۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع «شکربن» گزارش می‌دهد؛

تقسیم سود 64 تومانی به ازای هر سهم/ برنامه تولید بیش از ظرفیت اسمی

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 278011
تقسیم سود 64 تومانی به ازای هر سهم/ برنامه تولید بیش از ظرفیت اسمی

مجمع سالانه شرکت کربن ایران دیروز در حالی برگزار شد که این شرکت برای سال مالی گذشته موفق به کسب سود 23.1 میلیارد تومانی شد که افزایش 400 درصدی نسبت به سال 95 را نشان می‌دهد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ روز گذشته مجمع عمومی عادی سالانه شرکت کربن ایران ساعت 10 صبح در محل مجموعه تلاش با حضور 60 درصدی سهامداران برگزار شد و اعضای هیات رئیسه مجمع به شرح زیر معرفی شدند:

محمد برزگر ناظر اول، شریفیان ناظر دوم، شکور شمس منشی مجمع، اصغریان  بازرس قانونی شرکت و رجبی نماینده سازمان بورس

معرفی اجمالی کربن ایران

صنعت کربن بلاک در ایران متأثر از عملکرد چهار شرکت تولیدکننده دوده صنعتی یعنی شرکت کربن ایران، شرکت دوده صنعتی پارس و شرکت سیمرغ که عمده سهامداران آن تایرسازان داخلی می‌باشند و شرکت صنعتی دوده فام است. در سالهای گذشته شرکت کربن ایران تنها تولید کننده داخلی در این صنعت بود که تمامی سهم بازار داخلی را در اختیار داشت.

 به واسطه ورود شرکت دوده صنعتی پارس درسال 1374 با 15000 تن ظرفیت تولید و افزایش ظرفیت به 30000 تن در سال 1385 و ورود شرکت سیمرغ وشرکت صنعتی دوده فام به عرصه تولید سهم بازار هر شرکت متاثر از برنامه و استراتژی تولید و فروش(داخلی و صادراتی)، مزیت های رقابتی از جمله کیفیت محصولات تولیدی، موقعیت جغرافیایی و دسترسی به منابع مواد اولیه و مقاصد مصرف محصولات و سایر موارد می‌باشد. در این راستا تلاش برای صادرات محصولات مازاد بر بازار بر نیاز داخلی از جمله اهداف مهم شرکت بوده است. البته گفتنی است محصولات تولیدی شرکت شامل: N-660, N-550, N-330, N-339, N-326. N-375, N-220,  می‌شود.

سال 96 چگونه گذشت؟

در ابتدا مدیرعامل شرکت کربن ایران به تشریح عملکرد سال گذشته شرکت پرداخت و گفت: با تلاش های صوررت گرفته در سال گذشته موفق به پوشش 106 درصدی پیش بینی تولید، فروش و سودآوری شدیم. وی در ادامه در خصوص تولید و فروش کربن ایران گفت: شرکت در سال گذشته بیش از تولید اسمی یعنی 37 هزار تن اقدام به تولید محصول کرده است و این میزان رشد نهایتا منجر به افزایش 60 درصدی مبلغ فروش نسبت به سال 95 شده است.

شمس در ادامه این نوید را داد که برای سال 97 در تلاش هستیم که ظرفیت تولید را به 38 هزار تن برسانیم. البته وی با اشاره به این موضوع که افزایش فروش دوده صنعتی در ارتباط مستقیم با افزایش تولید خودررو است گفت: با توجه به آمار تولید خودرو در سال های اخیر می توان گفت که سال 96 یکی از بهترین سال ها از جهت افزایش نرخ تولید خودرو در داخل کشور است. شمس همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که 25 درصد وزن تایر خودرو را دوده صنعتی تشکیل می‌دهد.

اما سال گذشته با افزایش 10 هزار تنی واردات تایر خودرو مواجه بودیم که ادامه این امر می تواند سبب آسیب رساندن به صنعت تایر داخلی و نهایتا کاهش مصرف دوده صنعتی شود. مشکل دیگری که بعنوان تهدید جدی در این صنعت مورد توجه است، صادرات محور نبودن تولیدات تایر داخلی و وابستگی به تولید خودرو داخلی است.   

مدیرعامل همچنین به برخی اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اشاره کرد و گفت:

1-    پیگیری پروژه انتقال کارخانه

2-    عقد قراردادهای بلندمدت جهت تأمین مواد اولیه با کیفیت

3-    تلاش در جهت پایین نگهداشتن ضریب مصرف روغن

4-    کاهش هزینه های مالی به میزان 33 % نسبت به سال 1395

5-    کاهش حجم تسهیلات گران قیمت و بروزرسانی پرداخت بدهی‌های معوق

6-    افزایش تولید محصولات علی رغم شرایط و مشکلات اقتصادی

7-    ادامه تعاملات با واحدهای مستربچ سازی جهت ارتقاء کیفیت دوده تحویلی

8-    انجام اقدامات لازم در رابطه با جابجایی کارخانه موضوع درخواست سازمان حفاظت محیط زیست

برنامه های پیشروی شرکت

1-اجرای پروژه جابجایی کارخانه

2- توسعه بازارهای صادراتی

3- تولید به میزان 38000 تن محصول مطابق استاندارد

4- به روزآوری استراتژی شرکت برمبنای مدل

5- تمدید گواهینامه های سیستمهای مدیریتی جاری در سازمان

6- تمرکز بر توسعه منابع انسانی شایسته به عنوان ابزار اصلی پیشبرد شرکت

بخش جذاب تقسیم سود

در این قسمت هیات رئیسه پیشنهاد تقسیم سود 20 درصدی را به سهامداران داد که با مخالفت سهامداران روبرو شد. در نهایت سود هر سهم به مبلغ 64 تومان برای سال مالی 96 به تصویب مجمع رسید.

پرسش و پاسخ سهامداران

در پایان نیز به سوالات سهامداران در خصوص نرخ گذاری‌ها و همچنین برنامه صادرراتی شرکت در سال 97 پاسخ داده شد. مدیرعامل در خصوص پاسخ به این سوال که چرا در بودجه 97 نرخ فروش دوده صنعتی را افزایش نداده‌اید، گفت: با توجه به ثابت ماند نرخ اررز 4200 تومانی و همچنین افزایش جزیی نرخ مواد اولیه لزومی به افزاش نرخ نیست. اما اگر در طول سال با افزایش نرخ مواد اولیه از سوی پالایشگاه ها مواجه شویم، حتما افزایش نرخ فروش را لحاظ خواهیم کرد.