۰ نفر

تیلرسون از تدوین فهرست درخواست‌های عربستان از قطر خبر داد

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۲۱
کد خبر: 201273
تیلرسون از تدوین فهرست درخواست‌های عربستان از قطر خبر داد

وزیر خارجه آمریکا گفت چهار کشور عربی فهرستی از درخواست‌هایشان از قطر تهیه کرده‌اند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت فهرستی از درخواست‌های چهار کشور عربی از قطر آماده شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، اوایل ماه جاری میلادی عربستان، امارات متحده عربی، مصر، بحرین و چند کشور دیگر عربی و آفریقایی با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط خود را به دوحه قطع کردند.

در بیانیه امشب تیلرسون آمده است: «مطلعیم که فهرستی از درخواست‌ها آماده شده و مورد هماهنگی سعودی‌ها، اماراتی‌ها، مصری‌ها و بحرینی‌ها قرار گرفته است.»

وی افزود: «امیدواریم که این فهرست معقول و عملی بوده و به زودی به قطر ارائه شود. از تلاش‌های کویت برای وساطت حمایت کرده و امیدواریم که این مسئله به سمت حل و فصل شدن حرکت کند.»

پیش از این فهرستی از درخواست‌های عربستان و متحدانش از قطر به صورت غیررسمی منتشر شده است. عذرخواهی رسمی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، توقف پخش برنامه‌های شبکه الجزیره و قطع روابط دیپلماتیک با ایران، از مهم‌ترین بندهای آن فهرست است.

هرچند در ابتدای این مناقشه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جانب ریاض را گرفت، اما وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا تلاش کردند موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کنند. 

در همین بین آمریکا با وجود متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، قراردادی 12 میلیارد دلاری برای فروش جنگنده با قطر امضا کرد.