۰ نفر

قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت رای نیاورد

۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱:۱۴
کد خبر: 264245
قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت رای نیاورد

در نشست امروز شورای امنیت، دبیرکل از اعضا خواست که به منشور ملل متح احترام بگذارند؛ نماینده روسیه گفت که حمله به سوریه بدون مجوز شورای امنیت، تضعیف این نهاد است؛ نماینده آمریکا تهدید کرد که باز هم حمله می کنیم و نماینده انگلیس هم گفت که حمله کاملا قانونی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد امشب میزبان نشستی بود که بنا به درخواست روسیه و برای بررسی حمله بامداد آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، تشکیل شد.

آمریکا و متحدانش بامداد امروز شنبه، ۱۰۵ فروند موشک از ناوها و زیردریایی‌هایشان در خلیج‌فارس و دریای مدیترانه و همچنین از بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌هایشان در منطقه، به سمت ۳ نقطه از سوریه که ادعا می‌شود مرتبط با برنامه شیمیایی دولت سوریه است، شلیک کردند.

آنطور که ارتش روسیه گزارش داده، ۷۱ فروند از موشک‌ها رهگیری و منهدم شده‌اند؛ ویدئوهایی که در رسانه‌ها پخش شده نیز دست کم بخشی از این گفته روس‌ها را تأیید می‌کند. پنتاگون اما اصرار دارد که همه موشک‌هایش به هدف خورده‌اند.

در ابتدای نشست امروز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، ابتدا به عنوان جلسه اشاره کرد؛ عنوان جلسه امروز از این قرار بود: «صلح و امنیت بین‌الملل - بررسی شرایط سوریه.»

گوترش گفت: «به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، وظیفه من این است که از اعضا بخواهم که در چارچوب قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد عمل کنند؛ منشور ملل متحد در خصوص صلح و امنیت بین‌الملل، بسیار روشن است.»

بر اساس بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد، «توسل به زور» به روشی خارج از روش‌های مورد قبول سازمان ملل، ممنوع است؛ ماده ۴۲ همین منشور هم می‌گوید که برای اقدام علیه یکی از اعضاء که «صلح و امنیت بین‌الملل» را بخطر انداخته، باید مجوز شورای امنیت را گرفت.

پس از گوترش، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه سخن گفت. وی ابتدا از بی‌توجهی آمریکا و یارانش نسبت به قوانین بین‌الملل انتقاد کرد و گفت که «تنش‌آفرینی فعلی آمریکا در سوریه، برای ساختار روابط بین‌الملل، مخرب است.»

نبنزیا سپس به حضور ارتش کشورش در داخل خاک سوریه اشاره کرد و گفت که این حضور، با دعوت دولت قانونی سوریه انجام شده و بر اساس قوانین بین‌الملل، این حضور مشروع است.

نماینده روسیه در ادامه به کلیت اقدامات نظامی آمریکا در سوریه پرداخت و گفت که این اقدامات، فقط به تقویت پایگاه تروریست‌ها و تشدید بحران انسانی ۷ ساله در این کشور منجر شده است.

وی افزود: «ما هر اقدامی که در توان داشتیم، انجام دادیم تا آمریکا و متحدانش را متقاعد کنیم، کاری نکنند که به افزایش خشونت‌ها و بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه بیانجامد؛ اما واشنگتن، پاریس و لندن به درخواست‌ها برای اقدام معقول، بی‌توجهی کردند.»

نبنزیا سپس به پوچ بودن ادعای غربی‌ها مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی پرداخت و به عنوان شاهد، به درخواست دمشق از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقیقات میدانی، صدور سریع ویزا و مجوزهای امنیتی برای بازرسان و ورود آنها به دمشق، پیش از حملات امروز صبح اشاره کرد.

نماینده روسیه گفت که حملات موشکی امروز صبح در حالی انجام شد که بازرسان در حال ایجاد آمادگی‌های لازم برای نمونه‌برداری از دوما بوده‌اند.

در ادامه «نیکی هیلی» نماینده آمریکا سخن گفت. وی که کماکان اصرار داشت که دولت مرکزی سوریه در دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده، گفت که سلاح شیمیایی، تهدیدی است برای همه و آمریکا به رغم آنکه هنوز هم برای نابودی داعش در سوریه است، بخاطر استفاده مکرر ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، امروز مجبور به استفاده از زور شد.

هیلی افزود: «امروز صبح با رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ) صحبت کردم، او گفت که اگر رژیم سوریه باز هم از گاز سمی استفاده کند، ایالات‌متحده باز هم آماده به اقدام خواهد بود.»

نماینده آمریکا در انتها تهدید کرد: «اگر رژیم سوریه آن‌قدر احمق باشد که بخواهد قاطعیت ما را بیازماید، آماده ادامه عملیات (نظامی) هستیم.»

«کارن پیرس» نماینده انگلیس هم سخن گفت. وی سخنانش را با حمله به روس‌ها آغاز کرد و با خطاب قرار دادن رئیس جلسه گفت: «آقای رئیس، من از روسیه درس حقوق بین‌الملل نمی‌گیرم.»

وی در ادامه گفت که بر اساس قواعد بین‌الملل، اگر ثابت شود که کشورش به نقض فاحش حقوق بشر دست زده و راهی جز راه نظامی برای متوقف کردنش وجود ندارد، اقدام نظامی مشروع است و بر همین اساس، حمله امروز صبح، مشروع بوده است.

گفتنی است روسیه قطعنامه‌ای را به شورای امنیت در خصوص محکومیت اقدام یکجانبه آمریکا، انگلستان و فرانسه در حمله موشکی به سوریه ارائه کرده بود که در پایان جلسه، نتوانست آرای لازم را کسب کند.