۰ نفر

خاموشی‎های بی‌برنامه اینترنت کشور را دچار اختلال کرد

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۵:۴۸
کد خبر: 284410
خاموشی‎های بی‌برنامه اینترنت کشور را دچار اختلال کرد

این روزها با افزایش ناگهانی گرما در کشور شاهد خاموشی‌های غیرمنتظره بودیم به‌طوری که قطع برق بدون برنامه‌ریزی باعث شد برق سایت‌های برخی اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های اینترنتی دچار مشکل شود و این مشکل نارضایتی را در بین مشترکان شبکه اینترنت تلفن همراه و ثابت به وجود آورد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در پی بروز این مشکل به سراغ اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های دارنده پروانه ارتباطات ثابت رفت تا بداند خاموشی‌های غیرمنتظره چه مشکلاتی را برای تجهیزات و سرویس دهی اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به همراه داشته است.

دشوار شدن ارائه خدمات با قطعی برق

احمدرضا نخجوانی مدیر عامل یکی از دارندگان پروانه ارتباطات ثابت در این خصوص گفت: با قطعی برق، شرکت‌هایی که شبکه آنها و تجهیزات شان روی مراکز مخابراتی نصب است، دچار مشکل در سرویس دهی و خدمات‌رسانی به مشترکان خود نمی‌شوند. 90 تا 95 درصد شرکت‌ها نیز تجهیزات شان روی مراکز مخابراتی نصب است و از آنجایی که در مراکز مخابراتی برق اضطراری وجود دارد و می‌توانند برق خود را از ژنراتورها تأمین کنند بنابراین قطعی برق روی سرویس دهی شرکت‌های اینترنتی تأثیر منفی ندارد.

وی افزود: البته باید گفت ممکن است قطعی برق روی دیتاسنترهای این شرکت‌ها که تجهیزات شان روی مراکز مخابراتی نصب است، تأثیر منفی بگذارد و با قطعی برق دچار مشکل شوند چرا که دیتاسنترها هم به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با برق اضطراری و برقی که از ژنراتورها تأمین می‌شود کار می‌کند از این‌رو بسیاری از شرکت‌ها که برق اضطراری را تدارک می‌بینند این بخش نیز با قطعی برق دچار مشکل نمی‌شود و می‌تواند به سرویس دهی و ارائه خدمات به مشترکان خود ادامه دهد.

نخجوانی با بیان اینکه درحقیقت کار شرکت‌های اینترنتی که تجهیزات آنها روی مراکز مخابراتی نصب نیست ، با خاموشی بسیار دشوار می‌شود، گفت: اعلام برنامه قطعی برق و خاموشی روی این بخش از شرکت‌های اینترنتی که دارای خدمات دهی در گستره وسیعی هستند نیز تأثیری ندارد، چرا که شرکتی مانند شرکت ما تجهیزاتش در هزار نقطه، خارج از مرکز مخابراتی است بنابراین برای این شرکت‌ها قطعی برق بسیار دردسرساز است و باید با ژنراتورهای سیار مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه شاید عده‌ای بگویند حال که شرکت برق برنامه قطعی را اعلام کرده است می‌توان بحث قطعی برق در مراکزی که خارج از مراکز مخابراتی است را نیز مدیریت کرد، گفت: در واقع این کار امکان پذیر نیست چرا که اگر قطعی برق شامل 5 یا 10 نقطه از شهر بود، امکان داشت با ژنراتورهای سیار برق‌رسانی را انجام داد در حالی که فقط در هفته گذشته 51 نقطه دچار قطعی برق شد و در چنین شرایطی باید گفت مگر شرکت‌های اینترنتی چند ژنراتور برق سیار دارند تا به این 51 نقطه از شهر ارسال کنند.

این فعال بازار اینترنت در ادامه افزود: البته این مراکز برق یو پی اس یا باتری دارد ولی آنها نیز به شارژ شدن نیاز دارند و بعد از مدتی برق آنهاهم تمام می‌شود و از آنجایی که در نهایت 5 تا 6 ژنراتور برای مواقع اضطراری موجود است از این‌رو مدیریت بهینه را در این شرایط سخت و دشوار کرده است و به نوعی باید گفت شرکت‌هایی که به‌دنبال ارائه خدمات و سرویس کامل به مردم هستند با سختی روبه رو می‌شوند و عملاً با گستردگی قطعی برق در مناطق امکان سرویس دهی کامل وجود ندارد تنها کاری که می‌توان انجام داد شارژ یو پی اس‌ها به اندازه 30 دقیقه و رفتن به منطقه بعدی است و این کار بسیار سختی است.

محمدرضا کریمی رئیس هیأت مدیره یکی دیگر از شرکت‌های اینترنتی نیز  گفت: شرکت‌های اینترنتی معمولاً برای مواقع قطع برق و شرایط اضطراری پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهند ولی آن هم دارای محدودیت‌هایی است، چرا که همه جا استفاده از باتری دیزل وجود ندارد و باید از باتری استفاده شود، باتری هم ظرفیت محدودی دارد و بعد از پایان ظرفیت سرویس خود به خود down می‌شود.

محمدرضا کریمی با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکلی که وجود دارد، بحث خنک کردن تجهیزات است که به cooling معروف است، افزود: شرکت‌های اینترنتی معمولاً برای تجهیزات خود از یو پی اس استفاده کرده و برق لازم را برای تجهیزات خود فراهم می‌کنند اما این تجهیزات به‌صورت پراکنده در مکان‌هایی از کشور قرار دارد و همه جا امکان استفاده از دیزل برق را نداریم و خنک کردن تجهیزات نیز از مدار خارج می‌شود و اگر بعد از مدتی نتوانیم تجهیزات را خنک کنیم، دستگاه‌ها وقتی درجه حرارت شان از حدی بالاتر برود به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند. از سوی دیگر برخی تجهیزات نمی‌توانند خودبه خود خاموش شوند بنابراین تجهیزات آسیب می‌بینند و شرکت‌ها متضرر می‌شوند.

اعلام برنامه خاموشی و مدیریت بهینه

امیر کیهان مسئول ارتباط با رسانه‌های اپراتور اول درباره تأثیر قطعی برق روی اپراتورها و اعلام برنامه قطعی برق از سوی شرکت نیرو گفت: گزارشی مبنی براینکه با قطعی برق اینترنت این اپراتور قطع شده است دریافت نکرده‌ایم چرا که در صورت قطعی برق نیز برق اضطراری برای دستگاه‌ها فراهم بوده است.

وی افزود: به‌طور قطع اعلام برنامه‌ریزی قطعی برق در مناطق تهران و شهرستان‌ها می‌تواند به ارائه خدمات بهتر منجر شود. اختلالات در برخی اپراتورها‌ ناشی از قطعی برق غیرمنتظره و به احتمال زیاد اتمام برق باتری و نبود ژنراتور برق در آن منطقه بوده است. به‌هر حال باتری‌های تجهیزات اپراتورها تنها یک یا دو ساعت می‌تواند برق تجهیزات را تأمین کند و وقتی به اتمام می‌رسد، اینترنت مشترکان آن منطقه نیز دچار اختلال و قطعی می‌شود بنابراین اگر اپراتور‌ها و شرکت‌های اینترنتی بدانند که چه زمانی و در چه منطقه‌ای برق قطع خواهد شد می‌توانند پشتیبانی‌های لازم و بیشتری را فراهم کنند.

علی حق پرست کارشناس ارتباطات یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز گفت: وقتی شرکت نیرو برنامه قطعی برق را اعلام می‌کند، اپراتورها می‌دانند چه زمانی و کجا و به چه مدت برق قطع می‌شود بنابراین می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند و پشتیبانی مؤثرتری را ارائه دهند تا مشترکان تلفن همراه اپراتورها دچار نارضایتی نشوند.

حق پرست با بیان اینکه باتری‌هایی که برای تجهیزات اپراتورها به‌کار رفته، دارای محدودیت زمانی است، افزود: اگر مدت خاموشی و قطع برق منطقه از میزان انرژی باتری‌ها، طولانی‌تر شود انرژی آنها به پایان می‌رسد قطعاً نمی‌توانند برق تجهیزات را تأمین کنند در این میان نیاز است که اپراتورها برق سیار را از طریق موتور و ژنراتور برق به منطقه اعزام کرده و برق لازم را تأمین کنند.وی در ادامه افزود: از سوی دیگر تجهیزات اپراتورها نیز در یک شهر پراکنده است و یک بخش از تجهیزات در غرب و بخشی دیگر در شرق شهر قرار دارد بنابراین وقتی برق بدون برنامه‌ریزی و اعلام قبلی و به‌صورت غیرمنتظره قطع می‌شود امکان تأمین برق تجهیزات و شارژ باتری‌ها دشوار می‌شود. حال که زمانبندی خاموشی‌ها اعلام شده بهتر می‌توان پشتیبانی کرد و اگر اپراتور احساس کند در فلان منطقه قطعی برق طولانی است و باتری‌ها کفاف تأمین انرژی دستگاه را نمی‌دهد، سریع ژنراتور سیار به منطقه اعزام می‌کند تا باتری‌ها را شارژ کند. کارشناس ارتباطات یکی از اپراتورهای کشور با بیان اینکه شرایط زلزله و بحران نیست که شرکت برق برنامه را با تأخیر اعلام کرده است، گفت: قطعاً شرکت نیرو می‌داند که چه روزی و چه زمانی و در کدام منطقه مصرف برق افزایش می‌یابد و می‌خواهد برق آن منطقه را قطع کند بنابراین وقتی همه چیز از پیش مشخص است، بنابراین براحتی می‌تواند برنامه را از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کند. با این اطلاع‌رسانی شرکت‌ها نیز می‌توانند از قطع خدمات خود که به برق ارتباط مستقیم دارد، جلوگیری کنند.حق پرست اعلام نکردن برنامه خاموشی‌ها از سوی شرکت برق را به ضرر شرکت‌ها دانست و افزود: با قطعی ناگهانی ممکن است دستگاه‌ها و تجهیزات اپراتورها صدمه ببینند و این خود به اقتصاد کشور ضربه می‌زند وقتی یک دستگاه و تجهیزاتی از رده خارج شد باید ارز اختصاص یابد و دستگاه وارد کشور شود. وقتی می‌توان با اعلام یک برنامه، به مردم بهتر خدمات‌رسانی کرد و از سوی دیگر جلوی ضرر و زیان را گرفت، چرا تاکنون تعلل صورت گرفته است. باید شرکت نیرو حداقل به شرکت‌ها، نهادها و ارگان‌هایی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند و با قطع برق، ارائه خدمات به مردم دچار مشکل می‌شود، برنامه خاموشی را اعلام می‌کرد.

گفتنی است شرکت توانیر جدول خاموشی ها را در این هفته  منتشر کرد اما خاموشی ها طبق جداول منتشر شده اعمال نمی شود. یکی از مطلعین در شرکت توانیر دراین باره  گفت: در هفته گذشته با اجرای خاموشی های بدون برنامه شاهد اختلال در تلفن همراه و اینترنت بودیم که خوشبختانه با انتشار جدول از سوی شرکت توانیر این اختلال ها به حداقل ممکن رسیده است.

وی در ادامه درباره اینکه چرا خاموشی ها مطابق جدول اجرا نمی شود، نیز گفت: این جدول تنها آماده باش است و اگر مصرف برق در مناطقی که اعلام شده است  افزایش یابد، برق منطقه قطع خواهد شد. البته باید گفت با تغییر ساعات کاری در سازمان های دولتی صرفه جویی بسیاری در مصرف برق شاهد بوده ایم تا آنجا که 1500مگا وات در 16 استان کشور و 300 مگاوات در استان تهران صرفه جویی صورت گرفته است از این رو کمتر شاهد قطعی برق هستیم.