۰ نفر

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ریل پرداز سیر مطرح شد؛

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت مانع ورود واگن‌ها شد/ سهامدار اروپایی «حریل» وعده نبود

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۷
کد خبر: 278641
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت مانع ورود واگن‌ها شد/ سهامدار اروپایی «حریل» وعده نبود

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ریل پرداز سیر امروز برگزار شد و به اعتراضات سهامداران پاسخ داده شد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ریل پرداز سیر امروز با حضور اکثریت سهامداران در محل هتل المپیک تهران برگزار شد و در جریان آن عملکرد شرکت در سال مالی ۹۶ به استماع سهامداران رسید و حداقل سود تقسیم شد. همچنین به پرسش‌ها و ابهامات سهامداران پاسخ داده شد.

مصوبات

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ تصویب شد. حداقل سود قابل تقسیم یعنی ۱۰ درصد و به میزان ۸ ریال برای هر سهم تقسیم شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره 700 هزار تومان به ازای تشکیل حداقل دو جلسه در ماه و پاداش هیات مدیره سه درصد براساس سود توزیع شده معادل 58 میلیون و 800 هزار تومان تصویب شد. موسسه حسابرسی «سامان پندار» به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه «وانیا نیک تدبیر» به عنوان بازرس علی البدل تعیین شدند. روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

امروز همچنین شرکت‌های ارزش آفرینان فدک، ریل پرداز نوآفرین، سیمرغ آهنین ایرانیان، آتیه اندیشان مس و امین اعتماد به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت انتخاب شدند.

کوتاه از گزارش عملکرد سال ۹۶ «حریل»

فرهنگ طلوعی، مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر با بیان اینکه این شرکت هشت نمایندگی در سراسر کشور دارد که خدمات لجستیک ارائه می دهند، اظهار داشت که ورود به بازارهای بین المللی از استراتژی‌های اصلی شرکت است و از اسفند ماه 96 با 10 واگن این هدف عملیاتی شد و اکنون 250 واگن در حوزه بین المللی در حال انجام حمل و نقل هستند.

او با اشاره به اینکه واگن‌های یک سر پر اقتصادی و به نفع شرکت نبود، بیان کرد که در سال 96 این موضوع با جدیت دنبال شد که یک سر واگن‌ها خالی حرکت نکند و به این ترتیب شرکت موفق به حرکت دادن واگن‌ها به صورت دو سر پر شد.

طلوعی با اشاره به تعلق سهم بیشتر خدمات شرکت ریل پرداز سیر به شرکت ذوب آهن اصفهان در سال های گذشته اظهار داشت که بنا به خواسته سهامداران و کاهش ریسک، شرکت اقدام به کاهش سهم شرکت ذوب آهن از سبد مشتریان کرد تا وابستگی درآمد به یک شرکت کاهش یابد و اکنون سهم ذوب آهن به زیر 50 درصد رسیده است. او همچنین تاکید کرد که این موضوع در سال 97 هم دنبال می شود تا درآمد شرکت به یک شرکت وابسته نباشد.

او در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که مجوز فورواردری شرکت از راه آهن جمهوری اسلامی ایران دریافت شده و اکنون در حال ایجاد نمایندگی در کشورهای عضو CIS هستند. این اقدام در راستای یکی از استراتژی‌های اصلی شرکت یعنی ورود به بازارهای بین المللی از طریق توسعه فعالیت های فورواردری است.

به گفته او در سال 96 نسبت به سال 95 تعدادی از واگن‌های استیجاری به دلیل اتمام قرارداد تحویل داده شد که نگرانی هایی ایجاد کرد اما با دو سر پر شدن واگن ها و افزایش بهره وری این نگرانی برطرف شد و کاهش مورد انتظار اتفاق نیفتاد. طلوعی همچنین اظهار داشت که سود پیش بینی شده سال 96 به میزان ۷۶ ریال برای هر سهم محقق شد که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۶۵ درصدی داشت. 

ازجمله قراردادهای منعقد شده در سال 96 شرکت عبارت بودند از قرارداد ساخت 480 دستگاه واگن باری در داخل کشور و امضای تفاهم نامه تامین 30 دستگاه لوکوموتیو از کشور چین. ازجمله اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش نیز عبارتند از احداث خط فرعی به طول 650 متر و سایت بارگیری سنگان، راه اندازی حمل و نقل ترکیبی و Door-too-Door برای شرکت ذوب آهن اصفهان در مسیر سنگان- زرین شهر، کسب ریاست کمیته واگن‌های لبه بلند کشور و عضویت در هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی توسط مدیرعامل شرکت، پروژه تعمیرات اساسی 450 دستگاه واگن باری شرکت و پروژه راه اندازی جوشکاری پروفیل چرخ در اصفهان. پروژه خرید ۴۸۰ دستگاه واگن باری از واگن سازان داخلی در راستای حمایت از کالای داخلی در قالب قراردادهای ۵۰ دستگاهی انجام شده که 50 دستگاه آن خریداری و تحویل شرکت شده است. همچنین تفاهم نامه 430 دستگاه واگن باری منعقد شده است.

برنامه های سال 97

افزایش ارزش بازار، افزایش درآمد و سودآوری و ارتقای بهره وری برنامه های کلان شرکت در حوزه مالی هستند. شرکت پروژه خرید لوکوموتیو، ادامه پیگیری پروژه خرید واگن از روسیه، خرید واگن از واگن سازهای داخلی، امکان سنجی توسعه امکانات تخلیه ریلی با استفاده از واگن برگردان، اپراتوری ریلی بندر شهید رجایی، راه اندازی app جاده ای، راه اندازی بخش بین المللی (فورواردری)، امکان سنجی ورود به بازار حمل غلات، راه اندازی کنسرسیوم با صاحبان معادن و شرکت های فولادسازی، امکان سنجی جذب بار در مسیرهای خالی و دو سر بار کردن واگن ها و راه اندازی کنسرسیوم حمل بار با مشارکت مالکان واگن باری را در دستور کار دارد. لازم به ذکر است که شرکت برای سال ۹۷ پیش بینی درآمد 102.5 میلیارد تومانی دارد.

مهمترین ریسک‌های پیش روی شرکت عبارتند از کاهش نرخ حمل جاده‌ای، کاهش قیمت جهانی سنگ آهن، مشکلات ناشی از عدم وصول به موقع مطالبات و تحریم های اقتصادی بین المللی.

پاسخ به ابهامات

برخی از سهامداران حاضر در مجمع به افت قیمت سهم، وارد نشدن واگن‌های روسی وعده داده شده و عدم حضور سهامدار اروپایی اعتراض کردند. پاسخ سهامدار عمده (محمد صادق خلفی، سهامدار عمده شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سهامدار 40.48 درصدی ریل پرداز سیر) درخصوص عدم دریافت واگن‌های خریداری شده از روسیه معطوف به ممانعت وزیر سابق صنعت بود: آقای نعمت زاده برخلاف قانون، مانع وارد کردن ۴۰۰ واگن خریداری شده از روسیه شد. بخشی از واگن ها تولید شده اما پشت مرز مانده است و با وجود دستور رئیس جمهور و معاون اول، وزیر صنعت و معدن اجازه ورود واگن‌ها را نداد. چند شرکت دیگر هم دچار این مشکل هستند. باید توجه داشت که واردات واگن به کشور به اشتغال هم کمک می کند و واردات هر واگن به طور مستقیم برای 17 نفر شغل ایجاد می کند.

خلفی درخصوص پرسش دیگر سهامداران یعنی خلف وعده درباره ورود سهامدار اروپایی به جمع سهامداران شرکت گفت: این تصمیم پابرجا است و انجام کارهای حضور سهامدار خارجی که در مجمع سال گذشته اعلام شد، در حال پیگیری است و قرارداد منعقد شده و پول واریز شده است اما تشریفات انتقال سهام هنوز به اتمام نرسیده است و دلیل آن آزاد نشدن ۴۰ درصد سهامی است که از موسسه کوثر خریده ایم؛ این سهام وثیقه شده و هنوز آزاد نشده و هر زمان که آزاد شود، کارهای انتقال آن به سهامدار خارجی انجام می شود.