۰ نفر

لاوروف: آمریکا طرف‌های برجام را تحت فشار گذاشته

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
کد خبر: 271810
لاوروف: آمریکا طرف‌های برجام را تحت فشار گذاشته

وزیر امور خارجه روسیه گفته است، آمریکا به شدت طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران را برای از بین بردن این توافق تحت فشار گذاشته است.

به گزارش شبکه راشاتودی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه تأکید کرد، تا این لحظه تمامی طرف‌های برجام به جز آمریکا پایبندی خود به توافق هسته ای ایران را اعلام کرده‌اند و در دیدارهای جداگانه‌ای که با وزرای خارجه چین، ایران و سه کشور اروپایی در این خصوص داشته‌ایم همگی بر این پایبندی تأکید کرده اند.

 وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای فیلیپینی خود در مسکو تأکید کرد: «در حال حاضر توافق هسته‌ای ایران به شدت تحت فشار قرار گرفته است... اولتیماتوم‌هایی درباره ضرورت توقف تجارت با ایران از جمله انتقال محصولاتی خاص به این کشور شامل خرید نفت ایران مطرح شده است... دوره‌های متفاوتی نیز در این باره مطرح شده که شامل 60 روز، 90 روز و ... می شود. به طور کلی چنین طرحی برای اعمال فشار گسترده در حال اجرا است».

لاوروف افزود: «یک چیز مشخص است. آمریکا با خروج از برجام تمام حقوق خود ذیل این سند را از دست داده است چرا که در این سند مفادی وجود دارد که به مشارکت‌کنندگان در آن حقوق خاصی اعطا می‌شود».

وی ادامه داد، روسیه از گفت‌گو با تمامی طرف‌های باقیمانده در برجام در رابطه با اقدامات جبرانی مشترک در قبال اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران حمایت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «دلایلی برای نگرانی در خصوص تحولات اخیر وجود دارد... این رویدادها می‌تواند روابط میان آمریکا و اروپا را به طور جدی خدشه‌دار کند. و اگر این اتفاق بیفتد، عواقب آن به مراتب گسترده‌تر از مسئله ایران و توافق هسته‌ای با این کشور خواهد داشت.»

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، لاوروف در ادامه تصریح کرده که اروپایی‌ها طی تماس‌ها با روسیه بر آمادگی خود برای تسلیم نشدن در قبال فشارهای آمریکا و عدم توقف همکاری‌ها با ایران تأکید کرده‌اند.

وی افزود: «مسکو روابط تجاری بیشتر با ایران را از جمله اقدامات جبرانی با دیگر طرف‌های باقیمانده در برجام را به گفت‌وگو خواهد گذاشت».