۰ نفر

برای ادامه پیمان TPP بدون حضور آمریکا توافق شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 194694
برای ادامه پیمان TPP بدون حضور آمریکا توافق شد

کشورهای عضو پیمان همکاری به توافق رسیدند که اهداف پیمان همکاری ترانس - پاسیفیک (TPP) را بدون حضور آمریکا پیش ببرند.

به گزارش رویترز، پیمان تجاری ترانس - پاسیفیک در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، امضا شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، اما دونالد ترامپ پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، برای حفاظت از مشاغل کشورش، دستور به خروج از این پیمان را صادر کرد.

اکنون و با توجه به آشفتگی در مذاکرات تجارت جهانی بعد از خروج آمریکا از پیمان ترانس - پاسیفیک، کشورهای باقی مانده با پیشتازی ژاپن در حاشیه نشست کشورهای عضو همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (APEC) به توافق رسیده اند بدون حضور آمریکا، به تعهدات خود عمل کنند تا از این طریق بتوانند مانع تسلط چین بر اقتصاد دنیا شوند.

یکی از بزرگترین چالش های کشورهای عضو ویتنام و مالزی هستند که پس از امضای پیمان وعده داده بودند برای دسترسی بیشتر به بازار آمریکا اصلاحات اساسی انجام دهند. این کشورها اکنون خواستار انجام مذاکرات مجدد در خصوص برخی از مسائل هستند.

۱۱ کشور عضو پیمان ترانس - پاسیفیک قرار است در ماه ژوییه دوباره با هم در ژاپن دیدار کنند و پیشنهادات خود را در ماه نوامبر ارایه بدهند.