۰ نفر

تاسیس صندوق بیمه دندانپزشکی در دستور کار

۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۱۹
کد خبر: 264234
تاسیس صندوق بیمه دندانپزشکی در دستور کار

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، بیمه ملی دندانپزشکی و تاسیس صندوق بیمه دندانپزشکی را از مهم‌ترین ماموریت‌های شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در سال97 عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با این اقدام برای همیشه دغدغه‌های مردم را از پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی تا حدودی رفع کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حسن رزمی گفت: وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشکده‌های سراسر کشور در دوازدهم اسفند ماه سال جاری برگزار شد، با بیان این که مردم ما از بیمه و بخش دولتی خدمتی شایسته و قابل قبول دریافت نمی‌کنند، بر موضوع بیمه ملی دندان‌پزشکی تاکید کردند.

رزمی گفت: ما نیز تصمیم داریم خدمات دندان‌پزشکی را در پوشش بیمه اختصاصی دندان‌پزشکی قرار دهیم؛ چرا که بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی که در حال حاضر در کشور وجود دارند، نتوانسته اند خدمات دندان‌پزشکی را پوشش دهند و در این زمینه به هر دلیلی و به هیچ وجه موفق نبوده‌اند.

وی گفت: در نظر داریم با اختصاص بودجه ای ‌اولیه‌ از طریق وزارت بهداشت و در مراحل بعد مشارکت ارائه دهنده و دریافت کننده خدمت، صندوق بیمه دندانپزشکی تأسیس کنیم تا بتوانیم با ایجاد این صندوق، خدمات دندانپزشکی را جدا از بیمه های رایج اعم از پایه و تکمیلی که تاکنون قادر به حل این مشکل نبوده اند را پوشش دهم و برای همیشه دغدغه مردم را از پرداخت هزینه های دندانپزشکی تا حدودی رفع نماییم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص فلسفه تشکیل ستاد طرح تحول سلامت دهان که در سال 96 تشکیل شد و اولویت‌ها و رویکردهای این ستاد نیز گفت: بعد از اتمام مأموریت‌های شورای سلامت دهان که رئیس آن شخص وزیر بهداشت بودند، نظر ایشان این بود که ستادی با تعداد اعضاء کمتر تشکیل شود تا مسائل کلان دندان‌پزشکی در آن مطرح شود.

رزمی گفت: رئیس ستاد طرح تحول سلامت دهان وزیر بهداشت هستند و بنده را به عنوان دبیر آن معرفی کرده‌اند و معاونین درمان و بهداشت، رئیس مرکز تجهیزات پزشکی، مدیر امور مالی وزارت بهداشت و رییس اداره سلامت دهان از جمله اعضاء آن هستند.

وی با بیان این که ستاد طرح تحول سلامت دهان تاکنون یک جلسه تشکیل داده که دو موضوع اصلی در آن مطرح شده است، گفت: یکی از این موضوعات، پیشنهاد بودجه سلامت دهان و دندان بود که قرار بر این شد ما این بودجه را به امور مالی وزارت بهداشت پیشنهاد دهیم. بنابراین از معاونت‌های بهداشت، درمان و آموزش خواستیم که هزینه‌ها و بودجه مورد نیاز خود را پیشنهاد کنند.

رزمی افزود: موضوعی دیگر که در ستاد مطرح شد، در مورد متمرکز شدن کل خدمات دندان‌پزشکی اعم از بهداشت، درمان و آموزش بود که البته در این زمینه مصوبه‌ای نداشتیم، اما قرار شد طرحی در این زمینه پیشنهاد دهیم. دستور جلسه بعدی ما  نیز گزارش گروه ارزیابی نیروهای انسانی است تا بتوانیم با ارائه آن به ستاد طرح تحول، درباره تأمین نیروهای انسانی مناطق محروم تصمیم‌گیری کنیم و موضوع دیگر بحثی است که وزیر بهداشت در نشست روسای دانشکده‌های دندان‌پزشکی مطرح کردند و آن تشکیل بیمه دندان‌پزشکی بود که تبیین کلیات این طرح جزو مأموریت‌های ما است.

رزمی در پاسخ به این پرسش که رئیس اداره سلامت دهان در گزارشی اعلام کرده بودند که بودجه سلامت دهان در دولت یازدهم 125 برابر شد، به طوری که سال 95، این بودجه 250 میلیارد تومان و در لایحه بودجه سال 97 برابر با حدود ششصد و نود میلیارد تومان است و این بودجه دقیقاً چه قدر است و دندان‌پزشکی چه قدر از آن سهم دارد؟ گفت: این اعداد  و ارقام در حوزه سلامت دهان هنوز مصوب نشده است تا ما بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم و  تأمین بودجه حدود هفتصد میلیاردی برای سلامت دهان، نیز نه در توان وزارت بهداشت است و نه این اتفاق افتاده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: ما در حوزه بهداشت، درمان و آموزش نزدیک به 200 تا 250 میلیارد بودجه پیش‌بینی و از وزارت بهداشت درخواست کردیم. در ضمن حوزه درمان و بهداشت برنامه‌هایی برای سال 97 پیش‌بینی کرده‌اند که ما با این بودجه باید کاری در این زمینه انجام دهیم، اما تا کنون بودجه مشخصی از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ نشده است و ما در این زمینه در حال رایزنی هستیم.

رزمی افزود: نکته‌ای که ما در ستاد طرح تحول سلامت دهان مطرح کردیم، مدیریت اعتبار و بودجه است. به‌گونه‌ای که این بودجه کد دار باشد و بتوانیم آن را بدون دغدغه در جای خود خرج کنیم و وزیر بهداشت هم با این سیاست موافقت کردند تا این اصل در زمان تخصیص بودجه ابلاغ شود. موضوع دیگر این بود که اگر مراکز بهداشتی و درمانی دندان‌پزشکی درآمدی هم داشتند، در بخش دندان‌پزشکی هزینه شود. مطالباتی هم که در حوزه درمان داریم، تجهیز مراکز درمانی مختص بیماران خاص است که بنا داریم این مأموریت را در سال 97 دنبال کنیم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات این شورا در  ساماندهی مراکز خصوصی و شرکت‌هایی که به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام می‌کنند نیز گفت: فعالیت مراکز آموزشی فاقد مجوز یا مراکزی که با ادعاهای خود فاصله زیادی دارند، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحب‌نظران حوزه دندان‌پزشکی است.

رزمی افزود: یکی از اقداماتی که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شد، ایجاد مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای است که آئین‌نامه آن مصوب شده و در معاونت آموزشی هم تصویب و ابلاغ شده است. کار این مرکز نظارت بر مراکز آموزش علوم پزشکی و دندانپزشکی در سطح کشور و اعطاء مجوز فعالیت در چارچوب تعاریف خود است. مراکز غیرمجاز هم توسط حوزه‌های نظارتی تذکر دریافت می‌کنند و ممکن است فعالیت آن‌ها هم متوقف شود. در ضمن اگر شرکت‌های تجاری بخواهند دوره‌های یک روزه یا دو روزه برگزار کنند، این مرکز بر آن‌ها نظارتی نخواهد کرد، اما ما انجمن‌های تخصصی را ملزم کرده‌ایم که بر محتوای مطالبی که در این کارگاه‌ها ارائه می‌شود نظارت داشته باشند.

رزمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا در کشور سیاست و نیازی برای تربیت نیروهای حد واسط دندان‌پزشکی بهداشتی وجود دارد؟ گفت: ساماندهی و استفاده از نیروهای حد واسط بهداشتی و پیشگیری در عرصه سلامت دهان، یکی از وظایفی است که بنده در دوره مدیریت خود به جد پی گیر آن هستم؛ چرا که اعتقادم بر این است که اگر ما این نیروها را به خوبی مدیریت و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم و شرح وظایف آن‌ها را تعریف کنیم و نیروهای بهداشت و پیشگیری در جای خود به کار گرفته شوند، کار اصلی را انجام داده‌ایم.

وی افزود: اگر رویکرد ما تربیت دنتال تراپیست برای کار درمانی باشد، هرگز نمی‌توانیم در شاخص‌های سلامت حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ چرا که به این ترتیب هزینه‌های سنگینی متوجه نظام سلامت می‌شود. تجربه هم نشان داده است که افزایش تعداد دندان‌پزشکان، هیچ تأثیری در ارتقاء شاخص‌های سلامت نداشته و وقتی به تجارب کشورهایی که در کاهش DMFT موفق بوده‌اند نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در بحث بهداشت و پیشگیری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مهجور ماندن این قشر به دلیل قانون بهداشتکار دهان و دندان است که این نگرانی وجود دارد که این نیروهای بهداشتی به درمانگر تبدیل شوند که اگر بتوانیم این قانون را به خوبی مدیریت کنیم و این تکنسین‌ها را به‌ عنوان نیروهای بهداشت و پیشگیری در کنار بهورزها، مراقبین بهداشت، مهدکودک‌ها، آموزش ‌و پرورش و به ‌خصوص مدارس ابتدایی و راهنمایی بکار گیریم، کار اساسی انجام داده‌ایم. بنابراین امیدوار هستم که اداره سلامت دهان تمام انرژی خود را روی به‌کارگیری این نیروها متمرکز نماید تا نیروهای درمانگر.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت همچنین کوریکولوم آموزشی دنتال هایجنیست با دانشجویان تکنسین سلامت دهان را متفاوت ندانست و یاد آور شد: بنده به این دلیل گفتم تربیت تکنسین‌های سلامت دهان موقتا متوقف‌شده است که معتقدم این نیروها بیشتر و با کیفیت بهتر آموزش ببینند و مراکز آموزشی آنان بررسی و تقویت شود و آموزش دهنده آن‌ها کاملا توجیه شوند و حداقل سه یا چهار مرکز برای آموزش دادن به این تکنسین‌های سلامت دهان آماده شود و معاونت بهداشتی باید برای به‌کارگیری صحیح تکنسین‌های سلامت دهان در جای مناسب برنامه‌ریزی کند و به این دلیل آموزش آن‌ها را متوقف کردیم که زیرساخت مناسب برای به‌کارگیری آن‌ها نداشتیم.

وی افزود: ما حدود پنج تا شش هزار تکنسین سلامت دهان نیاز داریم، چرا که صرفا در مناطق محروم به آن‌ها نیاز نداریم. بلکه در مراکز استان‌های برخوردار هم به طور جد به آموزش بهداشت و پیشگیری نیاز داریم و باید از این عزیزان به عنوان نیروهای موثر و خط اول جهاد بهداشت و پیشگیری در عرصه سلامت دهان استفاده نماییم.

رزمی با بیان این که در حال حاضر بحث نیروهای حد واسط دندان‌پزشکی در محافل مربوط به این حوزه داغ است، گفت:  می‌توانم بگویم روزانه از طرف اصناف یا نماینده‌های مجلس یا افرادی که ارتباط تنگاتنگی با حیطه سلامت دارند دو یا سه نامه در این مورد دریافت می‌کنیم و بخصوص در رابطه با تکنسین‌های سلامت دهان فشار زیادی بر روی ما است؛ چرا که متاسفانه از ابتدا نه زیرساختی برای جذب این نیروها و نه برنامه‌ریزی برای به کارگیری آن‌ها در نظر گرفته شده بود و تقریبا می‌توانم بگویم هر روز از سوی کسانی که می‌خواهند تکلیف آن‌ها در این زمینه روشن شود، نامه‌هایی به دست بنده می‌رسد.

وی افزود: تعدادی از آن‌ها اصرار دارند که در بخش‌های اداری و دولتی و بخش آموزشی و دانشگاه‌ها به کار گرفته شوند و عده‌ای هم متقاضی هستند که به بهداشتکار دهان و دندان تغییر وضعیت پیدا کنند و با گذراندن واحدهای درسی که رویکرد درمانی دارند، به عنوان بهداشتکار شروع به کار کنند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد:  واقعیت این است که برای دبیرخانه مأموریتی در مواردی که ذکر شد دیده نشده است و مسئولیتی هم متوجه آن نیست. با این وجود، مکاتباتی در این زمینه با معاون بهداشت وزارتخانه داشته و با رئیس اداره سلامت دهان هم مذاکراتی داشتم و بنا بر این شد که این اداره، پروتکل جامع و کامل و عملیاتی برای تکنسین‌های سلامت دهان را تدوین کند و آنان را در قالب مأموریت‌هایی که در بدو ورودشان به این رشته دیده شده است به کار بگیرد.

رزمی افزود: همان‌طور که می‌دانید از روز اول قرار بوده است که شرح وظایف این نیروها تنها بهداشت و پیشگیری باشد. این اداره به ما وعده‌ داده است که به زودی  این پروتکل را تدوین کند و ما آن را در کمیسیون معین و ستاد طرح تحول سلامت دهان به تصویب برسانیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم تا تکلیف تکنسین‌های سلامت دهان روشن شود. ما چاره‌ای به جز به کار گیری این نیروها در حوزه بهداشت و پیشگیری نداریم؛ چرا که در فرایند آموزش آن‌ها هیچ رویکرد درمانی دیده نشده است. تکنسین‌های سلامت دهان هم باید بدانند که امکان تغییر وضعیت آن‌ها به هیچ وجه وجود ندارد.

رزمی در عین حال تاکید کرد: ما حتما برای تکنسین‌های سلامت دهان برنامه‌ریزی خواهیم کرد و حتی این موضوع هم مطرح شده است که تعهدات این نیروها به نوعی آزاد شود که اگر تصمیم گرفتند راه دیگری را انتخاب کنند، نگران تعهداتی که دانشگاه‌ها از آن‌ها گرفته‌اند نباشند.

وی در ادامه  به موضوع مکاتبات فراوان با دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در مورد شروع دوباره تربیت بهداشتکاران دهان و دندان که با رویکرد درمانی به مناطق محروم و مناطقی که دارای امکانات دندانپزشکی، اما بی‌بهره از دندانپزشک است بروند، اشاره کرد و گفت: در این خصوص  عده‌ای معتقد بودند با این تعداد دندان‌پزشک که در کشور داریم و بسته‌های مختلف تشویقی که می‌توانیم برای فعالیت آن‌ها در مناطق محروم به کار بگیریم، نیازی به تربیت دوباره بهداشتکاران نداریم و عده‌ای هم با این موضوع مخالف بودند.

رزمی یاد آور شد: با موافقت وزیر بهداشت مقرر شد در این خصوص یک نیازسنجی میدانی و واقعی صورت گیرد و چنانچه نیاز داشتیم حتما به تربیت آنها می پردازیم و چنانچه ببینیم که می‌توانیم مناطق محروم را با دندانپزشکان پذیرفته شده سهمیه بومی تامین نماییم، قطعا تربیت بهداشتکاران موضوعیتی ندارد و این اقدام هم شروع شده و نتایج آن را بطور شفاف و مستند به اطلاع کلیه همکاران جامعه دندانپزشکی خواهیم رساند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از صاحب‌نظران حوزه دندان‌پزشکی، کیفیت آموزش در دانشکده‌های تازه تأسیس است و آیا در زمینه اعتباربخشی و ارزشیابی آن‌ها کاری انجام شده است؟ گفت: یکی از مأموریت‌های دبیرخانه، موضوع اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزشی و دوره‌های تخصصی و عمومی ایجاد شده در دانشکده‌ها است، که ما در دبیرخانه این کار را شروع کرده ایم و تیمی را مشخص کرده‌ایم و همچنین جدول زمانی بازدید از دانشکده‌ها تعیین شده است و جزئی از وظایف خودمان می‌دانیم که به خصوص دانشکده‌های تازه تأسیس که حداقل 10 سال از اخذ مجوز فعالیت آن‌ها گذشته است و در حدود 7 سال گذشته دانشجو پذیرفته‌اند و به طور عمده، یک تا دو دوره فارغ‌التحصیل داشته‌اند را  به طور جد اعتباربخشی کنیم که این کار را هم آغاز کرده‌ایم.

رزمی افزود: گمان می‌کنم با بازخوردی که از این بازدیدها به دانشگاه‌ها می‌دهیم و با استقبال خود آن‌ها به نتایج خوبی برسیم. چرا که دانشگاه‌ها به این طریق می‌توانند به دانشکده‌ها توجه ویژه کنند و مشکلات آن‌ها را تا حدودی حل کنند. درضمن معتقد هستم با بالا بردن انگیزه نیروهای آموزشی برای ماندگاری بیشتر، قطعا به ارتقاء عملکرد دانشکده‌ها کمک می‌شود و امیدواریم هم اعتباربخشی و هم دستورالعملی که برای متعهدین ضریب کا پیش‌بینی شده است، در مجموع در ارتقاء عملکرد آموزشی اثربخش باشد. به هر حال این موضوع، دغدغه اصلی ما است و هر جا ضروری ببینیم به آن‌ها تذکر خواهیم داد و معاون آموزشی وزارت بهداشت هم در این زمینه همراه ما خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ارزشیابی می‌تواند منجر به تعطیلی یا کاهش ظرفیت پذیرش برخی از دانشکده‌های بی‌کیفیت شود؟ گفت: به هر حال ممکن است ما در این بازبینی‌ها، با نواقصی برخورد کنیم که به توجه جدی نیاز دارند و از آنجا که اعتباربخشی‌ها مرتب انجام می‌شوند، اگر در بازبینی‌های بعدی شاهد باشیم به تذکرات ما توجهی نشده است، قطعا چاره‌ای جز آنچه گفتید نداریم؛ چرا که به عنوان متولی آموزش، باید ساز و کارهای اجرایی از جمله کم کردن ظرفیت‌ها و متوقف کردن فعالیت دانشکده‌هایی که شرایط آموزش دادن به دانشجو ندارند، در نظر بگیریم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در زمینه برگزاری آزمون ملی برای دانش‌آموختگان خارج از کشور نیز گفت: برای دانش‌آموختگان خارج از کشور در زمینه آموزشی چند اتفاق خوب افتاده است که یکی از این موارد، بازنگری جدی دانشکده‌هایی است که وزارت بهداشت آن‌ها را واجد شرایط برای تحصیل اعلام می‌کند. در این راستا، بین 150 تا 200 دانشکده در گروه پزشکی که از کیفیت آموزشی مطلوب بهره‌مند نبودند و بخش زیادی از آن‌ها را دانشکده‌های دندان‌پزشکی شامل می‌شدند، از این فهرست خارج شدند.

رزمی افزود: البته از آنجا که سه رشته داروسازی، پزشکی و دندان‌پزشکی، بیشترین دانش‌آموختگان خارج از کشور را دارند، اتفاق مشابه در دو رشته دیگر هم افتاده است، اما رشته دندان‌پزشکی از این نظر در پله اول قرار دارد. در نتیجه می‌توان گفت با پایش جدی که انجام شده است، از سال 2018 به بعد، افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در دانشکده‌های خارج از کشور را دارند، باید مطمئن باشند که در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که در این فهرست باشند و در غیر اینصورت مدارک تحصیلی آنها ارزشیابی نخواهند شد.

وی همچنین با اشاره به موضوع امتحان جایابی گفت: پیش از این دانشجویانی که در این امتحان شرکت می‌کردند، بر اساس نمره در دانشکده‌ها توزیع می‌شدند و دوره‌های تکمیلی را می‌گذراندند. آخرین دوره آزمون جایابی در مرداد 97 برگزار می‌شود و بعد از آن این آزمون دیگر برگزار نمی‌شود و بنابراین تنها راه ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج از کشور، شرکت در آزمون ملی خواهد بود که این آزمون هم در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران متمرکز شده است. آزمون ملی هر سال در دو نوبت، یعنی مرداد و دی برگزار می‌شود و مجموعا تا 700 نفر در آن شرکت می‌کنند و کسانی دارای صلاحیت شرکت در این آزمون هستند که دوره دکترای خود را خارج از کشور تمام کرده‌اند و در صورت تایید مدارک آنها و موفقیت در آزمون ملی مجوز کار در کشور را پیدا می‌کنند.

رزمی یاد آور شد: دسته دیگر، دانشجویانی هستند که قسمتی از دوران تحصیل خود را خارج از کشور گذرانده‌اند و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند. این دانشجویان باید حداقل 75 تا 80 واحد درسی را خارج از کشور گذرانده باشند و بعد از آن درخواست انتقال به داخل بدهند. پس از آن واحدهایی که گذرانده‌اند داخل کشور ارزشیابی می‌شود و اگر کمیته ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج از کشور این واحدها را با استانداردهای اعلام شده مطابق دید، اجازه پیدا می‌کنند که داخل کشور به تحصیل خود ادامه دهند.

وی افزود:  ارزشیابی این دانشجویان پیچیدگی خاصی ندارد و شامل مجاز بودن دانشکده محل تحصیل، تعداد واحدها و گذراندن واحدهای مجاز و معدل دیپلم است. تعداد ورودی‌های این گروه به کشور به طور متوسط سالانه حدود 300 نفر است و یکی از دلایل مطرح شدن بحث تأسیس دانشکده‌های خصوصی در داخل کشور توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت همین گروه از دانشجویان بودند و وزیر بهداشت و معاون آموزشی بر این عقیده بودند که اگر بخش خصوصی بتواند زیرساخت‌های مناسب تاسیس دانشکده‌ها را از لحاظ مالی و آموزشی تامین کند، به آنها مجوز داده شود تا به صورت خودگردان اداره شوند.

رزمی در ادامه موضوع آموزشی دیگر که تحت نظارت دبیرخانه و معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، را دانشجویان خارجی که تمایل دارند در کشور ما تحصیل کنند، عنوان کرد و گفت: مثلا پردیس بین‌الملل دانشکده دندان‌پزشکی تهران  از مهرماه سال 96 به بعد دیگر دانشجوی ایرانی پذیرش نکرده است. همچنین به سایر دانشکده‌ها هم اجازه داده‌ایم که اگر توانستند خود را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کنند، تا در صورت امکان دانشجوی خارجی پذیرش کنند. برای مثال در حال حاضر در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه تعدادی دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند که اغلب آن‌ها از کردستان عراق هستند.

وی همچنین در خصوص برگزاری آزمون پره‌انترنی نیز گفت: قبل از تصدی بنده موضوع بازبینی کوریکولوم دندان‌پزشکی عمومی تقریبا نهایی شده بود و یکی از تغییرات مهم کوریکولوم، مصوب شدن بحث آزمون جامع دندان‌پزشکی توسط شورای برنامه‌ریزی بوده است که باید حتما در پایان دوره دندان‌پزشکی برگزار شود که البته این موضوع به علاوه کوریکولوم آموزشی مصوب شده، برای ورودی‌های سال 97 به بعد موضوعیت دارد.

رزمی افزود: از دیگر تغییرات کوریکولوم می‌توان به رویکرد بیشتر نسبت به بهداشت، ‌افزایش واحدهای دندان‌پزشکی اجتماعی و افزایش نسبی بخش‌های کارگاهی نسبت به بحث‌های تئوری اشاره کرد. بنابراین می‌توانم بگویم هم رویکرد توانمندسازی دانشجویان در آن افزایش پیدا کرده است و هم کلاس‌های تئوری از حالت تئوری صرف به دروس کارگاهی تبدیل شده‌اند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که دبیرخانه در مورد ساماندهی آزمون‌های علمی دندان‌پزشکی و کتاب ملی چه سیاستی را پیگیری می‌کند؟ گفت: به طور کلی آزمون‌هایی که دبیرخانه متولی برگزاری آن‌ها است، شامل آزمون بورد تخصصی، ورودی دوره دستیاری، ارتقاء دوره دستیاری، دانش‌آموختگان خارج از کشور و پی‌اچ‌دی دندان‌پزشکی اجتماعی و مواد دندانی است که یکی از ماموریت‌های ما، پایش و ارزیابی این آزمون‌ها و ایجاد تغییرات در هیات بورد، طراحان سوال و شیوه آزمون‌ها است. یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح شده و البته هنوز عملیاتی نشده است، برگزاری امتحانات بورد و ورودی دستیاری به صورت الکترونیک است. چنانچه می‌بینیم در حوزه پزشکی امتحانات فوق تخصص سال 96 به صورت الکترونیکی برگزار شد که بسیار کم حاشیه و کم عارضه بود که البته این اتفاق در سال 97 در دندان‌پزشکی نمی‌افتد و منوط به فراهم آمدن زیرساخت‌های مورد نیاز در سال‌های آینده است.

رزمی افزود: یکی دیگر از تغییراتی که در آزمون‌ها اتفاق افتاده، استفاده از بانک سوال است که حسن بزرگ آن در وهله اول، افزایش امنیت امتحان، در وهله دوم مشارکت تعداد بیشتری از اعضاء هیات علمی در طراحی سؤال و در وهله سوم، تنوع سؤالات در امتحان ورودی و بورد است. موضوع دیگری که در حال حاضر در حد پیشنهاد است، تجمیع برگزاری امتحانات پی‌اچ‌دی و ورودی دستیاری تحصیلی است که سبب کاهش هزینه‌های آزمون و مانع پراکندگی زمان آزمون ها می‌شود.

رزمی همچنین گفت: در مورد آزمون ملی به شخصه پیشنهاد دادم شهر دیگری به جز تهران هم به عنوان مرکز آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور در نظر گرفته شود که یکی از دانشکده‌های بزرگ را برای این کار در نظر داریم که بعد از بررسی‌های لازم امیدوارم این اتفاق اجرایی ‌شود.

بنابر اعلام وبدا، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به این سوال که یکی از اولین تصمیماتی که پس از انتصاب خود اخذ کردید، تغییراتی در زمینه منابع آزمون دستیاری و در ادامه تصمیماتی در خصوص متعهدان ضریب کا بود که در نتیجه آن آرامشی بر دغدغه‌های آموزشی سایه انداخت؛ در مورد اقدامات خود در این دو حوزه توضیح دهید نیز گفت: پیش از انتصاب بنده، در رابطه با منابع آزمون دستیاری تصمیمی در دبیرخانه اخذ شده بود که منجر به حواشی زیادی شد؛ چرا که اعلام شده بود که تنها مرجع آزمون دستیاری سال 97، کتب مرجع ملی هستند و این موضوع علاوه بر داوطلبین آزمون دستیاری، موجب اعتراض اعضای هیات علمی هم شده بود. البته نمی‌توان این اعتراض‌ها را بی‌دلیل دانست. چرا که در وهله اول، داوطلبین آزمون تخصص این کتاب‌ها را در دوره عمومی نخوانده بودند و حتی این کتب در شرایطی مرجع آزمون تخصصی اعلام شد که برخی از آن‌ها چاپ نشده بودند. در صورتی که ضروری است کتب مرجع، در دوره عمومی تدریس شده و اشکالات آن‌ها رفع شود.

رزمی افزود: بنابراین اولین کاری که در این خصوص انجام دادیم، مذاکره و مشورت با همه دانشکده‌ها و اعضاء هیات علمی و نظرخواهی از پیشکسوت‌ها، اساتید و گروه‌های آموزشی بود که می‌توانم بگویم نزدیک به تمام استعلام‌ها، حکایت از این داشت که آن‌ها خواهان این هستند که کتب ملی ابتدا مدتی تدریس شوند و نواقص آن‌ها شناسایی و رفع شوند و پس از اینکه هیات بورد هر گروه آموزشی آن‌ها را تائید کرد، به‌عنوان مرجع معرفی شوند. بنابراین در این شرایط، اولین کاری که انجام دادیم، لحاظ کردن نظرات این عزیزان در خصوص جایگزین کردن منابع سال 97 توسط منابع سال 96 بود.

وی در مورد مطالبات متعهدین ضریب کا نیز گفت: یکی از این خواسته‌ها، اجازه کار در بخش خصوصی در ساعات غیر اداری بود که خواسته‌ای به‌حق به شمار می‌رفت. از طرف دیگر ایجاد تسهیلاتی برای انگیزه ماندگاری بیشتر در دانشکده‌ها، موضوعی بود که به‌طور جد به آن پرداختیم. در حال حاضر پس از کارهای کارشناسی متعدد، دستورالعملی تدوین شده است که بر اساس آن، این نیروها می‌توانند در ساعات غیر اداری، با اجازه دانشگاه‌ها و بدون هیچ‌گونه دغدغه حقوقی و مداخله از سوی نهادهای نظارتی هم در بخش خصوصی و هم در کلینیک‌های ویژه کار کنند.

رزمی افزود: در حال حاضر این دستورالعمل تدوین و اصلاح شده است و به طور حتم در نیمه اول فروردین ماه سال 97 توسط وزیر بهداشت ابلاغ و بلافاصله اجرایی می‌شود. در این دستورالعمل تمهیدات خوبی برای متعهدینی که در مناطق محروم مشغول گذراندن طرح هستند دیده شده است و آنان در مدت زمان انتظار که برای تهران حداکثر و برای حدود 14 شهر، صفر در نظر گرفته شده است، می‌توانند در کلینیک‌های ویژه با تعرفه مصوب هیات امنا که تعرفه حد واسط بخش دولتی و خصوصی است، کار کنند و بعد از اتمام مدت انتظار، ملزم هستند دو روز در کلینیک ویژه کار کنند و باقی روزها هم با اجازه دانشگاه مطب شخصی داشته باشند.

وی گفت: این مدت زمان انتظار بین صفر تا چهار سال است و همه افراد اعم از رسمی قطعی، رسمی آزمایشی، پیمانی، متعهدین خدمت و غیره بدون در نظر گرفتن مرتبه علمی، مشمول این دستورالعمل قرار می‌گیرند و اگر به مرتبه دانشیاری ارتقاء پیدا کنند، الزام دو روز کار در کلینیک ویژه هم برای آنان از میان برداشته می‌شود.

رزمی در توضیح بیشتر گفت: زمان انتظار شهرهای استان تهران 4 سال، زمان انتظار البرز، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، قم و کرمان 3 سال، زمان انتظار رشت، کاشان، قزوین، همدان، بابل، مازندران، زنجان 2 سال، زمان انتظار ارومیه، بندرعباس، یزد، گلستان و سمنان یک سال و زمان انتظار بقیه شهرها که شامل خرم‌آباد، ایلام، زاهدان، اردبیل، رفسنجان، بجنورد، یاسوج، سنندج، کرمانشاه، بیرجند، اراک، شهرکرد، بوشهر و اهواز صفر می‌شود و در صورتی که افراد زمان انتظاری نداشته باشند و امتیاز فعالیت مطب هم داشته باشند، می‌توانند به محض شروع انجام تعهدات، در صورت وجود کلینیک ویژه، دو روز در آن و باقی ایام را با اجازه دانشگاه و مجوز سازمان نظام پزشکی در بخش خصوصی کار کنند و به این طریق مشکل فعالیت در بخش خصوصی در خارج از ساعات اداری همکاران حل می‌شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در پایان موضوع عملیاتی کردن آموزش در عرصه دانشجویان دندانپزشکی در مقطع عمومی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع تحت عنوان درمان جامع در کوریکولوم دیده شده؛ اما چندان در اجرا با اهداف واقعی قانونگذار همخوانی نداشته، لذا امیدوارم در سال 97 بتوانیم این بخش از آموزش زمین مانده را هم به منظور ارتقای توان آموزشی دانشجویان و هم به عنوان فرصتی برای ارائه خدمت به مردم زیر نظر اساتید دانشگاهی از آن استفاده کنیم.