۰ نفر

مجلس سنای پاکستان تصویب کرد؛

دومینوی اصلاحات پولی به پاکستان رسید/حذف اسکناس ۵ هزار روپیه‌ای

۱ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴
کد خبر: 165768
دومینوی اصلاحات پولی به پاکستان رسید/حذف اسکناس ۵ هزار روپیه‌ای

دومینوی اصلاحات پولی به پاکستان رسید و مجلس سنای این کشور تصویب کرد که اسکناس ۵ هزار روپیه‌ای از سبد پولی پاکستان حذف شود.

به گزارش رویترز،  مجلس سنای پاکستان پیشنهاد حذف اسکناس ۵۰۰۰ روپیه‌ای را از سبد پولی این کشور مطرح کرده اما این پیشنهاد علیرغم مخالفت دولت و کارشناسان اقتصادی هب تصویب رسیده است؛ بی ثبات شدن اقتصاد پاکستان علت این مخالفت اعلام شده است.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، اسکناس ۵ هزار روپیه‌ای، درشت‌ترین اسکناس پاکستان و ارزش آن معادل ۴۸ دلار است.

گفته می شود که این تصمیم در جهت کاهش حجم اسکناس های غیرقانونی پاکستان و ترغیب مردم برای استفاده از حساب های بانکی و کاهش حجم اقتصاد فاقد مدارک قانونی اتخاذ شده است.  

چندی پیش هندوستان اسکناس ۱۰۰۰ روپیه‌ای و ۵۰۰ روپیه‌ای را از سبد پولی خود حذف کرد و به دنبال آن ونزوئلا هم اسکناس ۱۰۰ بولیواری خود را؛ همچنین زمزمه های حذف اسکناس ۱۰۰ دلاری استرالیا هم به گوش می خورد و اکنون پاکستان در آستانه حذف درشت‌ترین اسکناس خود از سبد پولی این کشور است.  

گفته می شود که خروج اسکناس ۵۰۰۰ روپیه‌ای پاکستان ظرف مدت ۳ تا ۵ سال انجام خواهد گرفت.

البته پاکستان دارای حجم وسیعی از مبادلات و اقتصاد غیر رسمی است که این مبادلات اغلب به صورت نقد صورت می گیرد که علت آن،  جمعیت زیادی است که در بخش های رسمی کار نمی‌کنند.  

 پیش بینی می‌شود با جمع آوری اسکناس‌های ۵ هزار روپیه‌ای از سبد پولی این پاکستان، فعالیت های اقتصادی با اختلالاتی روبرو شود؛ ضمن اینکه سیاست مالی دولت آسیب می بیند و در نهایت به هرج و مرج در بازار منتهی می شود؛ یعنی همان اتفاقی که در هند رخ داد.