۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس در یک چشم به هم زدن منفی شد/ کوچکترهای بازار به حاشیه رانده شدند

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 284268
شاخص کل بورس در یک چشم به هم زدن منفی شد/ کوچکترهای بازار به حاشیه رانده شدند

معاملات امروز بورس تهران درحالی انجام شد که با وجود رشد نماگر اصلی بازار اما مولفه‌های دیگر همچون حجم و ارزش دادوستدها با کاهش 30 درصدی نسبت به روزهای قبل روبرو شدند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران روز کم هیجان و بی‌رمقی را پشت سر گذاشت. از ابتدای صبح و با انتشار خبر آغاز به کار کردن بازار ثانویه ارز در سامانه نیما شاهد معاملات مثبت در نمادهای گروه فلزی، نفتی و شیمیایی بودیم. اما با ادامه روند احتیاطی معامله گران و همچنین نقد کردن سهام برای شرکت در عرضه اولیه فردا در لحظات پایانی بازار امروز، شاخص کل از محدوده مثبت به منفی کوچ کرد.

اخبار موثر بازار

گوش‌ها در انتظار شنیدن اخباری از بسته اروپایی

خبر دیگر اینکه امروز شاهد انتشار جزییاتی از بسته پیشنهادی اروپا به ایران بودیم. در این رابطه آمده است؛ ایران و سه کشور اروپایی به‌طور مشخص در دو حوزه بانکی و همچنین حوزه فروش نفت با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. در حوزه بانکی، اروپایی‌ها‌ به‌دنبال ایجاد کانالی هستند که از طریق آن امکان ارتباط بانکی فراهم شود و با توجه به تحریم‌های آمریکا، کانال طراحی شده باید به نحوی باشد که از طرف این تحریم‌ها مورد تهدید قرار نگیرد. به همین دلیل، اروپا در پی ایجاد یک حساب مخصوص است که بر مبنای آن بتواند، درآمد‌های ایران را به‌صورت متمرکز در آن نگهداری کند.

اما آنچه سرگئی لارورف از تجارت بدون دلار گروه 1+4 با ایران گفته ، سیگنال پر اهمیت بسته پیشنهادی است که می تواند روزنه هایی از امید به پیشرفت مذاکرات تلقی شود. بر اساس متنی که روی وب‌سایت وزارت خارجه روسیه قرار گرفته، او گفت: «ایران، در حال حاضر کشوری است که بیشتری بازرسی‌های آژانس علیه آن اعمال می‌شود. آژانس، از دسترسی‌های بی‌سابقه به تمامی سایت‌هایی که می‌توانند ارتباطی با جنبه‌های نظامی در این برنامه هسته‌ای داشته باشند، برخوردار است. به خطر انداختن چنین توافق مهمی که امکان حمایت ماندگار از نظام منع اشاعه را می‌دهد اقدامی بسیار خطرناک و غیرمحتاطانه است.»

این در حالی است ‌که ایران به‌دنبال دریافت ضمانت کمّی برای فروش نفت است، اروپا در بسته پیشنهادی به کمیت خرید نفت اشاره‌ای نداشته است. به‌عبارت دیگر ایران به‌طور مشخص خواستار روشن شدن سطح فروش نفت و ضمانت آن و همچنین تضمین دسترسی به پول حاصل از فروش آن است و مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد. از این رو اغلب فعالان بازار سهام درجه ریسک گریزی خود را افزایش داده و منتظر شنیدن آخرین اخبار از دنیای سیاست هستند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر، ابهام در بسته پیشنهادی و همچنین گمانه زنی ها از نظر مسئولان کشورمان در خصوص پذیرش یا رد این پیشنهادات است. اما دلیل دیگری که شاید بتوان به آن درجه اهمیت بیشتر داد، نبود ثبات در تصمیم گیری‌های دولت و اتخاذ و تغییر جهت های خلق‌الساعه از سوی نهاد حاکمیت است. در مجموع مهم‌ترین سرعت گیر این روزهای اوج گیری بازار سرمایه، نبود ابهام در فضای اقتصاد کلان کشور و عدم تحلیل پذیری شرایط به جهت نبود ثبات نظر از سوی مسولین است.

اما به نظر می‌رسد با اتخاذ تدابیر صحیح اقتصادی هرچند دیرهنگام شاید بتوان التهابات منفی را از بازارهای مالی خارج کرد و آرامش نسبی را به معاملات بازگرداند. اما نهایتا این دنیای دنیای سیاست است که مهم‌ترین نقش را در جهت گیری روزهای آتی بازارهای مالی کشود بازی می‌کند. امروز همچنین با آغاز به کار بازار ثانویه ارز، تا حدی قیمت ها در بازار سکه و ارز آزاد شکسته شد و از حباب قیمتی کاهش یافت.

«فولاد» امروز خبرساز شد

در دنیای فلزات رنگین بورسی اما امروز فولاد مبارکه خبرساز شد. نخست اینکه پیش از شروع دادوستدها، نماد این شرکت به دلیل تعدیل مثبت پیش آمده از محل شناسایی سود 584 میلیارد تومانی نمادهای «ومعادن»، «کگل» و «کچاد» متوقف شد. در ادامه با شفاف سازی صورت گرفته از سوی این شرکت، نماد با رشد قیمتی دو درصدی به تابلوی معاملات بازگشت. همچنین امروز پروژه توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا فولادمبارکه با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صمت به بهره برداری رسید. برای راه اندازی ۵  پروژه این شرکت که در فولاد سبا، فولاد سنگ و فولاد مبارکه احداث شده است، بیش از۱۵۰۰ میلیارد تومان، هزینه شده است.

همچنین گفتنی است؛ طرح توسعه کارخانه فولاد سبا که از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان است با حدود 8 هزار میلیارد ریال اعتبار اجرایی شد. با بهره برداری از این مجموعه، میزان تولید فولاد در این شرکت از ۸۵۰ هزار تن به 1،6 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است که مجتمع فولاد سبا در سال 82 در کنار کارخانه ذوب آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید و در سال 85 با تبادل قراردادی بین مدیران عامل ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه،‌ این مجتمع به فولاد مبارکه واگذار شد. مجتمع فولاد سبا واقع در جنوب غربی اصفهان، با ظرفیت تولید 700 هزار تن ورق فولاد از استعداد لازم برای افزایش تولید تا سقف 1.4 میلیون تن در سال برخوردار است. سبا نخستین واحد صنعتی کشور است که ورق فولادی ضد زنگ تولید می‌کند و با تولید این محصول، نیاز کشور به ورق های ضد زنگ و استیل تامین می‌شود.

امروز خبر دیگر برای فولادی ها اینکه گزارش‌ها از افت 11 درصدی صادرات فولادسازان بزرگ کشور طی خردادماه حکایت می‌کنند. این در حالی است که شرکت‌های تولیدی فولاد در ماه گذشته رشد تولید 11 درصدی را تجربه کردند. از این رو به نظر می رسد افت 11 درصدی صادرات به دلیل افزایش میزان تقاضای داخلی (تداوم عرضه فولاد با دلار 4200 تومان در بورس کالا) باشد.

دوقلوهای سنگ‌آهنی در پی یافت راه حل کم‌آبی

خبر دیگر در گروه معدنی اینکه  چادرملو، گل‌گهر و شرکت تأمین آب خلیج فارس با شرکت هایفلکس سنگاپور برای تسریع در طرح شیرین سازی وانتقال آب خلیج فارس توافق کردند. گفتنی است در نشست مدیران عامل شرکت های سرمایه گذار طرح انتقال آب خلیج فارس باشرکت هایفلکس سنگاپور در این کشور، در  خصوص موارد همچون؛ سرعت بخشیدن  به اجرای ماژول اول شیرین سازی به ظرفیت ٢٠٠ هزار متر مکعب در روز , به مدت ٦ ماه، توافق برای اجرای ماژول دوم با شرکت هایفلکس برای همان ظرفیت و با تامین سرمایه و فاینانس ٥٠ درصدی شرکت خارجی به توافق رسیدند.

زمزمه‌هایی از بورسی شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس

اما در گروه شیمیایی ها، امروز هم‌زمان با پنجمین سالگرد پذیرش «تاپیکو» در بورس، مدیرعامل این مجموعه از عزم دولت برای هموار کردن ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس خبر داد. وی همچنین افزود: صورت‌های مالی ستاره خلیج فارس چون نیاز به اصلاح داشت به شرکت ارجاع داده شد و در حال حاضر آماده شده و با اتمام و تایید گزارش حسابرس، نهایتا تا پایان تیرماه در سامانه کدال قرار می‌گیرد. در ادامه مخدومی از بهره برداری آزمایشی فاز سوم ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری و بهره برداری رسمی در 3 ماه نخست سال ۹۸ خبر داد و گفت: سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون یورویی به پروژه ساخت و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص می‌یابد. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس سبب می‌شود ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شود،این سه فاز در کنار یکدیگر ۵۰ درصد بنزین تولیدی را پوشش می‌دهند و دیگر پالایشگاه‌ها نیز ۵۰ درصد دیگر بنزین مورد نیاز را تامین می‌کنند.همچنین گفتنی است تاپیکو با 49 درصد ، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با 33.1 درصد و وزارت نفت با 17.9 درصد، سهامداران پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستند.

نگاهی به مهمان تازه وارد بورسی

در این گروه همچنین فردا شاهد عرضه اولیه بزرگترین پتروشیمی گازی کشور از سوی هلدینگ خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیردر بورس خواهیم بود. پتروشیمی پارس با تولید محصولات پلیمری از زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس(مالک 60درصد و دارای 3 سیت از اعضای هیئت مدیره) بوده و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ( شمال خلیج فارس در بندر عسلویه) قرار دارد. از سویی دیگر 55 درصد از فروش شرکت به صورت داخلی و به شرکت های آریاساسول (17 درصد) جم (4 درصد) و سایر بوده و  بیشترین حاشیه سود متعلق به فروش صادارتی محصولات پروپان و بوتان می باشد.

گفتنی است پتروشیمی پارس مالک 50 درصد پتروشیمی آریاساسول بوده که در سال 96، 1000 میلیارد تومان سود از بابت این سرمایه گذاری دریافت نموده است . نکته دیگر اینکه با توجه به اینکه تسهیلات شرکت نیز رو به صفر بوده و شرکت دارای درآمد سرمایه گذاری قابل توجهی از جانب شرکت آریاساسول می باشد، سود خالص از سود عملیاتی شرکت بیشتر است. در پایان نیز یاداوری می شود سود هر سهم این شرکت در سال 96 بالغ بر 508 تومان است که در پایان ماه جاری با برگزاری مجمع سالانه اقدام به تقسیم سود زود هنگام خواهد کرد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری شاخص کل با افت 2.4 واحدی نتوانست از کانال 110 هزار واحد عبور کند و در ارتفاع 110 هزار و 848 هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم‌وزن اما اب شین تندتری کاهش یافت و در نهایت با افت 64 واحدی  به پله 18 هزار و 527 واحد رسید.

در این بین 748 میلیون ورقه بهادار به ارزش 194 میلیارد تومان در 72 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 132 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل   5میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌‌گران حقیقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌‌گران حقیقی به نماد معاملاتی «فولاد»اختصاص داشت. در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ها در نماد معاملاتی «کگل» و «فاسمین» دیده شد.

ترین‌های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بورس سه گروه فلزات اساسی، شیمیایی و کانه‌های فلزی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در بازار کم هیجان امروز خبری از نمادهای مطرح گروه فلزی نبود و تنها «فولاد» از این گروه بیشترین تاثیر ار پس از «فارس» بر شاخص داشت. اما در بین منفی‌ها «کگل»، «تاپیکو» و «مبین» تا حد زیادی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم نتوانست روز سبزی را داشته باشد و با عقبگرد 2.5 واحدی در ارتفاع یک هزار و 237 واحد ایستاد. در این بازار نیز 338 میلیون ورقه بهادار به ارزش 274میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 50 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات مثبت «مارون»، «زاگرس» و «بپاس» تلاش کردند شاخص فرابورس را افزایش دهند اما معاملات منفی «هرمز» و«دماوند» مجموعا 5 واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند.