۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

هزینه کارمزد گواهی سپرده طلا بالا است/ پیشنهاد برای بورسی شدن خرید و فروش مواد اولیه قیر

۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۳۹
کد خبر: 231604
هزینه کارمزد گواهی سپرده طلا بالا است/ پیشنهاد برای بورسی شدن خرید و فروش مواد اولیه قیر

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، عدم توسعه گواهی سپرده طلا هزینه کارمزد بالای آن نسبت به خارج از بورس است.

سید محمود حسینی پور در گفت‌و گو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص پذیرش برخی کالاها  همچون کنجاله یا گواهی سپرده طلا در بورس کالا گفت: هیچ یک از این‌ها  کالای ایده الی برای بورس کالا محسوب  نمی‌شود،  به طور مثال  مصرف ذرت چندین برابر سویا است و همچنین سویا را نمی‌توان به راحتی انبار کرد از این رو باید  به اندازه مصرف خرید.

وی افزود: زیرا  چنانچه بر روی هم انباشته گردد ممکن است آتش بگیرد و برعکس  ذرت با دارا بودن پوسته کیتینی بسیار مقاوم است و می‌توان به مدت طولانی آن را  ذخیره کرد.

مدیرعامل کارگزاری باهنر اظهارداشت: علت عدم انتخاب این کالا توسط بورس کالا احتمالا دلایل دیگری دارد اما،  در اغلب بورس‌ها ذرت اولویت بیشتری داشته است.

وی با تاکید بر اینکه  مشکل گواهی سپرده طلا هزینه کارمزد بالای آن نسبت به خارج از بورس است، تصریح کرد: عدم توسعه هر دو کالا و حتی سایر اقلام مشخص نبودن میزان دریافت مالیات است که در سطح بالاتر بایستی به آن پرداخته شود و مانند اوراق بهادار مالیات کم دریافت گردد؛  در آن صورت هم به نفع دولت است و هم ملت و منافع ملی و توسعه‌ای هم در بر خواهد داشت .

حسینی پور بر ضرورت توجه به پذیرش ایزوگام در بورس کالا تاکید و بیان داشت: یکی از خصوصیات بورس کالا استاندارد سازی و شفافیت است یعنی فروشنده کالا ملزم به رعایت استاندارد است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بدین معنا که گریدها،  نوع و میزان استفاده از قیر باید کاملا مشخص که در این صورت امکان تقلب کاهش می یابد.

وی گفت: از طرف دیگر می‌توان الزام نمود مواد اولیه خریداری (قیر) نیز بایستی از طریق بورس انجام گیرد، همچنین تمامی  خریداران و فروشندگان بایستی اطلاعات مورد نیاز خود را به بورس اعلام نمایند که امکان فرار مالیاتی را به حداقل ممکن خواهد رساند. .

 حسینی پور خاطرنشان کرد: حتی می‌توان عرضه بعدی را منوط به ارائه فاکتور رسمی نمایند،  با این اقدامات بورس به شفاف سازی کمک شایانی خواهد نمود .