۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین:

سود‌۳۵درصدی اوراق«سخاب» کمر بازار سهام را می‌شکند

۲۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 211597
سود‌۳۵درصدی اوراق«سخاب» کمر بازار سهام را می‌شکند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی اوراقی بدون ریسک و با بازده 35درصد در بازار مورد معامله قرار می گیرد، بطور حتم هیچ سرمایه ای به سمت بازار سهام سوق نخواهد یافت.

علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص تبعات خرید و فروش اوراق اسناد خزانه بانکی یا به اصطلاح سخاب گفت: یکی از چالش های مهم و نقاط ضعف چند سال اخیر نرخ سود سپرده های بالا بوده،  چنانچه تمام بخش های اقتصادی کشور را با دچار مشکل کرده است.

وی افزود: این نرخ ها هیچ همخوانی با نرخ بازده اقتصادی کشور ندارد؛ لذا بسیاری از فعالیت های اقتصادی متوقف و به سمت سپرده بانکی با سود های بالا حرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سبحان با تاکید بر اینکه دولت نیز منتقد و نگران این شرایط است، تصریح کرد: با وجود نگرانی دولت از بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی اما، در عین حال برای پرداخت مطالبات خود به پیمانکاران اقدام به انتشار اوراق خزانه کرده است، از سویی دیگر با توجه به نیاز این پیمانکاران به وجه نقد آنها نیز مبادرت به فروش اوراق می کنند که نرخ موثر بازده آن به 30الی 35درصد نیز رسیده است.

قدرتی در ادامه بیان داشت: وقتی اوراقی بدون ریسک و با بازده 35درصد در بازار مورد معامله قرار می گیرد،  بطور حتم هیچ سرمایه ای به سمت بازار سهام سوق نخواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این اوراق در شعب بانک ملی عرضه می شود، گفت: غیر شفاف بودن خرید و فروش این اوراق منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن بسیاری از فعالیت های اقتصادی شده است .

وی  بر ضرورت توجه و چاره اندیشی  دولت برای نرخ سود در بازار سرمایه و پول اشاره و خاطر نشان کرد: ادامه روند نرخ سود بالای سپرده های بانکی و اوراق خزانه قطعا  بازار سهام  را با مخاطرات بسیاری مواجه خواهد کرد.