۰ نفر

رتبه اول فرآورده‌های نفتی

تخلیه و بارگیری کالا در بنادر رشد کرد/ رشد بیش‌از ۱۰درصدی تخلیه و بارگیری کالا

۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۹
کد خبر: 209796
تخلیه و بارگیری کالا در بنادر رشد کرد/ رشد بیش‌از ۱۰درصدی تخلیه و بارگیری کالا

بر اساس آمارهای رسمی سازمان بنادر و دریانوردی، حجم تخلیه و بارگیری کالا در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

سازمان بنادر و دریانوردی جدیدترین گزارش از آمار بنادر کشور در تیرماه را منتشر کرد. بر این اساس، مجموع تخلیه و بارگیری انجام شده از بنادر کشور، ۱۲ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۳۵۶ تن بود که با توجه حجم تخلیه و بارگیری انجام شده در مدت مشابه سال گذشته(تیرماه ۱۳۹۵) که ۱۱ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۷۵ تن بود، رشد بیش از ۱۰ درصدی را نشان می دهد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر،همچنین میزان تخلیه و بارگیری انجام شده در تیرماه امسال، نسبت به مدت مشابه دو سال قبل (۱۳۹۴) رشد بیش از ۱۳ درصدی را نشان می دهد.

همچنین سامانه آماری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده است که در ماه گذشته، در مجموع ۵ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۰۹ تن انواع کالا تخلیه و ۷ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۴۷ تن نیز بارگیری شده است که به معنی مثبت بودن تراز تجاری کشور در ماه گذشته است.

بیشترین حجم تخلیه کالا مربوط به فرآورده های نفتی شامل ۱ میلیون و ۹۰۳ هزار تن  و سپس کالاهای کانتینری با یک میلیون و ۶۰۶ هزار تن، در رده دوم قرار دارد. همچنین تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن خوراکی و سایر اقلام کشاورزی و غذایی نیز با بیش از ۱ میلیون تن، در رده سوم کالاهای تخلیه ای از بنادر محسوب می شوند.

از سوی دیگر در بخش بارگیری نیز، بیشترین میزان بارگیری کالا در بنادر را فرآورده های نفتی با ۲ میلیون و ۵۷۳ هزار تن به خود اختصاص داده و سپس کالاهای ساختمانی و مواد معدنی با ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار تن، در رتبه دوم قرار دارد. کمترین میزان بارگیری کالا در کشور در تیرماه امسال، متعلق به گروه «منسوجات، چرم، پوشاک، الیاف، کاغذ و چوب» بود که تنها ۱۱۴ تن از این محصولات، از بنادر کشور بارگیری و ارسال شد.

گفتنی است در خصوص عملکرد تخلیه و بارگیری کالا به تفکیک بنادر، بندر شهید رجایی با مجموع ۷ میلیون و ۲۷۵ هزار تن در رتبه نخست و سپس بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تن در رتبه بعدی قرار دارد. کمترین میزان تخلیه و بارگیری نیز به بندر اروندکنار با ۷۷۵ تن انواع کالا تعلق دارد.

همچنین بندر قشم با تخلیه و بارگیری ۴۵۲ هزار تن کالا، عملکرد بسیار مثبتی را در مقایسه با سایر بنادر که عمدتا کمتر از ۲۰۰ هزار تن بودند، نشان می دهد.

عملکرد سازمان بنادر در بخش مسافری نیز نسبت به مدت مشابه سال های ۹۵ و ۹۴ رشد داشته است. در تیرماه امسال، مجموعا حدود ۴۸۱ هزار نفر مسافر دریایی وارد بنادر و ۴۷۴ هزار نفر نیز از بنادر خارج شدند که سهم بندر قشم هم در زمینه ورود مسافر و هم خروج مسافران دریایی، ۳۷۳ هزار نفر بوده است.