۰ نفر

هشدار روسیه به امکان تسلط داعش بربخشی از سوریه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 272066
هشدار روسیه به امکان تسلط داعش بربخشی از سوریه

وزارت امور خارجه روسیه نسبت به تسلط دوباره گروه تروریستی داعش در بخشی از سواحل رودخانه فرات و چشم پوشی آمریکا به این مساله هشدار داد.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در شهر کرچی در شبه جزیره کریمه، اظهار داشت: شاهد خطر احیای خلافت گروه تروریستی داعش در منطقه «ماورای رودخانه فرات»در سوریه هستیم که با چشم پوشی آمریکا ممکن است، تحقق یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: دولت آمریکا در مورد وضعیت دستگیری چند هزار نفر از تروریست ها و مزدورانی که توسط نیروهای امریکایی و ائتلاف آنها ازجمله نیروی دمکراتیک سوریه متشکل از کردها به اسارت گرفته شده اند، سکوت کرده است.

**روسیه برای تحقیقات شیمیایی در سوریه تلاش می کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو برای انجام تحقیقات شیمیایی واقعی و عاری از مسائل سیاسی درباره حملات شیمیایی در سوریه تلاش می کند.

وی ادامه داد: امیدواریم که نتیجه تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حادثه شیمیایی شهر دوما سنجیده و حرفه ای باشد.

منابع نزدیک به تروریست ها در سوریه روز هفتم ماه اوریل گذشته مدعی شدند که بر اثر بکارگیری مواد شیمیایی در شهر دوما دهها نفر مصدوم شده اند.

دولت سوریه و روسیه این حادثه شیمیایی را صحنه سازی خوانده که با همکاری تروریست ها به اجرا درامد.

**روسیه از برچیدن پایگاه هسته ای در کره شمالی استقبال می کند

زاخارووا خاطرنشان کرد که مسکو از تصمیم پیونگ یانگ برای برچیدن پایگاه هسته ای پونگری استقبال می کند.

وی همچنین بر حمایت روسیه از برگزاری دیدار سران کره شمالی و آمریکا تاکید کرد.

**روسیه برای آزادی خبرنگاران زندانی روس در اوکراین تلاش می کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اعلام اعتراض مسکو به دستگیری رئیس خبرگزاری ریانووستی اوکراین (شعبه خبرگزاری ریانووستی روسیه در اوکراین) و نیز پیگرد چند نفر از همکارانش در اوکراین توسط ماموران امنیتی این کشور، آن را غیرقانونی خواند.

زاخارووا ادامه داد:روسیه تمام تلاش های ممکن را برای ازادی کریل ویشینسکی رئیس خبرگزاری ریانووستی اوکراین که شهروند روس است، بکار می گیرد.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تا با بقیه خبرنگاران روس در اوکراین چنین رفتار نشود.

مقام روس خاطرنشان کرد روسیه به سازمان های بین المللی مراجعه کرده تا اوکراین از این گونه اقدامات علیه مسکو صرف نظر کند.

وی ادامه داد: عرصه خبرنگاری در اوکراین با بحران مواجه شده است.

ماموران امنیتی اوکراین روز گذشته با حضور در دفتر خبرگزاری ریانووستی اوکراین ان را مورد بازرسی قرار داده و رئیس این مرکز خبری و چند نفر از همکارانش را بازداشت کردند و در زمان حاضر ویشینسکی در بازداشت بسر می برد.

**پل کریمه مانعی برای کشتیرانی نمی شود

زاخارووا درپاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکاکه پل کریمه را مانعی برای کشتیرانی در دریای آزوف خواند بود این اظهارات را بی اساس دانست.

وی گفت: وزارت خارجه آمریکا می گوید پل کریمه مانع کشتیرانی می شود می خواهیم سوال کنیم مانع تردد کدام کشتی ها می شود.

زاخارووا افزود: این پل ممکن است مانع تردد ناوگان ششم امریکا شود که چند سال پیش به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ممکن است به بلاروس اعزام شود.

جنیفر پساکی سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمریکا چهار سال پیش با هشدار به روسیه از امکان اعزام ناوگان ششم امریکا به بلاروس سخن گفته بود و به این واقعیت توجه نداشت که بلاروس هیچ مرز آبی ندارد.

این سخن سخنگوی وزارت خارجه امریکا در محافل خبری و شبکه های اجتماعی روسیه بازتاب گسترده یافت و به شوخی پساکی معروف شد.