۰ نفر

ادعاهای ترامپ در خروج از برجام، بی اساس بود

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۴
کد خبر: 271922
ادعاهای ترامپ در خروج از برجام، بی اساس بود

مدیرعامل خبرگزاری رسمی یونان (آنا)، ادعاهای مطرح شده از سوی 'دونالد ترامپ'رییس جمهوری آمریکا را بی اساس خواند و گفت: این ادعاها، بهانه ای بیش نبود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'میکالیس سیلوس' (Michalis Psilos) در حاشیه برگزاری اجلاس بین المللی خبرگزاری ها در اسلام آباد (ICNA) در خصوص خروج دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت: بر اساس گزارش های سازمان بین المللی انرژی اتمی، ایران به مفاد توافقنامه پایبند بوده است و ادعاهای مطرح شده در این خصوص بی دلیل است.

وی با تاکید بر لزوم تداوم این توافقنامه، تصریح کرد: در مقطع زمانی تصویب توافقنامه برجام، مذاکرات ایران و 5+1 و توافق حاصل شده بهترین توافق بود.

'میکالیس سیلوس'در بخش دیگری از این گفت و گو، با بیان اینکه یونان از گفت و گو و صلح حمایت می کند، اضافه کرد: آتن، تهدید کشورها و اعمال فشار بر آنها را خطری برای جامعه جهانی دانست و افزود: مخالف سیاست هایی هستیم که توافق هسته ای بین ایران و دیگر کشورها را خدشه دار کند.

مدیرعامل خبرگزاری رسمی یونان (آنا) در بخش دیگری از این گفت و گو گفت:آتن نیز به توافق موسوم به 'برجام' احترام می گذارد و تنها راه تحقق صلح را گفت و گو می داند و دلیلی برای خروج رئیس جمهوری آمریکا از این توافقنامه نمی داند.

وی اضافه کرد: آتن، اعمال تحریم و فشار علیه تهران را محکوم کرده و معتقد است که کشورهای اروپایی شامل 'آلمان، فرانسه و البته یونان' باید دولت آمریکا را متقاعد کند تا دست از تهدید و اعمال فشار بردارد.

مدیرعامل خبرگزاری رسمی یونان (آنا) رویکرد ایران در قبال خروج ترامپ از برجام را عاقلانه و هوشمندانه خواند و افزود: ایران به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور است و فکر می کنیم که به نفع ایران است تا در توافقنامه باقی بماند.

این فعال رسانه ای همچنین با تجلیل از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای جهانی گفت: دونالد ترامپ باید عواقب بعدی خروج از برجام را نیز بپذیرد و حداقل تاثیر آن، رویارویی با دیگر قدرت ها نظیر 'چین و روسیه' و دیگر کشورهای اروپایی است.

 رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هجدهم اردیبهشت ماه جاری با تکرار ادعاهای بی اساس علیه ایران، رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

دقایقی پس از اقدام پیمان شکنانه ترامپ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با تعیین 'ضرب الاجل چند هفته ای' برای انگلیس، فرانسه و آلمان و نیز روسیه و چین، گفت: در این شرایط ما باید منتظر باشیم که کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد. 'اگر اهداف ایران را سایر طرف ها تامین کنند، برجام برجا خواهد ماند.'

'اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.'

اقدام ضد ایرانی ترامپ، واکنش های جهانی متعددی در پی داشته است و بسیاری از رهبران جهان با محکومیت نقض قوانین بین المللی از سوی ترامپ نسبت به پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز پس از آن، در نشست خبری با رسانه ها از برجام به عنوان الگوی مناسب حل مشکلات و معضلات پیچیده بین الملل یاد کرد و گفت: این الگو، راه حل بسیاری از مشکلات عرصه بین الملل از راه گفت و گو و دیپلماسی است.

اجلاس خبرگزاری ها به مناسبت هفتادمین سال استقلال پاکستان و با هدف گسترش همکاری خبرگزاری ها در تعامل چندجانبه مقابل چالش های رسانه ای روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته در اسلام آباد و به میزبانی خبرگزاری رسمی پاکستان (APP) برگزار شد.

کشورهای 'پاکستان، جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، بحرین، بلغارستان، چین، مصر، یونان، اندونزی، قزاقستان، لبنان، عمان، قطر، رومانی، عربستان سعودی، سودان، سوریه، تونس ، ترکیه' و امارات متحده عربی در این کنفرانس حضور داشتند