۰ نفر

ترامپ رسما با پکن وارد تقابل شد

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱
کد خبر: 163848
ترامپ رسما با پکن وارد تقابل شد

رئیس جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: دولتش لزوما به سیاست موسوم به "چین واحد" و این موضع که تایوان بخشی از چین واحد باشد، پایبند نخواهد بود. این اظهارات خشم چینی ها را برانگیخته است.

 خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه "فاکس نیوز" گفت: من کاملا سیاست چین واحد را درک می‌کنم اما نمی‌دانم چرا ما باید تا زمانی که با چین بر سر مسائل دیگر از جمله تجارت توافقی را برقرار کنیم به سیاست چین واحد برقرار بمانیم؟!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ین اظهارات ترامپ در حالی مطرح شده که او چندی پیش اقدام به گفت‌وگوی تلفنی با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان کرده و تبدیل به نخستین رئیس جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تاکنون شد که چنین گفت‌وگویی را انجام می‌دهد.

این بی‌اعتنایی ترامپ به سیاست چین واحد و تصمیم او برای پاسخ دادن تماس تلفنی تایوان خشم پکن را در پی داشت. گرچه بعد از این اقدام ترامپ دولت اوباما و مقامات ارشد این دولت تلاش کردند در گفت‌وگو با مقامات چین بر پایبندی واشنگتن به سیاست چین واحد تاکید کنند.

ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس نیوز، از چین بابت برخی اقداماتش از جمله سیاست‌های ارزی، فعالیت‌هایش در دریای چین جنوبی و موضع‌اش در قبال کره شمالی انتقاد کرد.

او گفت، تصمیمش برای پاسخ دادن به تماس رهبر تایوان، چیزی است که به پکن مربوط نمی‌شود.

ترامپ خاطرنشان کرد: لازم نیست چین به من چیزی را دیکته کند و این تماس نیز با من گرفته شده بود. این یک گفت‌وگوی تلفنی "بسیار خوب و کوتاه" بود. چرا باید یک کشور دیگر بتواند به من بگوید که من نمی‌توانم به یک تماس پاسخ دهم. من فکر می‌کنم پاسخ ندادن به این تماس "بسیار غیرمحترمانه" می‌توانست باشد.

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح خواهد شد که او قصد دارد فرماندار آیووا به نام تری برنستاد را به عنوان یک دوست دیرینه پکن در سمت سفیر بعدی آمریکا در چین منسوب کند. اما ترامپ همچنین جان بولتون، یک مقام سابق دولت جرج دبلیو بوش که طرفدار سخت‌گیری علیه پکن است را برای پست ارشد شماره ۲ در وزارت امور خارجه در نظر گرفته است.

بولتن در یک مقاله در روزنامه وال استریت ژورنال گفت که رئیس جمهوری بعدی آمریکا باید اقداماتی جسورانه‌تر برای متوقف کردن جسارت‌های نظامی چین در دریای چین جنوبی و شرقی اتخاذ کند.

ترامپ در ادامه حرف‌هایش گفت: برخی اقدامات چین مثل کاهش ارزش واحد پولش و اعمال مالیات‌های سنگین علیه ما در مرزهایش در حالی که ما علیه آنها مالیات وضع نکرده‌ایم و همچنین ساخت یک دژ عظیم نظامی در وسط دریای چین جنوبی در حالی که نباید این کار را انجام دهد و همچنین عدم کمک به ما در مقابل کره شمالی اقداماتی بودند که آسیب فراوانی به ما زده‌اند.

وی افزود: شما با مساله کره شمالی رو به رو هستید و سلاح‌های هسته‌ای دارید و چین می‌تواند مشکل کره شمالی را حل کند اما اصلا در این زمینه به ما کمک نمی‌کند.

واکنش چین

به دنبال طرح این اظهارات ترامپ علیه چین، رسانه‌های دولتی چین بار دیگر ترامپ را مورد حمله و انتقاد قرار دادند.

روزنامه "گلوبال تایمز" چین در مطلبی ساعاتی بعد از این حرف‌های ترامپ او را یک "فرد ساده‌لوح" خواند.

این روزنامه توصیه کرد که ترامپ به مطالعه کتاب‌هایی درباره روابط چین با آمریکا بپردازد و از توسل به قلدری بپرهیزد.

این روزنامه همچنین هشدار داد: دولت چین وقتی که زمانش برسد دست به یکسری سیاست‌های تعیین کننده جدید علیه تایوان خواهد زد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: ما ثابت خواهیم کرد که آمریکا نتوانسته بر تنگه تایوان تسلط یابد و تمایل ترامپ برای فروختن سیاست چین واحد در ازای مزایای تجاری "یک خواهش بچه‌گانه" است.