۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر 183069

شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی در سفر به واشنگتن با دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

این نخستین دیدار این دو مقام سعودی و آمریکایی است. این ملاقات روز سه شنبه در کاخ سفید واشنگتن برگزار شد.  شاهزاده محمد پسر پادشاه سعودی است و علاوه بر سمت جانشین ولیعهد، سمت های وزیر دفاع و رئیس دفتر پادشاه را برعهده دارد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، در سلسله مراتب حکومت عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان، بعد از پادشاه و ولیعهد، نفر سوم است اما به لحاظ واقعیت های موجود، او هم اکنون بعد از پادشاه، پرقدرت ترین مقام دولت ریاض است.
مشاور جانشین ولیعهد عربستان سعودی گفت: دیدار شاهزاده محمد بن سلمان و ترامپ بسیار موفقیت آمیز بود. این ملاقات، نقطه تحول تاریخی در روابط میان دو کشور است؛ به ویژه بعد از اینکه در دوره ای مواضع دو کشور در برابر پرونده های مختلف فاصله داشتند. این ملاقات روابط دو کشور را در مسیر صحیح خود بازگرداند.
مشاور جانشین ولیعهد عربستان سعودی در بیانیه ای اضافه کرد: این ملاقات انتقال بزرگی در روابط میان دو کشور در همه زمینه های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی است. این موضوع به دلیل درک بالای رئیس جمهور ترامپ از اهمیت روابط میان دو کشور و نگاه شفاف او به مشکلات منطقه است.
ترامپ همچنین در کاخ سفید با شاهزاده محمد بن سلمان ناهار را صرف کردند.
به گزارش العربیه مقامات بلندپایه آمریکایی از جمله مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا، هربرت مک ماستر مشاور امنیت ملی، ستیو بانن دستیار ترامپ و داماد رئیس‌جمهوری آمریکا، جرد کوشنر رئیس مشاروان کاخ سفید، دینا پاول مشاور اقتصادی ترمپ و همچنین عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی و دیگر مقامات بلندپایه سعودی و آمریکایی حضور داشتند.
 در این ضیافت به پرونده‌های مهمی که برجسته‌ترین آنها نقش ایران در منطقه، مسایل اقتصادی و امور سیاسی بود، پرداخته شد.
  ضیافت ناهار در بخش شرقی کاخ سفید یعنی در سالن خانوادگی برگزار شد که این امر به عنوان نشانه دیگری دال بر روابط تنگاتنگ میان شاهزاده محمد بن سلمان و رئیس‌جمهور آمریکا ارزیابی شده است.
بر اساس برنامه تشریفاتی در نظر گرفته شده، خبرنگاران برای عکس گرفتن از جانشین ولیعهد و رئیس‌جمهوری آمریکا دعوت نشده بودند، اما ترامپ شخصا از آنها خواست تا در جلسه حاضر شوند، که این امر دال بر احترام ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا به میهمان وی بود.