۰ نفر

تاکید اردوغان به حفظ روابط همزمان با آمریکا، روسیه و ایران

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶
کد خبر: 263805
تاکید اردوغان به حفظ روابط همزمان با آمریکا، روسیه و ایران

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر حفظ روابط با آمریکا و غرب، گفت روابط با روسیه، ایران و چین کامل کننده روابط ترکیه هستند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) تاکید کرد آنکارا قصد ندارد از 3 چیز دست بکشد: اتحاد با آمریکا، شراکت با روسیه و همکاری با ایران.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، اردوغان طی سخنرانی در جمع هوادارانش در آنکارا گفت: «تمایلی نداریم از اتحاد با آمریکا، روابط استراتژیک با روسیه در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی یا همکاری با ایران جهت حل مشکلات منطقه‌ دست برداریم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی، مدعی شد: «امیدواریم تمام دنیا علیه جنایت‌های رژیم اسد در حق بشریت، متحد شود».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود درباره حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی گفت‌وگو خواهد کرد همانگونه که شب گذشته با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده است.

اردوغان تاکید کرد روابط با روسیه، ایران و چین جایگزین روابط با غرب نیستند بلکه کامل کننده آن هستند.

وی با ابراز ناخشوندی از اینکه «برخی کشورها عرصه سوریه را به صحنه مچ‌اندازی» تبدیل کرده‌اند، گفت: «ترکیه حضور و فعالیت‌هایش در سوریه را تا زمانی که تمام این سرزمین برای همه‌گان ایمن شود، ادامه می‌دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه ادعاهای ضد سوری‌اش، گفت: «تجزیه سوریه به وسیله گروه‌های تروریستی به همان اندازه اشتباه است که حمایت از رژیمی که با سلاح‌های متعارف و شیمیایی به شهروندان خود حمله می‌کند».

پیشتر برخی کشورها به رهبری آمریکا اعلام کردند که به بهانه حمله شیمیایی هفته قبل به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق، در حال طرح‌ریزی حمله به مواضع دولت سوریه هستند.

تروریست‌ها در شامگاه شنبه هفته قبل با گاز شیمیایی به غیرنظامیان در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق حمله کردند. در این حمله نزدیک به 100 نفر کشته شده و صدها تن دیگر نیز مجروح شدند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه هشدار داده بود گروه‌های تروریستی «جیش الاسلام» و ارتش آزاد قصد دارند با استفاده از گاز شیمیایی، به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق حمله کنند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرده بود که تروریست‌ها به دنبال تحریک کردن احساسات جامعه بین‌المللی و متهم کردن دولت سوریه به حمله علیه شهروندان خود است. همچنین این حمله می‌تواند مورد استفاده متحدین غربی و عربی تروریست‌ها قرار بگیرد.

دولت سوریه همچنین در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمایی خود را نابود کرد.