۰ نفر

برنامه اجرایی تولید صادرات‌گرا تدوین شد

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 195822
برنامه اجرایی تولید صادرات‌گرا تدوین شد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه اجرایی بهبود کیفیت و استانداردهای تولید در صنایع صادرات‌گرا تهیه شد به شکلی که امکان صادرات پایدار این محصولات به کشورهای هدف صادراتی در بلندمدت فراهم شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شاتا، مجتبی خسرو تاج در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اقدامات انجام شده در حوزه صادرات گفت: ۴۸ کشور مقصد صادراتی براساس ۵۰ تعرفه اولیه آنها جهت شناسایی نیازهای کشورهای هدف مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای میدانی کردن گزارشات و مطالعات انجام شده در خصوص ۴۸ کشور مقصد صادراتی از این جهت که این نیازها ایستاتیک نبود و به مرور زمان ممکن بود دچار تغییر شود به عنوان یک نیاز دینامیک و پویا، بطور عمیق در این پروژه مطالعاتی کار کردیم و تا انتهای سال می‌توانیم بگویم کدام محصول را تولید کنیم و کدام محصول مزیت صادراتی دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اهمیت شناخت مزیت های تولید کالا و خدمات صادراتی گفت: در بعضی از این اقلام ممکن است کشور ما مزیت نداشته باشد و لذا تولید آن محصول در کشور به صرفه نیست.

وی همچنین با اشاره به پروژه بسته مقررات صادرات و واردات افزود: با ایجاد یک بسته مقرراتی که برای ۱۰ سال ثابت باشد (بسته ملی) یعنی مصوب کردن بسته تجارت خارجی کمک کرد که صادرکنندگان به عنوان ذینفع اصلی پروژه از آن بهره مند شوند.

خسرو تاج در ادامه تصریح کرد: با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه با رویکرد حمایت از تولید داخلی و توجه به رقابت‌پذیری صنایع نسبت به بازنگری سیاست‌های تجاری و تعیین تعرفه گمرکی اقدام کردیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه صادرات ۲۰ محصول اصلی صادراتی غیرنفتی بدون میعانات گازی (۲۰ ردیف اول صادراتی براساس کدهای گمرکی و مقررات صادراتی) را به صورت لیستی تهیه کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت، برنامه اجرایی تقویت تشکل‌های صادراتی تخصص، حمایت از تشکیل و توسعه شرکت‌های بزرگ صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات را تهیه کرده است.

این مقام مسئول افزود: برنامه اجرایی تنوع‌بخشی به مبادی واردات با تأکید بر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای صنعتی و معدنی و تشویق واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای به واردات کالاهای دارای برندهای معتبر جهانی را تهیه و تا پایان خرداد ماه سالجاری به دبیرخانه ستاد ارایه می کنیم.

خسرو تاج در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با همکاری دیگر دستگاه‌ها برای توافقات تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با اولویت کشورهای همسایه اقدام کرده‌ایم.