۰ نفر

رکوردشکنی بندر چابهار

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۶
کد خبر: 278205

رکوردشکنی بندر چابهار

چند ماه پس از افتتاح فاز نخست توسعه بندر چابهار اطلاعات جدید ارائه شده از سوی سازمان بنادر نشان می‌دهد که این بندر در حوزه عملکرد افزایش فعالیت قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق اطلاعات سازمان بنادر، بندر چابهار توانسته در یک روز بیش از ۳۵ هزار تن کالا را تخلیه و بارگیری کند که رسیدن به این سقف تاکنون در این بندر ممکن نبوده است.

این اتفاق پس از پهلوگیری یک کشتی غول‌پیکر با ظرفیت TEU۳۳۰۰ کانتینر اتفاق افتاده که از شرق آسیا و هندوستان وارد بندر چابهار شده است.

این رکوردشکنی در حالی اتفاق افتاده که چابهار از هفته قبل رسما کار خود در حوزه تخلیه و بارگیری کالاهای پتروشیمی را آغاز کرده بود و برای نخستین بار یک کشتی حامل کالاهای صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی در این بندر پهلوگیری کرد.

همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد ارتقاء سطح عملکرد و کارآیی بندر چابهار با افزایش حضور هند در این بندر امکان‌پذیر شده و بسیاری از کشتی‌هایی که در طول هفته‌های گذشته در چابهار پهلوگیری کرده‌اند به نوعی با هندوستان در ارتباط بودند.

با توجه به اهمیت بهبود سطح فعالیت‌ها در چابهار رییس جمهوری نیز در دیداری که دو روز قبل در حاشیه اجلاس شانگهای با نخست وزیر هند داشت، بار دیگر بر لزوم توسعه چابهار و مشارکت طرف هندی در توسعه این بندر تاکید کرد و در این جلسه اعلام شد که می‌توان چابهار را یک پل ارتباطی میان هند و افغانستان، آسیای میانه و اروپای شرقی در نظر گرفت.

چند ماه قبل با حضور مقامات دولتی ایران تعدادی از کشورهای همسایه ایران رسما از نهایی شدن فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار خبر داد که به دنبال آن ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری در طول سال افزایش یافته است.

سازمان بنادر و دریانوردی به منظور بالابردن تقاضا برای فعالیت در بندر چابهار تخفیف‌های قابل توجهی را برای حضور لاینرهای دریایی در این آب‌ها در نظر گرفته است.