۰ نفر

امروز در بورس‌کالا اتفاق افتاد؛

کاهش شدید قیمت «وکیوم باتوم» در تالار پتروشیمی

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۵
کد خبر: 299978
کاهش شدید قیمت «وکیوم باتوم» در تالار پتروشیمی

امروز بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی 35 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت میانگین کیلویی دو هزار و 947 تومان و 26.67 درصد پایینتر از قیمت میانگین قبلی در معامله شد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ امروز چهارشنبه (21 مرداد)، تالارهای مختلف بورس کالا در مجموع ارزشی حدود 183 میلیارد تومان داشتند. این معاملات 309 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 170 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 87.6 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالای امروز به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی 35 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایه کیلویی یک هزار و 335 تومان ( 201.1 درصد کمتر از قیمت پایه قبل) عرضه شده بود که امروز با قیمت میانگین کیلویی دو هزار و 947 تومان و 26.67 درصد پایینتر از قیمت میانگین قبلی در حجم 12 هزار تن معامله شد.

شایان ذکر است، با وجود اعلام آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی (در روز گذشته) اما تالار صادراتی بورس کالا، امروز شاهد عرضه و معامله این محصولات نبود. 

تالار پتروشیمی 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران امروز، معامله ۲۰ هزار و ۵۰۸ تن مواد شیمیایی را تجربه کرد. علاوه بر این ۲۶۵ تن مواد پلیمری، ۲۲ هزار تن وکیوم باتوم و یک هزار تن گوگرد نیز در تالار مذکور معامله شد. 

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی 35 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایه کیلویی یک هزار و 335 تومان ( 201.1 درصد کمتر از قیمت پایه قبل) عرضه شده بود که امروز با قیمت میانگین کیلویی دو هزار و 947 تومان و 26.67 درصد پایینتر از قیمت میانگین قبلی در حجم 12 هزار تن معامله شد. این محصول توسط کارگزاری «بانک پاسارگاد» نقدی فروخته شد. 

دیگر محصول پر ارزش امروز این تالار، «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان (شپنا) به میزان حدودی 28 میلیارد تومان بود. این محصول نیز به قیمت پایه کیلویی یک هزار و 271 تومان ( برابر با قیمت پایه قبل) عرضه شده بود که امروز با قیمت میانگین کیلویی دو هزار و 781 تومان و 28.73 درصد پایینتر از قیمت میانگین قبلی در حجم 10 هزار تن معامله شد. این محصول توسط کارگزاری «خبرگان سهام» نقدی فروخته شد. 

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «اوره گرانول» پتروشیمی رازی به میزان حدودی 199 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی 996 تومان و 5 درصد بیشتر از قیمت پایه، نقدی معامله شد. حجم مورد معامله این محصول 200 تن بود که توسط کارگزاری «اقتصاد بیدار» فروخته شد. 

شایان ذکر است سه هزار تن قیر هم در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

تالار کشاورزی

همچنین، امروز هفت هزار و ۲۰۰ تن گندم خوراکی و یک تن و ۱۵۰ کیلوگرم زعفران رشته ای نیز در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

بیشترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «زعفران رشته‌ای درجه یک» خراسان رضوی در حدود 3.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت گرمی هفت هزار و 18 تومان در حجم 0.5 تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» نقدی فروخته شد.    

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به کالای «گندم خوراکی» کرمانشاه و همدان هر کدام به میزان حدود 1.1 میلیارد تومان با قیمت کیلویی 992 تومان و حجم 1200 تن اختصاص یافت. این محصول توسط کارگزاری «سینا» فروخته شد. عرضه کننده این محصولات «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود. 

این گزارش حاکی است، پنج کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران داد و ستد شد.

گفتنی است، بازار فرعی بورس کالای ایران هم در این روز شاهد معامله ۱۰۰  تن فروسیلیسیم بود.