۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

ضعف مدیریت، مناطق آزاد را از هدف صادراتی دور کرد/ عدم شفافیت در مناطق آزاد موج می‌زند

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 284256
ضعف مدیریت، مناطق آزاد را از هدف صادراتی دور کرد/ عدم شفافیت در مناطق آزاد موج می‌زند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد که دور شدن مناطق آزاد از کارکرد صادراتی و تبدیل شدن به پایگاه واردات و قاچاق ناشی از عملکرد ضعیف مدیران این مناطق است.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ محمدرضا نجفی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از زمان تاسیس مناطق آزاد، مدیران این مناطق به وقت خود در جهت توسعه زیرساخت‌های لازم همت و تلاش نکردند و حالا به جایی رسیده‌ایم که این مناطق به لحاظ زیرساخت‌ها مشکلات اساسی دارد.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که زیرساخت‌ها در مناطق آزاد مشکلات جدی دارد، بخش تولید نمی‌تواند در این مناطق فعالیت کند و تولید اقتصادی داشته باشد. در واقع نبود این زیرساخت ها تبدیل به هزینه های سرباری شده که تولید را غیر اقتصادی کرده و در نتیجه تولید کننده نمی تواند سرمایه گذاری ایجادی در صنعت و تولید داشته باشد، نرخ رشد صنعتی پایین آمده و در این مناطق محصولات در خور صادرات وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، به موانعی بر می‌خورد که امکان صادرات را می‌گیرد و محدود می‌کند.

نجفی با تاکید بر اینکه این موارد معلول رویکردها و سیاست‌هایی است که در ادوار مختلف توسط مدیران و سیاستگذاران در سطوح مختلف در پیش گرفته شده است، اظهار کرد: امروز نتیجه این شده که به دلیل این محدودیت ها و مضیقه‌ها، تولید با کیفیت و کافی در این مناطق انجام نمی‌شود و یا اگر تولیدی هم صورت بگیرد، به دلیل وجود این محدودیت‌ها و مضیقه‌ها، امکان بازاررسانی آن وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد با هدف تسریع در مبادلات اقتصادی توسعه صادرات ایجاد شده اند، عنوان کرد: این در حالی است که متاسفانه مناطق آزاد به قطب واردات تبدیل شده اند و به طور کلی از هدف و کارکرد اصلی خود دور شده اند.

نجفی با بیان اینکه در مناطق آزاد عدم شفافیت وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه گزارش‌های دوره ای مناسب از عملکرد مناطق آزاد ارائه نمی شود، زیرا این مناطق در مجموعه ای از محدویت ها، مشکلات و آسیب ها گرفتار شده اند و نتیجه آن ناکارآمدی و عدم ارائه عملکرد مورد انتظار از آنها است که همه اینها مخلوق مدیران این مناطق، شورای عالی مناطق آزاد و سیاستگذاران کلان کشور است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه واگذاری مدیریت مناطق آزاد به وزارت اقتصاد یکی دیگر از مشکلات و چالش های این مناطق است، گفت: اتفاق بسیار بدی که در متن برنامه ششم توسعه اتفاق افتاد این بود که شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور که به دلیل ذات و ماهیت عملکردی باید یک نهاد فرابخشی باشد، به زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی سوق داده شد و این در حالی است که این وزارتخانه هیچ تناسب ذاتی و ماهیتی در عملکرد با حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه ندارد و در نتیجه شاهد بروز مشکلاتی در این مناطق هستیم.