۰ نفر

سهامداران در نشست با قالیباف اصل عنوان کردند:

سهامدار به پای سیاست سلاخی شده است

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 169649
سهامدار به پای سیاست سلاخی شده است

در نشست سه ساعته سهامداران و سرمایه گذاران بازار سهام با مدیر عامل بورس تهران دغدغه‌های اهالی تالار شیشه‌ای به نقد کشیده شد.

بعد از ظهر دیروز حسن قالیباف اصل، مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران در دومین نشست دوره‌ای خود با معامله‌گران و سهامداران بازار سهام پای صحبت ها و دغدغه های مردم در این بازار نشست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در ابتدای این نشست که با حضور پر تعداد سهامداران در تالار شیشه‌ای آغاز شد، مدیر عامل بورس تهران در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به معاملات بلوکی حقوقی ها در بازار عادی سهام گفت: با نظر رییس سازمان بورس و دستور کتبی که به بورس تهران ارایه شده معاملات بلوکی از این پس در بازار عادی بورس ممنوع خواهد بود.

وی افزود: پیش از این معاملات بلوکی سهام به اندازه 50 برابر دسته سفارش یکصد هزار سهمی و حداقل به ارزش دو میلیارد تومان بطور اختیاری مجاز به انجام معامله در بازار عادی بودند، اما از هم اکنون هر گونه معاملات عمده و یا بلوکی که بر روی مقیاس شاخص تاثیر گذارند باید در "بازار 2" انجام شوند.

در همین رابطه علی صحرایی ، معاون بازار نیز با بیان اینکه در صورت معاملات چرخشی امکان ابطال آنها وجود دارد، گفت: بطور مثال در چهارشنبه هفته گذشته 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت که با معاملات چرخشی مواجه بود از سوی بورس ابطال شد.

قالیباف اصل با بیان اینکه از امروز هر گونه معامله بلوکی در بازار اول از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی با اخراج از بازار مواجه خواهد بود، در پاسخ به این انتقاد که چرا معاملات بلوکی همواره به طور دستوری به برخی حقوقی ها تکلیف می‌شود، گفت: «بحث دستوری بودن و تکلیف این معاملات به حقوقی ها را قبول ندارم.»

سهامداران در نشست با قالیباف اصل

در ادامه یک سهامدار با بیان اینکه برخی معاملات عمده در ظاهر گرچه به عنوان معاملات بلوکی تعریف نمی‌شود، اما در واقعیت می توان از آنها به عنوان معاملات بلوکی یاد کرد. بطور مثال در نماد معاملاتی هلدینک پتروشیمی خلیج فارس در حالی که روند بازار سهام در دقایق پایانی روی دامنه منفی حرکت می‌کند، به یک باره با رنج شدن قیمت ها در این نماد معاملاتی شاخص کل بورس مثبت می شود.

مدیر عامل بورس تهران در پاسخ به این انتقاد با اشاره به تجربه مدیریتی خود در یک شرکت سرمایه گذاری گفت: خاطرم هست وقتی ارزندگی یک سهم را در بازار نظراه گر بودم، در یک موقعیت اقدام به قد کشیدن قیمت‌ها می‌شد، هر چند که عمده معاملات بطور بلوکی انجام می شد.

در هیچ کجا هم قانون و مقرراتی برای رنج کشیدن وجود ندارد . از این لحظه به بعد هم تمامی معاملات عمده ای که بر روی محاسبه شاخص کل تاثیر گذار است در بازار عادی بورس ممنوع می باشد.

بالاخره حجم مبنا در بازار وجود دارد و ممکن است فرمول محاسبه شاخص کل بورس مورد انتقاد برخی کارشناس ها باشد .

قالیباف اصل با درخواست از کارشناسان حرفه ای برای طرح ایراد های شاخص کل بورس ، گفت: افرادی که بر فرمول و محاسبات شاخص کل بورس اشراف دارند ایراد ها و پیشنهادهای خود را برای بهبود آن ارایه دهند. بالاخره شاخص کل بورس بر اساس وزن معاملات سهام محاسبه می شود و از این رو وزن معاملات شرکت های بزرگ در این نماگر بالاتر است.

در ادامه یک سهامدار پرسید؛ چرا شاخص کل بورس در زمانی که قیمت سهام با سقوط 40 درصدی مواجه شده تنها با 4 درصد افت مواجه می شود؟ و اینکه اقدام های شما ضمانت اجرایی ندارد، زیرا دو سال قبل هم همین وعده ها را دادید ...

قالیباف اصل در ادامه به مدیریت بازار بدهی و اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و افزود: در این باره رییس سازمان بورس وعده داده که این موضوع پیگیری می شود که یا از این به بعد در بورس عرضه نشود و یا آن را محدود کنیم. تامین مالی از طریق بورس هم اکنون در برنامه دولت قرار دادر و گواهی تسویه اوراق در خارج از بورس نیز معامله می شود.

فرض کنید "اخزا" در بازار دیگر معامله نشود و پیمانکاران از بیرون بازار سهام این اوراق را دریافت کنند. با فرض نرخ بازدهی موثر 22 تا 24 درصدی این اوراق در بورس اما در خارج از بازار این اوراق با نزخ 34 درصدی نیز تنزیل می شوند . بر حسب قاعده می توان مانع از عرضه این اوراق در بورس شد، اما در بیرون از بازار این معاملات در حال انجام است.

سخنگوی بورس تهران در پاسخ به این انتقاد که چرا 24 ساعت قبل از انتشار اطلاعات در سامانه کدال ، همه بازیگران اصلی سهم از آن خبردار شده اند؟ گفت: دسترسی به اطلاعات نهانی موضوع مهمی برای بازار سرمایه است و آندسته از مدیرانی که خارج از سیستم نظارتی بازار اقدام به انتشار اطلاعات نهانی می‌کنند، به کمیته تخلفات معرفی و با آنها برخورد می شود . استفاده نکردن از اطلاعات نیز موضوع دیگری است که باید با کمک سهامداران آن را توسعه داد.

در این میان قالیباف اصل با درخواست عده ای از سهامداران برای حضور نماینده ای از معاونت بازار در تالار معاملات بورس مشابه گذشته به منظور انتقال سریع تر ناهنجاری ها در ساعات معاملات موافقت کرد.

سهامداران در نشست با قالیباف اصل

در بخش دیگری از این نشست یک سهامدار حقیقی با انتقاد از عملکرد و جایگاه کدال در بازار سرمایه گفت: اعتبار سامانه کدال و اطلاعاتی که در آن ارایه می شود قابل اتکا نیست. سهامدار مشخص نیست که آیا سهام را از یک بازار متشکل تحت نظارت خریداری کرده و یا از بقالی سرکوچه... سهامداری که با پذیرش همه ریسک ها در بازار سهام حضور یافته باید چگونه ریسک ارایه گزارشی که از اصل دروغ و غیر واقعی است را بپذیرد؟

سهامدار دیگری خطاب به مدیر عامل بورس تهران به گزارش دهی بانک ها و زیان ده شدن آنها در مجامع اشاره کرد و افزود: سهامدار در حالی اقدام به خرید سهام بانک ملت برخوردار از سود 47 تومانی در ابتدای سال مالی قبل کرده که در گزارش های شش ماهه و 9 ماهه نیز حسابرس آن را به تایید رسانده و سود  سال مالی بعد را نیز 50 تومان به ازای هر سهم اعلام کرده است.

اما یک دفعه در شب برگزاری مجمع و توقف نماد معاملاتی عنوان می شود که سود 47 تومانی به زیان 30 تومانی به ازای هر سهم تبدیل شده است. مطابق با دستور العمل های حسابداری و حسابرسی این اقدام جرم بوده و تخلف است...

سهامدار دیگری که با عجله و دستپاچگی خود را به میان سهامداران کشانده با صدای بلند عنوان می کند «سازمان بورس رها شده و این سازمان مانند قمار خانه است...»

قالیباف اصل در پاسخ به انتقاد ها و با فروکش کردن همهمه های سهامداران می گوید: داستان بانک ها مشابه یکدیگر بوده و سهامدار همواره با پذیرش ریسک مواجه است.

یک شرکت ممکن است به بودجه خود بنابر آنچه که پیش بینی می کند در پایان دوره دست نیابد.سازمان بورس تنها مرجعی است که در موضوع بانک ها با وجود تاید صورت های مالی از سوی حسابرس بر سر عدم تضییع حقوق سهامداران جزء ایستاده و در بحث مطالبات بانک ها از دولت قرار شده ابتدا سازمان حسابرسی گزارش خود را اعلام و سپس نماد های معاملاتی آنها بازگشایی شوند.

باید منتظر ماند تا این گزارش استخراج شود که در خوشبینانه ترین حالت دستکم تا 10 روز آینده نماد ها به تدریج برای بازگشایی آماده خواهند شد.

قالیباف اصل در پاسخ به سوال یک سهامدار مبنی بر اینکه آیا قبول می کنید که در ماجرای بانک ها جرم اتفاق افتاده گفت: مدیرانی که با تاخیر گزارش های خود را اعلام و یا اطلاعات خلاف واقع به بازار اعلام می کنند، بر حسب واقع جرم مرتکب می شوند و کمیته تخلفات آنها را دنبال می کند. در این زمنیه اتفاقاتی که برای ناشر کنتور سازی رخ داده را سازمان بورس هم اکنون از طریق مراجع قضایی دنبال می کند.

سهامدار دیگری خطاب به مدیر عامل بورس تهران می گوید: سهامدار نمی تواند با مراجعه به بانک مرکزی اعلام جرم و یا اشتباهات این نهاد را به متولیان آن متذکر شود. باید هر گونه دخل و تصرف در صورت های مالی بانک ها از سال مالی قبل از آن اعمال می شد و نه در پایان دوره مالی و زمان برگزرای مجامع. نباید یک شبه استاندارد حسابداری درست کرد ...

به گفته قالیباف اصل ، سازمان بورس با بانک مرکزی مکاتبه کرده که باید حقوق سهامداران خرد رعایت شده و این در حالی است که رییس جمهور نیز پیگیر این موضوع هستند. در این زمنیه هدف اصلی سازمان بورس عدم تضییع حقوق سهامداران خرد است.

سهامدار دیگری می پرسد : اطلاعاتی که یک شبه تغییر کند باید به آن چه گفت؟ آیا واقعاً از حقوق سهامدار دفاع شده ؟...

قالیباف اصل در این زمینه گفت: از حسینی مقدم، معاون شرکت بورس خواسته ام امید نامه بانک ها را دوباره بررسی کرده و تعهدات و مطالبات آنها بویژه از دولت را دوباره بازبینی کنند.

سهامداری دوباره عنوان می کند: بسیاری از مشکلات سهامداران را شما و سایر متولیان بازار نمی توانند حل کنند . خواهش می کنم هر آنچه که نمی توانید بگویید و یا انجام دهید را در همین جلسه به آن اعتراف کنید و بگویید که زورمان نمی رسد...

همه اتفاقاتی که اکنون رخ داده مربوط به گذشته است که برخی را متولیان بورس می توانند حل کنند و بخش دیگری بر عهده دولت است.در حال حاضر صندوق های با درآمد ثابت با بازدهی سود 24 درصدی برای سرمایه گذاران خود در حالی به نام بورس اقدام به جمع آووری منابع از بازار می کنند که یک ریال از این پول ها را دربورس سرمایه گذاری نمی کنند.

مدیر عامل بورس در این زمینه توضیح داد: به تازگی سازمان بورس مصوبه ای در خصوص صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت صادر کرده بر این مبنی که باید حداقل 5 درصد از منابع خود را در بورس سرمایه گذاری کنند که این منابع تا 20 درصد نیز قابل افزایش است که در مجموع این منابع به حدود شش هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

سخنگوی بورس تهران در پاسخ به اعتراض دیگر سهامداران نسبت به عدم نظارت بر ناشران متخلفی همچون کنتور سازی که علاوه بر سهامدار توانسته سازمان بورس و حسابرس را با گزارش های غیر واقعی به بازی بگیرد و اینکه با توجه به رفتار این ناشر در یک دهه گذشته چرا تا کنون از بورس اخراج نشده است؛ گفت: بزودی تابلوی جدید برای شرکت هایی که اطلاعات به بازار نمی دهند و یا ریسک افشای اطلاعات آنها بالاست تشکیل می شود و این نماد های معاملاتی به آن تابلو انتقال می یابد.

سهامدار دیگری اما خطاب به مدیر عامل بورس با بیان اینکه بدعت جدیدی در نحوه واریز سود نقدی سهامداران از سوی شرکت ها بوجود آمده ، می پرسد: هم اکنون شرکتی که در سال 92 به سود رسیده و در مجمع سهامداران، تقسیم و واریز سود نقدی مصوب شده در مجمع سال مالی 94 با رد شدن این سود مواجه شده است.

این سهامدار گفت: شما می گویید شکایت کنیم، ولی تا کنون نتیجه ای از این شکایت ها حاصل نشده و این در حالی است که رییس سازمان بورس عنوان می کنند روزانه 600 شکایت به این سازمان ارسال می شود.شرکت ها با نگاه داشتن سود نقدی مصوب در مجامع بدعت های جدیدی را برای عدم پرداخت این سود از جمله استفاده در افزایش سرمایه عنوان می کنند در حالیکه این دو موضوع ربطی به هم ندارند و مطابق با قانون نمی توان چنین اقدامی کرد.

برای این منظور باید سازوکاری ایجاد کرد که از زمان تصویب سود تقسیمی در مجامع ناشر مجبور به تسویه آن با سهامدار شود.

سهامدار دیگری با انتقاد از عملکرد متولیان بورس در ماجراجویی ناشر کنتور سازی می گوید: هم اکنون در مقابل اعتراض سهامداران عنوان می کنند که سامانه کدال مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران نیست. دلیل ای موضوع چیست؟ پس مبنای تحلیل و تحقیق واطلاعات کجاست؟ دلیل عدم اخراج این شرکت به بازار پایه چیست؟ آیا باید با اعتراض شدید چند سهامدار در بورس فکری به حال مردم کنید؟

مدیر عامل بورس در این میان عنوان می کند که « شکایت های خود را در این زمینه به من بدهید..»

با فروکش کردن هیاهوی برخاسته در این جلسه خانمی که خود را سهامدار معرفی می کند، از مدیر عامل بورس می پرسد که چه تفاوتی میان سهامدار و کارگزار در دسترسی به سامانه معاملات برخط وجود دارد که باید کارگزار همه سفارش های خرید و فروش را ببیند اما سهامدار نه ...

قالیباف اصل در این باره با بیان اینکه سامانه نامک به عنوان ایستگاه کارگزاری و سامانه آنلاین (معاملات برخط) همواره در دسترس کارگزار است، گفت:‌ تلاش می شود سامانه نامک را نیز تبدیل به سامانه آنلاین کرد تا دسترسی همه ذی نفعان بازار یکسان شود و من بطور حتم این کار را خواهم کرد.

سهامدار دیگری با بیان اینکه فساد در سازمان بورس فراگیر شده عنوان می کند: هم اکنون به نظر می رسد نظارت بر بازار سهام رها شده و اگر در ازای اصلاح مقررات اقدام به توقف بازار سهام برای یک ماه شود از آن حمایت خواهیم کرد.

بازاری که حجم مبنا اصلاح شود ارزش بازار سهام هم اکنون در روز به یکصد میلیون تومان نمی رسد و دلیلی برای ارایه آمارهای دروغ در سیما نیست .در اقتصادی که فساد در آن بیداد می کند چطور از ورود سرمایه گذاری خارجی یاد می شود، در حالیکه یک ریال از سرمایه خارجی ها به بورس نیامده ...

در این نشست سه ساعته مدیر عامل بورس از تداوم هم اندیشی با سهامداران بر اساس احترام متقابل و ارایه نظرات کارشناسی تاکید و از برگزاری دوباره آن در بهمن ماه خبر داد و گفت: تلاش می شود دغدغه های سهامداران به سازمان بورس ارایه و با کوشش و وحدت فراگیر ناهنجاری های بازار را به حداقل رساند.

سهامداران در نشست با قالیباف اصل