۰ نفر

برنامه جدید کاخ سفید برای سوریه

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲
کد خبر: 264896
برنامه جدید کاخ سفید برای سوریه

مقام‌های آمریکایی از تلاش دولت این کشور برای ایجاد یک نیروی نظامی عربی و استقرار آنها در سوریه خبر دادند تا این نیرو جایگزین نظامیان آمریکایی حاضر در شمال سوریه شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بنا به گفته مقام‌های آمریکایی دولت ترامپ در جستجو و تلاش برای جمع و جور کردن یک نیروی عربی به منظور جایگزینی آنها به جای ارتش آمریکا در سوریه است؛ نیرویی که به ادعای واشنگتن به «با ثبات کردن شمال سوریه پس از شکست داعش» کمک خواهد کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی خبر دادند که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا با «عباس کامل» رئیس موقت سازمان اطلاعات مصر تماس گرفت و از او درباره کمک قاهره برای ایجاد چنین نیروی عربی سوال کرد.

این مقام‌ها خبر دادند، دولت ترامپ همچنین از عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی کمک میلیاردها دلاری به منظور «بازسازی و احیای شمال سوریه» درخواست کرده است و همچنین خواهان اعزام نیروی نظامی از سوی کشورهای عربی است.

دونالد ترامپ اخیرا درباره سوریه و لزوم نقش آفرینی بیشتر کشورهای عربی متحد آمریکا گفته بود: «ما از شرکای خودمان برعهده گرفتن مسئولیت بیشتر به منظور تامین امنیت منطقه‌شان را درخواست کرده‌ایم از جمله ارائه کمک‌های مالی بیشتر».

هر چند سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر درباره رایزنی اخیر بولتون با رئیس موقت سازمان اطلاعاتی مصر درباره طرح پیشنهادی واشنگتن برای سوریه خودداری کرده است اما دیگر مقام‌های آمریکایی ضمن تایید این تماس، از تلاش دولت ترامپ برای رایزنی با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در این باره خبر دادند.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: «برخی مقام‌های ارتش (آمریکا) می‌گویند که به اتمام رساندن شکست داعش در سوریه همچنان یک چالش است. علاوه بر این، هر تحرکی برای سرهم کردن و جمع آوری یک نیروی نظامی عربی به منظور استقرار پس  از خروج نظامیان آمریکایی (از سوریه) با موانعی مواجه است».

از نظر یک تحلیلگر ارشد «بنیاد خاورمیانه» ایجاد یک نیروی عربی مدنظر آمریکا، برای عربستان و امارات، «چالش برانگیز» خواهد بود چرا که آنها درگیر در جنگ یمن هستند.

«چارلز لیستر» همچنین معتقد است که مصر هم راغب نیست از مناطق و سرزمین‌هایی که تحت کنترل بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نباشد، دفاع کند.

وی همچنین اعتقاد دارد که کشورهای عربی در صورتی که آمریکا تعدادی از نیروهای خود را در سوریه نگه ندارد، مایل به اعزام نیروی نظامی به سوریه نخواهند بود.

در ادامه این گزارش، یک مقام آمریکایی که نام و هویتش فاش نشده، تخمینی درباره تعداد باقی مانده از تروریست‌های داعش زده است.

به گفته او، تخمین زده می‌شود که بین 5 تا 12 هزار داعشی همچنان در شرق سوریه حضور داشته باشند و آنها در دو منطقه واقع در جنوب شهر «الحسکه» و همچنین در امتداد رودخانه فرات در نزدیکی شهر «البوکمال» در حال تحرک و عملیات هستند.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که ماموریت نیروی عربی و منطقه‌ای که قرار است در سوریه مستقر شوند، مقابله با داعش و همچنین نیروهای مورد حمایت ایران است.

به ادعای آنها، این نیرو به «جنگجویان عربی و کُردی بومی و محلی» برای اطمینان از عدم بازگشت داعش و ممانعت از حضور و استقرار نیروهای مورد پشتیبانی و حمایت ایران به مناطقی که قبلا دست داعش بوده، کمک خواهد کرد.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، مدیر و موسس شرکت امنیتی و خصوصی آمریکایی «بلک واتر» توجهش به ایجاد چنین نیرویی جلب شده است.

«اریک پرینس» روز دوشنبه (دیروز) در اظهاراتی اعلام کرده که به صورت غیر رسمی، برخی مقام‌های عربی با او تماس و درباره ایجاد چنین نیرویی در سوریه صحبت کردند.

مدیر بلک واتر البته تاکید کرده که او منتظر موضع دونالد ترامپ درباره ایجاد چنین نیرویی از برخی کشورهای عربی است و اینکه می‌خواهد در این باره چه کار کند.

وال استریت ژورنال گزارش داد: «تلاش دولت ترامپ(برای ایجاد نیروی عربی و اعزام به سوریه)، اولین تلاش برای حضور فعالتر و بیشتر منطقه‌ای در سوریه نیست. در دولت اوباما، بارها اشتون کارتر وزیر دفاع وقت ابراز امیدواری کرده بود که کماندوهای سعودی و اماراتی در جنگ به رهبری آمریکا علیه داعش در شمال سوریه کمک کنند اما این امیدواری‌ها بی نتیجه مانده بود».

به گفته مقام‌های آمریکایی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از «جنگجویانی» که آمریکا در سوریه از آنها حمایت می‌کند، دستمزد و حقوق پرداخت کرده‌اند».