۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

سازمان بورس نشت اطلاعات نهانی از أرکان را قبول ندارد/ جای خالی نهاد ناظر مستقل

۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۸:۰۸
کد خبر: 206309
  سازمان بورس نشت اطلاعات نهانی از أرکان را قبول ندارد/ جای خالی نهاد ناظر مستقل

افشار اعلم با بیان اینکه جای نهادی کاملا مستقل و برآمده از بطن بخش خصوصی که بر عملکرد سازمان و شرکت بورس نیز نظارت داشته باشد خالی است، گفت: متاسفانه تاکنون در سیستم اداری کشور چنین حقی برای بخش خصوصی قائل نشده اند.

مهدی افشار اعلم  در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص تاثیر سفته بازی در بازار سهام گفت : وقتی  بازار رونق نداشته باشد عده ای  تحت هر شرایطی به دنبال در آمدزایی  از بازار هستند که حتی ممکن است  با استفاده از شیوه های غیرقانونی و غیر اخلاقی  صورت گیرد.

 این کارشناس  بازار سرمایه افزود: البته یکسری محدودیت های بازار نیز این موضوع را تشدید می کند،  در بیشتر بازارهای دنیا و حتی در عرف بازار سنتی ما هم می گویند سود در خرید مناسب است اما در بازار بورس بسیار دیده می‌شود که بر اثر هیجان ایجاد شده، خریدارن حاضرند در هر شرایطی و به هر قیمتی سهم مورد نظر خود را خریداری کنند،  از این منظر است که صفهای خرید بسیاری در بازار ایجاد می شود و این ضعف ناشی از محدودیت نوسان قیمت در یک روز است که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه باید بازار را از فضای هیجانی خارج کنیم، تصریح کرد: با حاکم کردن شرایط علمی و کارشناسی در بازار و فرهنگ سازی مناسب باید با حاکمیت فضای هیجانی مقابله کرد و باید توجه داشت که افراد سودجو از همین شرایط بهره میبرند.

افشاراعلم با بیان اینکه قوانین زیادی برای  ممانعت از فعالیت افراد سودجو داریم، اظهارداشت: خیلی از این قوانین عملیاتی نشده اند و ما یکی از مطالباتمان از سازمان بورس این است که چرا به قوانینی که خود برای وضع آن اقدام کرده اند، عمل نمی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه  در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با تاکید بر این نکته  که بیشتر  فساد از درون خود سازمان‌ها به فضای عمومی تسری می یاید، گفت: بارها در جلسه با مسئولان بورس به آنها یادآور شدیم که در خیلی از موارد نشت اطلاعات از درون خود سازمان صورت گرفته و یا به نوعی صاحبان اطلاعات نهانی در سازمان با ایجاد روابطی از این اطلاعات در بازار استفاده می‌کنند و سبب نوسانات خاص می‌شوند؛ این در حالی است که سازمان بورس به هیچ وجه چنین تخلفاتی را از جانب خود پذیرا نیست.

وی یادآور شد که همه می‌دانیم پرونده کنتور سازی که بی بدیل ترین پرونده فساد و تبانی در بازار بورس است، یک طرف آن به بازرسان و کارشناسان سازمان بر می‌گردد.

افشاراعلم در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: فراموش نکنیم که مولفه های تشکیل دهنده این بازار همه ما هستیم و با افزایش سطح علمی و آگاهی عمومی  به آینده این بازار امیدواریم، اما نقش مطالبه گری و خواسته های ما از مدیران را نباید فراموش کنیم و مدیران نیز بدانند که تخلفات آنان  مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.

وی  در خصوص  رفتارهای سوداگرانه و سفته بازانه نیز اظهارداشت : البته شاید نام خیلی از نوسانات قیمتی را نتوان سفته بازی گذاشت چون یکسری شرکت ها دارای پتانسیل هایی هستند که بالفعل کردن آنها به جهات محدودیت‌های بسیار زیادی دربرنامه های  مدیران دولتی و شبه دولتی ممکن نیست و با تغییرات مالکیتی و به تبع آن مدیریت اینگونه شرکت‌ها ، این پتانسیل‌ها تبدیل به منافع کوتاه و بلند مدت برای شرکت‌هایی می‌شود که سال هاست دست به تغییر رویه برای سودآور کردن آنها نزده اند .

به باور این کارشناس بازار سرمایه؛ عموما این افراد که اقدام به خرید سهام این شرکت ها میکنند به جهت اینکه از بخش خصوصی واقعی هستند برای بازده و سودآوری سرمایه خود نسبت به کاهش هزینه ها و بهینه سازی عملکردها اقدامات ویژه ایی بعمل می آورند.

وی در مورد  اف بی آی بورس نیز خاطرنشان کرد:  ما در کشور سازمان‌های نظارتی کم نداریم و مشکل ما ایجاد سازمان جدید برای نظارت بر ساز و کارها نیست،  بلکه مشکل اصلی ما عمل نکردن به همان قوانینی است که در گذشته تصویب شده اما این نیز نباید از نظر دور بماند که اغلب سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی ما از دولت و بخش دولتی بوده است که متاسفانه در سیاسی کاری‌های پنهان و آشکار نقش آنان رو به زوال رفته است.

افشار اعلم با بیان اینکه جای  نهادی کاملا مستقل  و برآمده از بطن بخش خصوصی که بر عملکرد سازمان و شرکت بورس نیز نظارت داشته باشد خالی است، گفت:  متاسفانه تاکنون در سیستم اداری کشور چنین حقی برای بخش خصوصی قائل نشده اند.