۰ نفر

پس‌لرزه‌های لغو فروش هواپیما به ایران در ایرباس

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 271561
پس‌لرزه‌های لغو فروش هواپیما به ایران در ایرباس

در حالی که تاکنون 2 نفر از مسؤولان ارشد ایرباس از پست خود کنار رفته‌اند، مدیرعامل و رئیس امور مالی ایرباس هم به خیل رفتگان پیوستند. تحلیلگران می‌گویند پرونده قرارداد فروش هواپیما به ایران مهمترین معضل برای آنهاست.

به گزارش رویترز، در دسامبر آینده رئیس فعلی ایرباس« تام اندر» از این شرکت می‌رود. «هارالد ویل‌هلم» رئیس امور مالی ایرباس هم اعلام کرد که در بهار آینده از این شرکت خواهد رفت البته وی این را هم گفته است که تلاش خواهد کرد که تحویل کار و انتقال پست به مسئول جدید به طور کامل انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، خروج مسئولان از ایرباس تنها محدود به این دو نفر نیست بلکه پیش از این هم سریال تکراری خروج مقامات از این شرکت فرانسوی وجود داشت به طوری که «فابریک برگر» رئیس بخش بازرگانی و «جان لهلی» رئیس دفتر اجرای مشتریان ایرباس نیز از این شرکت رفته بودند.

 اما در این میان مهم‌ترین معضلی که پیش روی رئیس فعلی و رئیس آینده شرکت ایرباس وجود دارد قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران است که تاکنون وضعیت آن اصلا مشخص نیست که آیا پس از خروج اخیر ترامپ از برجام این قرارداد کماکان وجود خواهد داشت و یا لغو خواهد شد.

البته پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که قرارداد هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس با ایران لغو خواهد شد اما رئیس شرکت ایرباس چند روز پیش اعلام کرد که به دنبال پیدان کردن راهی برای معافیت این شرکت از تحریمها است تا بتواند به فعالیت خود  با ایران ادامه دهد.

بنابراین رئیس فعلی ایرباس «تام اندر» تحت انتقاد شدید است که سقوط ارزش سهام ایرباس به دلیل قرارداد نافرجام با ایران و نیز افزایش ارزش یورو بوده است سهام ایرباس هفته گذشته با ۱.۵ درصد کاهش به ۹۷.۹۸ یورو رسید.

بنابراین سهامداران این شرکت وی را به بی‌برنامگی متهم می‌کند از سویی دیگر رئیسی که قرار است سال آینده به این سمت منصوب شود نیز این باید نگران  باشد که بالاخره قرارداد فروش ۱۰۰ فروند ایرباس به ایران چه فرجامی خواهد داشت.

براساس گزارش رویترز؛ قرارداد شرکت ایرباس با ایران حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار براساس «لیست‌پرایس» است که در دسامبر ۲۰۱۶ با ایران به توافق رسیدند اما تاکنون تنها ۳ فروند هواپیما به ایران تحویل داده شده است و آنها دلیل تأخیر را عدم تأمین مالی از سوی بانک‌ها اعلام می‌کنند.

طی روزهای گذشته ایران اعلام کرد که انتظار دارد درباره سرنوشت این قرارداد طی از شرکت ایرباس پیامی دریافت کند. 

در حال حاضر ایرباس با تغییرات در تولید مواجه شده است و پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید هواپیمای A330 این شرکت  در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۷ درصد کاهش یابد و تولید این شرکت به شدت تحت فشار و رقابت با تولید بوئینگ ۷۸۷ است.

 در این میان تحلیلگر UBS معتقد است که خروج ویل‌هلم به عنوان رئیس امور مالی از این شرکت می‌تواند فاجعه‌بار باشد چرا که وی یک روند مناسبی را برای سهام این شرکت رقم زده بود و در این میان مدیر دو صندوق معتقدند که سقوط ارزش سهام ایرباس ناشی از آینده مبهم قرارداد با ایران و افزایش ارزش یورو است.

جان مارک مدیر صندوق کلایرین وست هم می‌گوید که خروج ویل هلم رئیس امور مالی ایرباس در مقابل آینده مبهم قرارداد ایرباس با ایران چیز مهمی نیست.

ایرباس گفته است که رئیس جدید در بهار ۲۰۱۹ معرفی می‌شود و مدیر فعلی برای انتقال این ریاست کمک خواهد کرد. 

گفته شده است پایان فعالیت رئیس شرکت ایرباس به دلیل بازنشستگی است.

رئیس امورمالی ایرباس  هم که 18 سال است در این سمت فعالیت می‌کند هنوز جزئیاتی از علت رفتنش منتشر نشده است