضمین ثبات و توسعه بیشتر باشد».

پسکوف ادامه داد که مسکو انتقادهای آمریکا را در خصوص این خط لوله گازی جدید «رقابتی ناسالم» با هدف تلاش برای مجبور کردن کشورهای اروپایی به خرید گاز طبیعی آمریکا که بسیار پرهزینه‌تر است، در نظر می‌گیرد.

تأکید مجدد روسیه به پایبندی به برجام در سفر «ولایتی» به مسکو

«علی‌اکبر ولایتی» فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور اسلامی ایران امروز (پنج‌شنبه) در سفر به مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، پیام‌های «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان را در اقامتگاه رئیس جمهوری روسیه در منطقه نووآگاریووا در شمال غربی مسکو به پوتین تسلیم کرد.

در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید علاوه بر «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه، «یوری اوشاکوف» دستیار ویژه پوتین در امور بین الملل و «ماکسیم بارانوف» معاون رییس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه حضور داشتند.

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش در این کنفرانس خبری به دیدار امروز مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران و رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و درباره پیام منتقل شده به مسکو گفت: «این پیام‌ها مربوط به روابط دوجانبه بوده و چشم‌انداز گسترده‌ای در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی دارد».

وی همچنین تأکید کرد که دو طرف در این نشست بر تعهد به اجرای توافق هسته ای ایران موسوم به برجام تأکید کرده‌اند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، آمریکا با ایجاد فضای ابهام‌آمیز درباره آینده برجام، فشار به سرمایه‌گذاران برای خروج از ایران و نهایتا خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های یکجانبه موجب شد تا دستاورد اقتصادی برجام برای ایران به شدت محدود شود. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دو هفته پیش از آنچه او «بروز مشکلات اقتصادی برای مردم ایران» خواند ابراز خرسندی کرد و گفت اعتراضات در ایران نشانگر موفقیت سیاست‌های تل‌آویو و واشنگتن است.