۰ نفر

اداره مالیات الکترونیکی تا پایان بهمن‌ماه در همه استان‌ها دایر می شود

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۹
کد خبر: 163939
اداره مالیات الکترونیکی تا پایان بهمن‌ماه در همه استان‌ها دایر می شود

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از راه اندازی اداره مالیات الکترونیکی تا پایان بهمن ماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: با اطلاعات گرفته شده از ذی نفعان طرح جامع مالیاتی، در مدت سه سال شیوه علی الراس برچیده می شود.

مطابق ماده 97 قانون مالیات های مستقیم، زمانی که اداره دارایی درآمد کتمان شده ای را مشاهده کند یا مدارک ابرازی دارای نقص باشد، اداره دارایی می تواند ماخذ محاسبه مالیات را بر اساس بررسی های سازمان امور مالیاتی تشخیص داده و مطالبه کند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در صورتی که اداره دارایی میزان مالیات را تشخیص دهد یا دفترها و مستندات فرد رد شود، میزان مالیات بر درآمد وی «علی الراس» شده و بر اساس محاسبات سازمان امور مالیاتی تخمین زده می شود. 

چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: حذف مالیات علی الراس افزون بر رعایت عدالت مالیاتی، زمینه مساعدی را برای دستیابی به درآمدهای پایدار به منظور تامین هزینه های عمومی و عمرانی فراهم می کند.

به گزارش سازمان امور مالیاتی، «سید کامل تقوی نژاد» امروز (دوشنبه) در نشستی تاکید کرد تا بهمن ماه امسال، در همه اداره های کل سراسر کشور باید اداره مالیات الکترونیکی (E-TAX) دایر شود و در اسفندماه یک تحول جدی در نظام مالیاتی رخ دهد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پس از اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، فقط به 20 درصد اظهارنامه ‏های مالیاتی رسیدگی می شود و بقیه مورد پذیرش قرار می گیرد.

وی اجرای تکالیف قانونی دستگاه ها و رفع موانع و مشکلات پیش روی اجرای ملی طرح جامع مالیاتی را خواستار شد.

به گفته وی، اینک در سازمان امور مالیاتی کشور قابلیت هایی همچون ثبت نام، ارایه اظهارنامه، پرداخت و دادرسی مالیاتی به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم، برای شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، به ایجاد پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی توجه شده است.

وی افزود: براساس این قانون، وزارتخانه ها، سازمان های دولتی، شهرداری ها، بانک ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و... ملزم شده‏اند اطلاعات مورد نیاز این پایگاه را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

تقوی نژاد اضافه کرد: برای اخذ مالیات منطقی، صحیح و مبتنی بر عدالت، راهی جز اجرای طرح جامع مالیاتی و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی افراد وجود ندارد.

به گفته این مسوول، اینک نزدیک به 750 میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه های سازمان ثبت شده و اطلاعات سه میلیون و 500 هزار مودی نیز قابل استفاده است.

پیش از این رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وصول 275 هزار و 743 میلیارد ریال مالیات های مستقیم و ارزش افزوده در چهار ماه نخست امسال خبر داده بود که در همسنجی با پارسال 29 درصد رشد داشت و 95 درصد پیش بینی بودجه را محقق کرد.