۰ نفر

امروز یکشنبه در بورس کالا رخ داد؛

افزایش شدید قیمت شمش «فولاد کاوه» / قیمت وکیوم باتوم «نفت تهران» بیش از 20 درصد کاهش داشت

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 300933
افزایش شدید قیمت شمش «فولاد کاوه» / قیمت وکیوم باتوم «نفت تهران» بیش از 20 درصد کاهش داشت

«شمش بلوم» فولاد کاوه جنوب کیش امروز به میزان حدود 43 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول با قیمت سه هزار و 575 تومان و 34.88 درصد رقابت معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود نزدیک به 49 درصد افزایش قیمت داشت.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ امروز 25 شهریور، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 384 میلیارد تومان داشت که در 82 قرارداد منعقد شد. از این حجم، حدود 291 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 155 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات امروز بورس کالا هم به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدود 65 میلیارد تومان بود. این محصول به صورت خط لوله و مخصوص چهار تولید‌کننده خاص به مقدار 22000 تن عرضه و به نرخ کشف شده در عرضه قبلی (2947 تومان) توسط کارگزاری «بانک رفاه کارگران» نقدی معامله شد. 

شایان ذکر است، امروز به دنبال آزاد شدن سقف رقابت قیمتی محصولات مس، آلومینیوم و فولادی، امروز سقف رقابتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز به طور رسمی اعلام شد. اقدامی که به اعتقاد کارشناسان هرچند با تاخیر اما در به تعادل رسیدن قیمت این محصولات نسبت به بازار آزاد و کاهش رانت کمک شایانی می‌کند.  

 

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

 تالار پتروشیمی امروز نیز به دلیل ابلاغ نشدن آزادسازی سقف رقابت‌ها همچنان شاهد عرضه‌ای نبود؛ اما تالار فراروده‌های نفتی بورس کالا طی این روز نظاره گر معامله محصولات مختلفی مانند لوب کات، وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله بود.

با ارزشترین محصول این تالار «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدود 65 میلیارد تومان بود. این محصول به صورت خط لوله و مخصوص چهار تولید کننده خاص به مقدار 22000 تن عرضه و به نرخ کشف شده در عرضه قبلی (2947 تومان) توسط کارگزاری «بانک رفاه کارگران» نقدی معامله شد. 

 «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران (تندگویان) هم جزو کالاهای پرمعامله امروز بود. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و 876 تومان (حدود 126.27 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 10 هزار تن نقدی معامله شد. گفتنی است، قیمت وکیوم باتوم پالایش نفت تهران نسبت به معامله قبل 21.15 درصد کاهش داشت. ارزش این معامله امروز حدود 20.5 میلیارد تومان بود.

کمترین ارزش معاملات این تالار به لوب کات سبک همین پالایشگاه به ارزش 10.5 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول امروز با قیمت کیلویی دو هزار و 107 تومان (دو درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 5000 تن توسط کارگزاری «بورس بهگزین» نقدی معامله شد. فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود دو درصد نیز افزایش قیمت تجربه کرد.

 

تالار صنعتی

بیشترین ارزش معاملات امروز این تالار به «شمش بلوم» شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به میزان حدود 43 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت سه هزار و 575 تومان و 34.88 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 12 هزار تن به طور سلف توسط کارگزاری «بورس بهگزین» معامله شد. محصول حاضر نسبت به معامله قبلی خود نزدیک به 49 درصد افزایش قیمت داشت. 

امروز «شمش بلوم» مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد نیز با قیمت کیلویی سه هزار و 563 تومان و 34.45 درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم هشت هزار تن توسط کارگزاری «سینا» به طور سلف معامله شد. این معامله ارزشی به میزان حدودی 28.5 میلیارد تومان داشت. کالای حاضر نسبت به معامله قبلی خود 47.65 درصد افزایش قیمت داشت. 

همچنین «مس مفتول» شرکت ملی مس ایران (فملی) نیز امروز به ارزش حدود 24 میلیارد تومان داد و ستد شد. این محصول امروز با قیمت هر تن 48 میلیون و 955 هزار و 400 تومان (70.94 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 500 تن به طور نقدی توسط کارگزاری «سی ولکس» فروخته شد. این محصول نسبت به قیمت میانگین معامله قبلی شش درصد رشد داشت.   

 کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «شمش طلا 997» معدن زرشوران به میزان حدود 474 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم 0.001 تن و با قیمت گرمی 474 هزار و 49 تومان توسط کارگزاری «سی ولکس» نقدی فروخته شد. 

 

تالار کشاورزی

بیشترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «زعفران رشته‌ای درجه یک پوشال مرغوب» خراسان رضوی در حدود 15 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت گرمی هفت هزار و 594 تومان و 8.5 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم دو تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد.    

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «زعفران رشته‌ای بریده ممتاز نگین» خراسان رضوی در حدود 1.7 میلیون تومان تعلق داشت. این محصول در حجم 0.2 تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر گرم 8800 تومان بود که با 10 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه رقابت معامله شد. عرضه‌کننده تمام محصولات امروز این تالار «سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران» بود.