۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

در مجمع عادی سالانه شرکت «ملی مس ایران» چه گذشت؟

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰
کد خبر: 284280
در مجمع عادی سالانه شرکت «ملی مس ایران» چه گذشت؟

مدیرعامل شرکت مس: اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف این شرکت مطابق با سند چشم‌انداز 1404 خواهد بود و نگرانی خاصی بابت تحریم ها وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ مجمع عمومی شرکت مس برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96، یکشنبه (17 تیرماه) با حضور سهامداران در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی اتفاقات مهم در سال مالی گذشته این شرکت به اقدامات و چشم انداز های آتی این شرکت هم اشاره شد. همچنین در این مجمع به توضیح برخی بندهای گزارش حسابرس مستقل و سوالات پیرامون مسایل شرکت پرداخته شد.

رکورد تولید کنسانتره با بیش یک میلیون تن مس

در ابتدای جلسه مجمع، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، ضمن تاکید بر عملکرد مثبت این‌ شرکت در سال گذشته گفت: میزان کل فروش این شرکت در سال مالی 96، حدود 88،628 میلیارد ریال برآورد شده است. بنی‌اسدی‌راد با اشاره به برنامه‌های پیشِ روی این شرکت افزود: از اولویت‌های اصلی این شرکت در سال جاری، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف این شرکت مطابق با سند چشم‌انداز 1404، خواهد بود.

در ادامه این جلسه مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس به ارائه گزارشی از دستاوردها و اقدامات مهم این شرکت در زمینه بورس، تولید، فروش و طرح‌های توسعه‌ای شرکت پرداخت.

سعد عبدی با اشاره به دستاوردهای شرکت مس در سال 1396 گفت: دستیابی به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان یک میلیون و 145هزار و 91 تن و بالاترین تولید مس محتوی معدنی به میزان 295 هزار و 621 تن از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مس در سال گذشته است.

او ادامه داد: دستیابی به فروش خارجی به میزان 1،218میلیون دلار که بالاترین میزان صادرات در هفت سال اخیر محسوب می‌شود، یکی دیگر از دستاوردهای شرکت در این سال است. در حوزه فروش همچنین حفظ و ادامه فعالیت در بازارهای هدف صادراتی از طریق انعقاد قراردادهای فروش با کشورهایی مانند هند، کره جنوبی و کانادا از دیگر دستاوردهای سال 1396 است.

پیش‌بینی قیمت 7 هزار دلاری در سال 2018  

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس افزود: تکمیل و بهره‌برداری از 13پروژه جدید در مناطق مختلف در سال 1396 با سرمایه‌گذاری بیش از 3520 میلیارد تومانی از دستاوردهای شرکت مس در این سال در حوزه توسعه است.

او تصریح کرد: چشم‌انداز تولید کاتد فملی در افق سال 1400، 410 هزار تن خواهد بود. برای رسیدن به افق تولید مس در سال 1404 در سال جاری به دو هزار و 505 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم.

سعد عبدی پیش‌بینی کرد: قیمت مس برای سال 2018 به طور متوسط هفت هزار دلار بر تن است و انتظار می‌رود این قیمت به هفت هزار و 600 دلار هم برسد.

بازدهی 67 درصدی سهام در سال 96

او همچنین تاکید کرد: تحریم‌ها هر چه می‌شود بشود، تولید را به شدت افزایش می‌دهیم و قطعا به بازارهای هدف خاصی صادرات خواهیم داشت و نگرانی بابت برگشت وجوه ناشی از فروش نداریم. تقویت بومی‌سازی به منظور کاهش خریدهای خارجی از دیگر اقدامات در دست انجام در این راستاست.

عبدی در ادامه به ارائه دستاوردهای بورسی شرکت مس پرداخت و گفت: ارتقای رتبه شرکت در بین50 شرکت فعال تر بورس از 30 به 5 در فصل سوم سال 1396، بازدهی مثبت 914 درصدی سهام شرکت طی 11 سال گذشته و بازدهی 67 درصدی سهام شرکت ملی مس در سال 1396 که در مقایسه با شاخص کل بورس بازدهی دو برابری نصیب سهامداران کرده است ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مس در این زمینه است.

او با بیان این ‌که ارزش بازار سهام شرکت تا پایان روز 12 تیرماه 97 رقم 200 هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: در پایان اسفندماه سال 1396 ارزش بازار سهام شرکت به رقم 159،660میلیارد ریال رسید که بالاترین رقم در چهار سال گذشته است.

به گفته عبدی افزایش تولید مجموع مس محتوای شرکت، کاهش نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش قیمت تمام‌شده مس محتوا، کیفیت‌بخشی به تولید در طول سال‌های 1394 تا 1396، رشد فروش شرکت و حرکت به سمت توسعه پایدار با پروژه‌های مطمئن و با چشم‌انداز تولید 425 هزار تن کاتد در پایان سال 1400 مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رشد شرکت در سال 1396 بوده‌اند.

رشد تولید و ارزش فروش

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی عملکرد تولید شرکت طی سال 1396 و مقایسه آن با برنامه و عملکرد سال قبل پرداخت و گفت: تولید مس محتوای معدنی شرکت مس در سال 1396، 295هزار و 600تن بوده است که شش درصد نسبت به برنامه سال 1396 بیشتر بوده است. این در حالی است که تولید مس محتوای معدنی شرکت مس در سال 1395، 282هزار تن بوده است.

او ادامه داد: تولید کنسانتره مس در سال 1396، 1145هزار تن بوده است که نسبت به برنامه تولید این سال 7 درصد بیشتر بوده است. تولید کنسانتره مس در سال قبل از آن 1077 هزار تن بوده است. تولید مس پالایش‌شده هم در سال گذشته 160هزار تن بوده است.

سعد عبدی همچنین گفت: در حوزه فروش نیز شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1396 بالغ بر 88،628 میلیارد ریال فروش داشته است که از این میزان 37،987 میلیارد ریال فروش داخلی و 50،641 میلیارد ریال فروش خارجی است. ارزش فروش شرکت مس در سال 1396 نسبت به سال قبل از آن 26.5 درصد رشد داشته است.

پیش خرید محصول  معادن کوچک در جهت حمایت

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین شرکت ملی صنایع مس ایران، ایمیدرو و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: یکی از سیاست‌های شرکت ملی صنایع مس ایران برای توسعه معادن کوچک مس، در اختیار گذاشتن دانش فنی و تجربه‌ای است که این شرکت طی چندین دهه فعالیت در صنعت مس کسب کرده، به بخش خصوصی است. بر اساس موافقت‌های اولیه‌ای که بین این شرکت و مسئولین بخش دولتی شکل گرفته است، مقرر شد شرکت مس در بخش‌های مختلف کارشناسی به‌خصوص در مقوله‌های اکتشافات و معدن‌کاری، خدمات مهندسی ارائه کند و نهایتاً محصول تولید شده از این واحدها را پیش‌خرید کند که این تفاهم‌نامه، به عنوان ضمانتی برای سیستم بانکی برای تأمین مالی این طرح‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر ذخایر معدنی مس ایران بیش از 22 میلیون تن مس محتواست که حدود 3.1 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را شامل می‌شود. چشم‌انداز تولید کنسانتره شرکت مس  در سال‌های آینده با اضافه شدن 415 هزار تن کنسانتره از معادن چهارگانه دره‌زار، درآلو، چاه‌فیروزه و دره‌زرشک و 180 هزار تن از معادن کوچک، تولید بیش از یک میلیون و 800 تن کنسانتره است. که با دستیابی به این میزان تولید به رتبه سیزدهم دنیا از نظر تولیدات معدنی خواهیم رسید.

به گفته عبدی مجموع کاتد تولیدی شرکت مس نیز تا چندسال آینده به 425 هزار تن خواهد رسید که با این حجم تولید، ایران در بین 10 کشور برتر دنیا در زمینه تولید مس پالایش‌شده قرار خواهد گرفت.

طرح‌های توسعه‌ای

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی برای تولید برق به ظرفیت 500 مگاوات، توسعه ذوب سرچشمه، تغییر تکنولوژی ذوب از فرایند ریورب به فلش برای ایجاد ظرفیت سالانه 280 هزار تن مس آندی حاصل از کنسانتره، راه‌اندازی سیستم انتقال گاز خروجی از کنورترها و احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد ازجمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس هستند که مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس به‌عنوان طرح‌های راه‌اندزی شده در سال 1396 از آن‌ها نام برد.

او همچنین افزود: طرح احداث کارخانجات اسید کرمان، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ درآلو، دره‌زار و چاه فیروزه، طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد، طرح تولید مس کاتدی سونگون، انتقال آب خلیج‌فارس، طرح تولید مس کاتدی سونگون، طرح جامع آب و برق و... ازجمله طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت مس هستند.

عبدی همچنین گفت: میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت تا پایان سال 1396 بالغ بر7،234 میلیارد تومان بوده است. از ابتدای سال 1397 تا پایان پروژه‌ها به 9،657میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که 3،157 میلیارد تومان آن از منابع داخلی شرکت و 6،500 میلیارد تومان آن از منابع بیرون از شرکت تأمین خواهد شد.

رایزنی برای فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ بالاتر

مدیران شرکت در این مجمع اعلام کردند برای عبور از شرایط تحریم و جنگ تجاری به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارند. نکته مهم دیگری که در جلسه مجمع مطرح شد، تاکید بر فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به همان نرخ رسمی بود.

در این خصوص نماینده سازمان بورس اعلام کرد: برای فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ های بالاتر با وزارت صمت و بانک مرکزی رایزنی کرده است و نتیجه این رایزنی ها به زودی اعلام می‌شود.

توضیحات چند بند در گزارش حسابرس

شایان ذکراست، بند چهارم مبانی اظهار نظر مشروط منتشر شده در گزارش حسابرس مستقل این شرکت به دارایی های جاری و غیر جاری واحد اصلی شامل مبلغ دو هزار و 666 میلیارد ریال اقلام راکد و سنواتی اشاره دارد که پیگیری های مدیریت شرکت در خصوص وصول مطالبات فوق تا تاریخ این گزارش منجر به نتیجه نشده است.   

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس در این خصوص توضیح داد: این بند در گزارش حسابرسی مجمع سال گذشته هم وجود داشت و به مواردی چون سنوات سال گذشته و بحث شرکت‌های «ای پی» و «مورگان» مربوط است. موضوع این شرکت‌ها به برخی وجوه ارزی خارج از کشور شرکت ارتباط دارد که منتقل شده‌اند و در حال حاضر اختلافات مربوط به هر دو شرکت در دادگاه در حال بررسی است.

بازار نویی در ادامه گفت: براین اساس ما نمی توانیم ذخیره بگیریم زیرا از دفاترمان بر علیه شرکت استفاده می شود؛ اما من این اطمینان را می‌دهم که تمام اعداد موجود در این بند مربوط به سنوات گذشته بوده و مربوط به سال جاری نیست و احتمالا قابلیت وصول دارند که ذخیره آن را نگرفته ایم. هر زمان که مطمعن شدیم نمی توانیم آن را وصول کنیم به طور حتم سند ذخیره آن را می‌زنیم. بنابراین در حال حاضر فقط 43 میلیارد تومانی که ذخیره گرفتیم قابلیت وصول ندارد و بقیه موارد در حال پیگیری است. هیات مدیره تکلیف دارد در چهارچوب استانداردهای حسابداری نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند و در مواردی که نیاز به ذخیره بیشتری دارد اقدام کند.

هزینه اکچوئری 120 میلیارد تومان بوده و افزایش پیدا نمی‌کند

همچنین در بند پنجم گزارش حسابرس مستقل اشاره دارد: شرکت اصلی طی سال مورد گزارش مبلغ 120میلیارد تومان بابت هزینه اکچوئری صندوق بازنشستگی کارکنان و همچنین مبلغ حدود 97 میلیارد تومان بابت هزینه های درمان و سایر هزینه های کارکنان بازنشسته به استناد آیین نامه استخدامی مصوب هیات وزیران، مازاد بر مبلغ مقرر در مجمع عمومی در حساب ها منظور کرده است. براساس مفاد استانداردهای حسابداری شناسایی آثارمالی ناشی از تعهدات تحقق یافته شرکت در خصوص مزایای بازنشستگی کارکنان و افشای اطلاعات لازم از این بابت در صورت های مالی ضروری است.    

بازارنویی در این رابطه نیز توضیح داد: بر اساس آیین نامه استخدامی مصوبه هیات وزیران در سال 78، یک سری دستگاه‌های اجرایی توانایی تشکیل صندوق بازنشستگی دارند که یکی از این دستگاه‌ها شرکت ملی صنایع مس است. در سال 86 پس از این که شرکت ملی مس وارد بورس شد، آیین نامه ای برای استخدام خود تهیه کرد و در چهارچوب اساسنامه و بورسی شدن شرکت به این موضوع اشاره کرد. به این معنی که با بورسی شدن این شرکت، صندوق می تواند کسانی را که بازنشسته آن (صندوق) بوده یا شاغلینی که مشترک آن صندوق هستند، هنوز شرایط پرداخت حضور و دریافت حقوقشون را ادامه دهند.

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس اضافه کرد: در فصل 13 این آیین نامه، کسری صندوق‌ها به عهده شرکت اصلی است. همچنین ماده 114 این آیین نامه اشاره می‌کند که بخشی از هزینه‌های رفاهی بازنشسته‌ها نیز به عهده شرکت اصلی است.

او تاکید کرد: تمام صندوق های بازنشستگی کشور مشکل کسری اکچوئری دارند و هیچ کدام هم تمام کسری خود را ذخیره نمی گیرند. زیرا در غیر این صورت ساختار سرمایه و بافت مالی صورت های مالی دچار دگرگونی می شود و باید هر ساله به اندازه کسری تامین کنم تا حقوق بازنشسته ها به موقع پرداخت شود.

در ادامه توضیحات این بند حسنی زاده (رییس مجمع) افزود: بنابر استناد حسابرس، تمام پرداخت های انجام شده شامل 120 میلیارد تومان در قالب اکچوئری و 97 میلیارد تومان بابت هزینه های بازنشستگان دقیقا در چهارچوب مصوبه هیات وزیران بوده که بر این مبنا  قابلیت اجرایی دارد.

یک پیشنهاد برای رفع ابهامات

او افزود: برای از بین رفتن ابهامات موجود در این بند پیشنهاد شده است، در ماده 129 ایین نامه مصوبه هیات وزیران اشاره شده است که اگر نیاز به تشریح مصادیق هزینه وجود دارد ما می توانیم در قالب یک کمیته که نماینده وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت (ایمیدرو) است و با ارائه گزارش به هیات مدیره، تعدیل های حساب لازم را در دفاتر خود انجام دهد.

بنابراین ضمن اینکه پرداخت هایی که در سال های گذشته (از سال های 95 به قبل) انجام شده مجدد تنفیذ می شود؛ هیات مدیره مکلف است طی 6 ماه در چهارچوب ساز وکار ماده 114 و 129 در راستای طبقه بندی هزینه های موضوع ماده 114 ، هیات مدیره مکلف است در چهارچوب ساز وکار آیین نامه استخدامی اقدامات قانونی لازم را معمول و نسبت به ثبت و انعکاس نتایج در دفاتر مالی اقدام کند.  

او افزود: سال جاری هم هزینه اکچوئری همان 120 میلیارد تومان بوده و افزایش پیدا نمی‌کند و هیات مدیره طی 6 ماه باید این رفت و برگشت را انجام دهد.

 سود نهایی 15 تومانی به ازای هر سهم

بر اساس این گزارش، همچنین در پایان جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران، سود نهایی 15 تومان به ازای هر سهم تعیین شد. الباقی سود برای افزایش سرمایه به حساب سود انباشته منتقل می‌شود.

علاوه بر این، با تصویب مجمع عمومی روزنامه کثیرالانتشار دنیای اقتصاد و روزنامه صمت برای درج آگهی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی 97 انتخاب شدند. در پایان مجمع عمومی شرکت مس، مقرر شد تا هیأت‌مدیره شرکت مس تهیه گزارشی برای افزایش سرمایه و همچنین اخذ مجوزهای لازم  برای افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دهند.

گفتنی است، سهامداران به این میزان تقسیم سود معترض بودند، زیرا سال گذشته با سرمایه ٥٠٠٠ میلیارد تومان این میزان تقسیم شد، اما امسال هم با سرمایه ٦ هزار میلیارد تومان مجددا همین سود تقسیم شد.