۰ نفر

توضیحات واعظی از رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر تا نقدی شدن خرید خط تلفن

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 156552
توضیحات واعظی از رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر تا نقدی شدن خرید خط تلفن

وزیر ارتباطات با حضور در نمایشگاه مطبوعات به ارائه توضیحاتی درباره رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر، فروش آزاد خط تلفن ثابت، ارزانی اینترنت و موضوعات دیگر پرداخت.

وزیر ارتباطات صبح امروز در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات در قالب نشستی خبری حضور یافته و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. البته محمود واعظی برخلاف رویه مرسوم زمانی برای بازدید از این نمایشگاه اختصاص نداده و انجام این موضوع را به روز چهارشنبه موکول کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، واعظی در صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در دولت دهم چه اندازه جریمه برای تخلفات اپراتورها در نظر گرفته شده، اظهار کرد: جرائم متعدد بوده و در پروانه هر سه اپراتور ذکر شده است که متناسب با تخلفات چگونه با آنها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نیز با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند تا حقی از مشترکان ضایع نشود.

البته واعظی در نهایت این بار هم اعلام نکرد که طی بیش از سه سال دولت یازدهم اپراتورهای ارتباطی در مجموع چه مبلغی بابت تخلفات خود جریمه شده‌اند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در حوزه فروش غیراقساطی تلفن ثابت توسط مخابرات توضیح داد: درباره تعرفه تلفن ثابت مصوبه ابلاغ شده بر این نکته تاکید دارد که مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در ابتدای کار از مشترک دریافت شده و مابقی مبلغ یعنی ۱۰۰ هزار تومان دوم در ۳۶ قسط دریافت شود.

وی ادامه داد: البته ظاهراً با توافق برخی مشترکان این اتفاق نیز رخ داده که مخابرات به جای ۱۰۰ هزار تومان، مبلغ ۸۰ هزار تومان را به طور یکباره از مشترکان علاقه‌مند دریافت کرده و بدین شکل خط را واگذار می‌کند. البته در هر صورت شرکت مخابرات این اجازه را ندارد که بدون رضایت مشترک چنین اقدامی انجام دهد و اگر قرار بر الزام مشترک به پرداخت یکباره هزینه خرید خط تلفن باشد ما قطعاً با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

واردات پهنای باند در دست دولت می‌ماند

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر نمایندگان مجلس در ارتباط با برداشته شدن انحصار واردات پهنای باند اینترنت توضیح داد: مساله پهنای باند طبق آنچه که به ما ابلاغ شده بدین شکل است که واگذاری پهنای باند داخلی آزاد بوده و پهنای باند بین‌الملل نیز به دلیل اینکه نیاز طی مراحل مختلف و در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف نظارتی، امنیتی و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر را دارد مانند گذشته وارد و واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: حال نیز اگر قرار باشد در این رویه تغییری صورت بگیرد باید مجلس و شورای امنیت ملی تمام بررسی‌های مربوطه را بر روی این موضوع انجام دهند.

مردم چندین بار طعم ارزانی اینترنت را چشیده‌اند

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با وجود وعده‌های داده شده مردم هنوز طعم ارزانی اینترنت را نچشیده‌اند، گفت: مردم چندین بار این طعم را چشیده‌اند و طی سال‌های گذشته ما یکبار حدود یک‌سال و نیم قبل با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه قیمت هر گیگابات از ۴۵۰۰ تومان به حدود ۳۶۰۰ تومان رساندیم.

وی ادامه داد: در یک مقطع دیگر نیز قیمت‌ها بار دیگر با کاهش مواجه شده و از حدود ۳۶۰۰ تومان به ۲۹۵۰ تومان رسید. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شرایط به گونه‌ای تعریف شد که مردم برای استفاده از اینترنت بسته به میزان استفاده‌ای که دارند از تخفیف‌های ۱۷ تا ۳۳ درصدی بهره‌مند شوند بنابراین مردم قبلا این طمع را چشیده‌اند و در حوزه اینترنت همراه نیز تعرفه‌ها کاهش پیدا کرده و در نهایت ۱۴ ریال به چهار ریال رسیده است.

وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: حال نیز اگر مردم در محاسبه تعرفه‌های خود دچار مشکلی هستند و حس می‌کنند شرکت ارائه‌دهنده خدمات تخلفی صورت می‌دهد می‌توانند این موضوع را از طریق تماس با مرکز ۱۹۵ پیگیری کنند.

رفع فیلتر فیس بوک و توئیتر

واعظی در ارتباط با رفع فیلتر فیس بوک و توئیتر نیز توضیح داد: در این زمینه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای تصمیم خواهد گرفت. ما نیز از ابتدای دولت این وعده را داده بودیم که آنچه مورد استفاده مردم قرار دارد و در آنها شرایط غیراخلاقی وجود ندارد آزادند به فعالیت خود ادامه دهند که تاکنون نیز بر روی این وعده پایبند  بوده‌ایم.

وی ادامه داد: دولت به طور جدی به استفاده صحیح مردم از این ابزارها تاکید دارد در عین حال با عده‌ای با این باورند که لازم است شبکه‌های بومی به جای شبکه‌های خارجی مورد استفاده قرار گیرند هم عقیده‌ایم اما تا زمان ایجاد این شبکه‌ها با ایجاد محدودیت برای دسترسی مردم به شبکه‌های خارجی موافق نیستیم.

با کاهش زود هنگام حجم بسته‌های اینترنت چگونه برخورد کنیم

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اتمام زود هنگام حجم بسته‌های اینترنت همراه اظهار کرد: اگر مشترکان احساس می‌کنند در این زمینه تخلفی روی می‌دهد می‌توانند موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ پیگیری کنند.

وی همچنین عنوان کرد:‌ در ارتباط با هزینه‌های مربوط به بسته‌ها نیز اکنون شرایط به گونه‌ای است که با اجرای طرح ترابردپذیری مشترکان می‌توانند در صورت عدم رضایت از قیمت و خدمات اپراتور خود با حفظ شماره از خدمات اپراتور دیگری استفاده کنند. در نهایت اگر مشترکان چنین رویکردی را مدنظر داشته باشند هیچگاه اپراتورها اقدام به انجام تخلفات نخواهند کرد و در بازار رقابتی با شرایط بهتری به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

قرارداد MTN با اپراتور فیبر نوری هنوز نهایی نشده است

واعظی در خصوص سرمایه‌گذاری MTN در اپراتور فیبر نوری نیز توضیح داد: هنوز قراردادی که در این زمینه وجود دارد به طور قطعی به امضا نرسیده و هر یک از طرفین بر سر دو یا سه بند با یکدیگر اختلاف نظر داشته و در حال مذاکره هستند.

وی در پایان عنوان کرد: طبق صحبت‌های صورت گرفته قرار بر آن است که در صورت همکاری MTN  به میزان ۴۹ درصد سهام ایرانیان نت را در اختیار داشته باشد.