۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

18 توقف٬ 16 بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ذوب شفاف شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 278434
18 توقف٬ 16 بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ذوب شفاف شد

امروز چهارشنبه 23/03/1397 مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز سه شنبه ۲۲ خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز هشت نماد متوقف شدند. امروز یک نماد هم تعلیق شد. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، هفت نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز بازگشایی «سپ» در ششمین روز پس از عرضه اولیه به دلیل نوسان شدید قیمت بود. امروز نماد «ذوب» هم به خاطر اعلام خبر تهاتر بدهی با سازمان امور مالیاتی پس از ارائه جزئیات تهاتر بازگشایی شد. فایرا نیز در مورد چگونگی پرداخت بدهی 50 میلیون یورویی خود به بانک صنعت و معدن شفاف سازی کرد.

 

بورس

•    «فایرا» و ماتده بدهی ارزی: نماد معاملاتی آلومینیوم‌ایران‌(فایرا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت  در خصوص موضوع تسویه مانده بدهی ارزی به بانک صنعت و معدن ناشی از تسهیلات ارزی دریافتی در قالب فروش اقساطی در شهریور ماه 1386 به مبلغ 50 میلیون یورو، متوقف شد.

•    بازگشت سبز رنگ سهگمت ازمجمع فوق العاده: نماد معاملاتی شرکت سیمان هگمتان(سهگمت) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضاءهیئت مدیره در قیمت 1690 بازگشایی شد و توانست به قیمت 174تومان و 6 ریال دست یابد و در نهایت در قیمت 172تومان و7 ریال (3.91 درصد مثبت) روز خود را به پایان ببرد.

•    «خرینگ» و افزایش خیره کننده:  رینگ سازی مشهد(خرینگ) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در حالی که هیچ سودی میان سهامداران خود تقسیم نکرده بود، در قیمت 140تومان و 5 ریال بازگشایی شد و در بیشترین قیمت و قیمت پایانی 146تومان و یک ریال(14.86 درصد مثبت) معاملات امروز را به پایان برد.

•    «خکاوه» در راه مجمع: سایپا دیزل(خکاوه) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه  به منظور تصویب صورت های مالی در تاریخ 28/03/1397امروز متوقف شد.

•    «بترانس» متوقف شد: ایران ترانسفو(بترانس) نیز امروز از روند معاملات خارج شد تا به مجمع عمومی عادی سالانه برود.

•    اطلاعات با اهمیت «فملی» را متوقف کرد: نماد شرکت ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌‌(فملی) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در مورد افزایش سود سال مالی 1396 به دلیل افزایش نرخ جهانی مس ( LME) و افزایش نرخ ارز درسه ماهه سال 1396 ، متوقف گردید.

•    انحراف از سود پیش بینی شده «شیراز» را متوقف نگه داشت: نماد پتروشیمی‌شیراز(شیراز)که با توجه به افشای اطلاعات در مورد تعدیل منفی به 145 میلیارد تومان زیان متوقف شده بود امروز به علت اصلاح اطلاعیه قبلی همچنان متوقف ماند.علت این توقف انحراف سود واقعی از پیش بینی انجام شده برای سال مالی 1396 است. این افشا سود 15 میلیارد و 16 میلیون تومانی پیش بینی شده شیراز را به  زیان 145میلیارد و 76 میلیون  و 600 هزار تومانی تبدیل کرد.

•    بازگشت سبز«سپ»: نماد معاملاتی پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ)، که پیش تر به دلیل نوسن قیمت 20 درصد متوقف شده بود امروز با محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج در قیمت 808 تومان و5 ریال بازگشایی شد و توانست در قیمت 842 تومان باثبت بیشترین قیمت روزانه برای خود در قیمت پایانی 819 تومان و 5 ریال هفته را به اتمام برساند.

•    مزایده «ولملت» را منفی کرد: نماد شرکت واسپاری ملت(ولملت) به دلیل به مزایده گذاشتن 162 میلیون و 240 هزار سهم شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق (سهامی خاص) به مدت 60 دقیقه متوقف و سپس در قیمت 174 تومان و 6 ریال بازگشایی شد، این سهم که روز خود را منفی سپری کرد در پایین ترین قیمت 169 تومان و 3 ریال معامله شد و در قیمت پایانی 176 تومان و یک ریال به کار خود پایان داد.

•    انحراف از پیش بینی «شیراز» را متوقف کرد: نماد پتروشیمی‌شیراز(شیراز) با توجه به افشای اطلاعات متوقف شد.علت این توقف انحراف سود واقعی از پیش بینی انجام شده برای سال مالی 1396 است.این افشا سود 15 میلیارد و 16 میلیون تومانی پیش بینی شده شیراز را به  زیان 145میلیارد و 76 میلیون  و 600 هزار تومانی تبدیل کرد.

•    «لابسا» و کاهش سود: نماد معاملاتی شرکت آبسال‌ به دلیل  کاهش سود شرکت از 4221 تومان و 6 ریال به 100 تومان و 3 ریال امروز متوقف شد.

 

فرابورس:

•    «کوثر» و فروش ساختمان: نماد معاملاتی بیمه کوثر (کوثر)به دلیل فروش سه ساختمان فعلی شرکت (الوند-آریا و وزرا) به صورت معاوضه با ساختمان نوساز در بزرگراه رسالت با ارزش 500 میلیارد ریال، امروز متوقف شد و بعد از انجام حراج ناپیوسته به بازار بازگشت.این نماد فرابورسی که در قیمت 159 تومان و 7 ریال ، یعنی در بالا ترین قیمت روز خود بازگشایی شد توانست در همان قیمت با (3.9 درصد مثبت)به معاملات این هفته خود خاتمه دهد.

•    «چکاپا» و ارزهایی که برای دولت نشد: امروز گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت ناشی از رفع ابهام در خصوص انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات فروش رفته به کشور و اینکه تولیدات این شرکت در لیست کالاهیی که ارز حاصل از صادرات آن ها باید دولت فروخته شود، قرار نداشت متوقف شد و بعد ساعتی توقف در قیمت 332 تومان و 5 ریال بازگشایی شد.این نماد که  در میان معاملات امروز  قیمت 349 تومان و یک ریال را برگزید در نهایت در قیمت پایانی 345 تومان و 5 ریال (9.09درصد مثبت) به انتظار ادامه معاملات خود در هفته آتی نشست.

•    «خدیزل» بازگشایی شد: نماد معاملاتی شرکت بهمن دیزل (خدیزل) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم امروز در قیمت 293 تومان و 1 ریال با افزایش 4.98 درصد مثبت بازگشایی شد که از 79 تومان و 3 ریال سودی که ساخته بود 60 تومانو آن را تقسیم کرد.

•    «تشتاد» بعد از مجمع: نماد معاملاتی شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران (تشتاد) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و شفاف سازی در خصوص بهره برداری از پروژه خط ریخته گری BMD درحالی بازگشایی شد که در مجمع عمومی صاحبان سهام هیچ سودی تقسیم نکرده بود. این نماد امروز بعد از بازگشایی در قیمت 448 تومان و یک ریال و رسیدن به قیمت 474 تومان در قیمت پایانی468 توامن و 5 ریال به کار خود خاتمه داد.

•    «شلرد» بازگشایی شد: نماد معاملاتی کود شیمیائی اوره لردگان (شلرد) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه بازگشایی شد،این شرکت که موفق به تقسیم هیچ سودی بین سهامداران خود نشد در مجمع فوق العاده افزایش سرمایه درصدی80 از محل آورده نقدی را به مبلغ 400 میلیارد تومان مصوب کرد.

•    «ذوب» و شفاف سازی تهاتر بدهی: شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب) که روز خود را با توقف آغاز کرده بود در نهایت با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی تهاتر بدهی (1171 میلیارد اصل و 161 میلیارد فرع) موفق به بازگشایی در قیمت 97 تومان و 2 ریال شد و با افزایش تا قیمت 102 تومان  در قیمت پایانی 100 تومان و 7 ریال (8.75 درصد مثبت) بسته شد.

•    «قاسم» و ملک تجاری: نماد شرکت قاسم ایران (قاسم)امروز به دلیل شفاف سازی متوقف شد این شرکت در نظر دارد تا ملک خود را به صورت انبار تجاری با مساحت 9700 واقع در شهر بندرعباس و همچنین 2 باب ملک تجاری (مغازه ) واقع در شهر بندرعباس را از طریق مزایده به فروش برساند.

•    «اوان» و مشارکت در فروش: نماد شرکت مبین وان کیش (اوان) امروز به دلیل افشای اطلاعات مربوط به مشارکت در فروش محصولات ارزش افزوده مبتنی بر IVR در شبکه هاب مخابراتی تحت نفوذ شرکت مبین وان کیش متوقف شد.

13970323