۰ نفر

امکان صادرات کالاهای ایرانی با تعرفه صفر درصد به اروپا از طریق گرجستان

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۱
کد خبر: 292118
امکان صادرات کالاهای ایرانی با تعرفه صفر درصد به اروپا از طریق گرجستان

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: براساس مذکرات صورت گرفته با مقامات کشور گرجستان امکان صادرات صفردرصدی محصولات ایرانی به کشورهای اتحادیه اروپا و چین از مسیر گرجستان فراهم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسینم، سیدفاطمه مقیمی رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان در مراسم افتتاح کارگزاری اتاق مشترک ایران و گرجستان در تهران اظهار کرد: گرجستان با فرصت‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به وجود آورده و با توجه به نزدیکی با ایران می‌تواند مسیری مناسب برای ورود فعالان اقتصادی کشورمان به بازارهای اتحادیه اروپا باشد.

وی با اشاره به توافقنامه‌های گرجستان با اتحادیه اروپا و چین گفت: صادرات کالاها با مبدا گرجستان به کشورهای اتحادیه اروپا مشمول تعرفه گمرکی صفر درصد است که فرصتی مناسب برای فعالیت اقتصادی به حساب می‌آید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان ادامه داد: فعالین اقتصادی ایران می‌توانند بخشی از ارزش افزوده تولیدات خود را در گرجستان انجام دهند و محصول خود را از آنجا وارد بازارای اروپایی کنند به طور مثال می‌توانند با واردات پروفیل در کشورمان آن را تبدیل به پنجره کرده و صادر کنند.

مقیمی تصریح کرد: کشور گرجستان همچنین برای کشاورزی سراسر زمینی و بخش ساخت و ساز مسکن نیز مناسب است که می‌توانیم در این زمینه‌ها نیز همکاری داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با توجه به لایروبی‌هایی که در دو بندر گرجستان صورت گرفته است امکان پهلوگیری کشتی‌ها با توناژ بالا وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت بندی گرجستان بهره گیریم.

مقیمی گفت: بخش بزرگی از بنادر گرجستان توسط شرکتهای امریکایی اجاره شده است و آن را به صورت دست چندم در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌‌دهند این در حالی است که ما نیز می‌توانستیم خود برای اجرای آنها اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 3 هیئت اقتصادی از ایران با هدف گسترش روابط اقتصادی با کشور گرجستان عازم این کشور شده‌اند. اما امیدواریم همکاریهای مشترکمان افزایش یابد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان تاکید کرد: هدف از راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و گرجستان ارائه نقشه راه، کمک و حل مسائل فعالین اقتصادی است که قصد تجارت با گرجستان را دارند.

بنابراین گزارش اتاق مشترک ایران و گرجستان از 6 سال پیش کار خود را در اتاق بازرگانی ایران شرو ع کررده و اکنون برای حل و فصل مشکلات تجار دفتر کارگزاری در تهران ایجاد کرده است.

مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته رقم 155 میلیون دلار بوده که 90 میلیون دلار آن سهم صادرات ایران است.