۰ نفر

برجام عنصری حیاتی برای امنیت جهان است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۶:۰۲
کد خبر: 271613
برجام عنصری حیاتی برای امنیت جهان است

«دیوید اوسالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا برجام را «عنصری حیاتی» برای اروپا و دنیا خواند و نسبت به خروج واشنگتن از این «توافقنامه راهبردی چندجانبه» به شدت ابراز تاسف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این مقام اروپایی روز دوشنبه در سخنانی در اندیشکده «شورای آتلانتیک» اظهار داشت: تا زمانی که ایران به توافق هسته ای پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به آن متعهد می ماند. ما اروپایی ها معتقدیم که اگر به تعهدمان پایبند باشیم ایران نیز در توافق می ماند.

وی با اعلام ناخشنودی عمیق اروپا از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام گفت: این اصلا چیزی نبود که ما انتظار را داشتیم.

وی افزود: ناامیدی شدید و تاسف خود را نسبت به وضعیتی که در آن قرار گرفته ایم ابراز می کنم.

اوسالیوان گفت که رهبران اروپایی برای بررسی این وضعت در روزهای آینده جلساتی با شرکای خود برگزار می کنند. علاوه بر این، رهبران اروپایی در حاشیه «نشست بالکان» در صوفیه بلغارستان در مورد پاسخ خود به تصمیم ترامپ گفت وگو خواهند کرد. آنها در خصوص یک سیاست منسجم برای حفظ منافع تجاری اروپا در ایران و حمایت از سرمایه گذاری های خود در مقابل تحریم های آمریکا صحبت خواهند کرد.

ترامپ علاوه بر خروج از برجام خواستار اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران شد.

سالیوان با اشاره به تبعات تحریم های اقتصادی آمریکا اظهار داشت: ما باید تاثیرات منفی تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا بر شرکت های اروپایی را بررسی کنیم.

وی افزود: وقتی که بهتر درک کنیم که اعمال مجدد تحریم ها چگونه مدیریت می شود، متوجه خواهیم شد که اروپا باید به چه نحوی به آنها پاسخ بدهد.

سالیوان با بیان اینکه برجام «هدفی را که برای آن طراحی شده بود، تامین می کند» ادامه داد: این توافقی است که ایران برای همیشه در مقابل جامعه جهانی به طور قاطع و محکم متعهد می شود که هرگز به دنبال سلاح هسته ای نخواهد بود.

سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا تاکید کرد: ما در اروپا همچنان بر این باوریم که برجام عنصری حیاتی برای امنیت ملی اروپاست. این توافق همچنین برای منطقه و بیشتر از آن برای دنیا حیاتی است.

وی برجام را یک «توافقنامه راهبردی چندجانبه» و «مهمترین مدل کارآمد منع اشاعه هسته ای» خواند و گفت: ما جایگزین معتبر و صلح آمیزی برای برجام سراغ نداریم. آمریکا قبل یا بعد از اعلام تصمیم ترامپ جایگزین معتبری ارائه نکرده است.

سالیوان با اذعان به بروز اختلاف میان اروپا و آمریکا اظهار داشت: این درست است اگر بگوییم که روابط دوسوی آتلانتیک در یک دوره اندکی متلاطم قرار گرفته است. این لحظه ای که ما با هم اتفاق نظر نداریم.

ترامپ سه شنبه هفته گذشته برخلاف هشدارهای جامعه جهانی از برجام خارج شد. سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه چین و روسیه گفته اند که بدون آمریکا نیز در این توافق خواهند ماند و از شرکت های خود که با ایران همکاری بازرگانی دارند، در مقابل تحریم های آمریکا حمایت می کنند.

وزرای خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران امروز سه شنبه در بروکسل دیدار و درباره برجام گفت وگو خواهند کرد.