۰ نفر

رشد ۷۱ درصدی پوشش ریسک از سوی صندوق ضمانت صادرات

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 189418
رشد ۷۱ درصدی پوشش ریسک از سوی صندوق ضمانت صادرات

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: پوشش ریسک از سوی صندوق ضمانت صادرات در سال گذشته نسبت به سال 94 بیش از 71 درصد و بطور متوسط در 11 سال گذشته 30 درصد رشد داشت.

«سیدکمال سیدعلی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: پوشش ریسک توسط صندوق در سال گذشته در مجموع بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار بود که در مقایسه با عملکرد 934 میلیون دلاری صندوق در سال قبل از آن رشد 71 درصدی نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته این مقام مسئول، این صندوق همچنین در صدور بیمه نامه های کوتاه مدت در سال 95 رشدی 119 درصدی و در بیمه نامه های میان و بلندمدت رشدی 470 درصدی در مقایسه با سال 94 به ثبت رسانید، اما در زمینه صدور ضمانتنامه های اعتباری و بانکی 19 میلیون دلار افت عملکرد داشت.

سیدعلی با اشاره به خسارت های پرداختی و بازیافت خسارت در سال های 94 و 95 اظهار داشت: با افزایش کارایی مدیریت ریسک، افزایش دقت اعتبارسنجی و رشد وصول مطالبات شاهد کاهش 24 درصدی خسارت پرداختی از سوی صندوق و رشد 9 درصدی بازیافت خسارت بودیم.

وی با اشاره به فهرست تفاهم نامه های همکاری منعقده با موسسات همتای صندوق در سراسر جهان در سال گذشته، تصریح کرد: در این سال تفاهم نامه های همکاری با موسسات کشورهای اندونزی، برزیل، مجارستان، سریلانکا، سوییس، آلمان، استرالیا، نروژ، هند، اتریش، سوئد، کره جنوبی و پرتغال (سال 96) به امضا رسید.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین با اشاره به مهمترین اقدام های انجام شده صندوق برای کیفی سازی خدمات، خاطرنشان کرد: در این راستا محصولات جدید طراحی شده و تنوع بخشی به خدمات متناسب با نیازهای روز صادرکنندگان انجام شده است.

به گفته وی، طراحی بیمه نامه نوسانات ارز، ضمانتنامه اعتباری خاص پروژه های صادرات محور، ضمانتنامه ورود موقت گمرکی، ضمانتنامه های ارزی مورد نیاز پیمانکاران، بیمه اعتبار داخلی (ویژه صادرکنندگان) و پوشش محتوای ایرانی پروژه های صادرات محوری که با فاینانس (تامین مالی خارجی) راه اندازی می شود، از جمله این محصولات و خدمات است.

سیدعلی بیان داشت: زمینه سازی برای اجرای خطوط اعتبار خریدار، شناسایی و معرفی شرکت های معتبر در کشورهای هدف صادراتی و معرفی به صادرکنندگان، ظرفت سازی جدید برای تسهیل تجارت خارجی با همکاری موسسه های همتا، ارائه خدمات الکترونیک به صادرکنندگان و توسعه شبکه کارگزاری و ارتقای بازاریابی، سایر اقدام های صندوق برای کیفی سازی خدمات است.

صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری آنکتاد به عنوان تنها شرکت دولتی بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1352 تاسیس شد و فعالیت خود را تحت نظارت مرکز توسعه صادرات ایران آغاز کرد، اما به دلایلی فعالیت آن متوقف شد تا اینکه در سال 1373 دوباره فعالی گردید تا به صادرکنندگان در بازیافت موقعیت تجاری خود که در اثر هشت سال جنگ تحمیلی مختل شده بود کمک کرده و موجبات افزایش درآمدهای غیرنفتی را فراهم آورد.

این صندوق به پشتوانه حمایت های مالی دولت علاوه بر پوشش خطرپذیریهای سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می کند.به گفته این مقام مسئول، کل ارزش پرتفوی صندوق در سال 95 به یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 714 میلیون دلاری سال 93 رشدی بیش از دو برابر را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام شاهد رشد عملکرد پوشش بیمه ای صندوق بودیم، هرچند ارتقای این مهم نیازمند برقراری روابط کارگزاری با جهان و گسترش فرهنگ بیمه است.

به گفته سیدعلی، در حالی که متوسط نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در جهان 30 درصد است، اما با کاهش بدهی های خارجی این شاخص برای ایران تنها 2 درصد است (بدهی خارجی ایران 2 درصد تولید ناخالص داخلی آن است) و با توجه به ذخیره 120 میلیارد دلاری کشور، ایران از ریسک پایینی برای سرمایه گذاری برخوردار است.