۰ نفر

ترکیه گزینه همکاری نظامی با روسیه را بررسی می‌کند

۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۳۶
کد خبر: 141098
ترکیه گزینه همکاری نظامی با روسیه را بررسی می‌کند

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به عدم تمایل ائتلاف نظامی ناتو به همکاری همه جانبه با آنکارا گفت کشورش گزینه همکاری نظامی با روسیه را مدنظر قرار می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از امروز آنلاین، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به عدم تمایل «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- به همکاری همه جانبه با آنکارا، این ائتلاف نظامی را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد که ترکیه گزینه همکاری نظامی با روسیه را مدنظر قرار می دهد.

طبق اظهارات چاووش اوغلو، آنکارا از عدم تمایل ناتو برای همکاری همه جانبه با ترکیه در حوزه هایی همچون تبادل فناوری و سرمایه گذاریهای مشترک به خوبی آگاه است. وی در ادامه افزود که ترکیه قصد دارد صنایع دفاعی خود را توسعه داده و سامانه پدافندی خود را تقویت نماید.

وزیر امور خارجه ترکیه در مورد امکان همکاری ترکیه با روسیه در حوزه دفاعی گفت که در صورت تمایل مسکو، آنکارا برای بررسی گزینه همکاری دوجانبه در بخش دفاعی آمادگی دارد.

گفتنی است که این اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه، تندترین انتقاد مقامات آنکارا از متحدان نظامی خود در ناتو تا به امروز بوده است.

پیش از این،‌ چاووش اوغلو در روز دهم آگوست در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ضمن اشاره به عدم رضایت از سطح روابط دوجانبه میان ترکیه و ناتو گفت که آنکارا و مسکو در حال امکان سنجی یک مکانیسم نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک مشترک هستند.

افزون بر این، در هفته گذشته «امید یاردیم» سفیر ترکیه در روسیه اظهار داشت که «ناتو حق دیکته نمودن سیاست خارجی به آنکارا را ندارد».

بهبود روابط ترکیه و روسیه پس از بحران بوجود آمده در روابط دو کشور- که ناشی از سقوط هواپیمای روسی توسط جت جنگنده ترکیه در ماه نوامبر بود- نگرانی غرب را به همراه داشت.

وزیر خارجه ترکیه نیز پیشتر در اظهارات خود حمایت ضعیف اتحادیه اروپا و آمریکا از آنکارا در جریان کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه را دلیل رنجش ترکیه از متحدان نظامی خود در ناتو خواند؛  رنجشی که با امتناع آمریکا از استرداد «فتح الله گولن»- متهم اصلی در کودتای نافرجام ترکیه- شدت یافته است.

چاووش اوغلو در گفتگو با اسپوتنیک، غرب را متهم کرد که با ترکیه و روسیه به مثابه «کشورهای درجه دوم» رفتار می کند و از اینرو، از انتقادات این کشورهای به اصطلاح درجه دوم به خشم آمده است. وی در ادامه افزود که غرب در مواجهه با صداقت و انعطاف پذیری اردوغان و پوتین، دچار تشویش و نگرانی شده است.