۰ نفر

به صفر رساندن فروش نفت ایران غیرممکن است

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۱
کد خبر: 300134
به صفر رساندن فروش نفت ایران غیرممکن است

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه به صفر رساندن فروش نفت ایران غیرممکن است، گفت: با وجود تهدیدات واشنگتن، در تجارت با تهران محکم می‌ایستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اطلاعات، «سرگئی ریابکوف» که روز دوشنبه به تهران سفر کرد تا با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره برجام گفتگو کند، در گفتگویی با تسنیم این مطلب را اعلام کرد. این سفر سه روز پس از سفر روسای جمهوری روسیه و ترکیه برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه تهران درباره سوریه، انجام شد.

ریابکوف در مورد اینکه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مذاکرات بین ایران و اعضای باقیمانده برجام جریان داشته است. بنظر شما میزان پیشرفت در مذاکرات تا چه حد امیدوارکننده است و اینکه حل موضوعات مربوط به فروش نفت ایران و مسئله تبادلات بانکی تا چه حد محتمل است، گفت: ما با دوستان ایرانی، همکاران اروپایی، شرکای چینی و کسانی که تمایل دارند به این موضوع از زاویه ادامه توافق نگاه کنند و از آن منتفع شوند، تماس‌های فشرده‌ای داریم. همه اینها باید در مقابل تلاش های آمریکا برای به شکست کشاندن توافق حفظ و تقویت شوند. ما این کار را از طرق کانال‌ها و سطوح مختلفی از جمله در سطح بسیار عملی با حضور بخش‌های کسب و کار و بانکداران انجام می‌دهیم. دولت روسیه به این موضوع به لحاظ بسیار عملی می‌نگرد. مسیر دوجانبه با ایران در حال فعالیت است و ما به رغم تهدیدات آمریکا، در حوزه تجارت و همکاری با ایران شاهد گسترش هستیم. ما در آینده هم محکم خواهیم ایستاد. ما به طور جمعی به همراه ایران، سه کشور اروپایی و بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کانال‌های قابل کار کردن و عملی برای فاینانس، تضمین تبادلات و مهمتر از همه حمایت از صادرات نفت ایران و کانال‌هایی برای دریافت درآمد نفت ایران وجود دارد. این مهم‌ترین بخش تلاش‌های ماست. ایده های مشخصی در این زمینه در حال بحث هستند و من فکر نمی‌کنم که ما الان باید وارد بحث درباره میزان زیادی از جزئیات در خصوص آنچه در جریان است شویم، چون این کاری است که در جریان است. علاوه بر آن ضرورتی ندارد که همه برنامه‌های خود را درست در میانه این جنگ سیاسی علنی کنیم تا بدین ترتیب توافق حفظ شده و پایدار بماند. اما به شما قول می‌دهم که ما این کار را خیلی جدی انجام می‌دهیم. ما برنامه زمانی خیلی فشرده‌ای داریم که تا ماه نوامبر، کم و بیش حدود یک ماه و نیم است. اما به شدت اطمینان دارم که ما قادر خواهیم بود در این بازه زمانی به نتیجه برسیم. بنابراین، برجام خوشبختانه توسط همه اعضای باقیمانده به طور مستمر اجرا خواهد شد که شامل انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی و مالی توافق خواهد بود

معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص اینکه آمریکایی‌ها گفته‌اند که تلاش می کنند فروش نفت ایران را به صفر نزدیک کنند. اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم در کل این کار امکانپذیر باشد. علاوه بر این و مهمتر از همه، من فکر نمی‌کنم که این انتظار آمریکا واقع بینانه باشد. آن هم در زمانی که آمریکا تقریبا به لحاظ بین‌المللی در خصوص این موضوع خاص منزوی است، اکثریت گسترده جامعه بین‌الملل معتقد است که توافق هسته‌ای از جمله فروش نفت ایران باید بنا به دلایل سیاسی، اقتصادی، و بخاطر ثبات در بازار انرژی دنیا و پایداری سیستم جهانی در زمینه عدم اشاعه حفظ شود.

وی افزود: این خیلی باعث تاسف است سیاستمدارانی در آمریکا و چند پایتخت دیگر به هنگام صحبت کردن درباره سیاست‌هایشان در قبال ایران بطور کامل این ملاحظات را نادیده می‌گیرند. روسیه مستحکم ایستاده است. ما تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به لحاظ اصولی رد می‌کنیم. ما خودمان چند بار مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌ایم. این موضوع ما را مصمم‌تر می‌کند به دنبال راه‌هایی باشیم که نه فقط به طور عام‌تر دشمن خود را شکست دهیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم که جهانی چندجانبه و وسیع داشته باشیم که دموکراسی در آن وجود دارد و یک قدرت نباشد که اراده خود را به دیگران دیکته کند.

وی در این مورد این سوال اینکه پس از خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات خود، ایران تا چه اندازه خواستار چرخش به شرق از جمله روسیه است وچقدر روسیه خواستار ایجاد این نوع همکاری است و این همکاری چه کمکی در زمینه روابط دو طرفه، منطقه و جهان می‌تواند انجام دهد؟ جواب داد:

موضوع بر سر انتخاب این یا آن نیست. من خیلی به رویکرد قدیمی چرخش ژئوپلتیک اعتقاد ندارم. ایرانی‌ها به نظرم در تمام ابعاد همواره افراد بسیار ماهری بوده اند که اول و بیشتر از همه چیز منافع کشورشان برایشان اهمیت دارد؛ بنا بر این راه عاقلانه برای آنها و ما این است که از این فرصت استفاده کنیم تا روابط دوستانه ای با کسانی که با آنها هم نظر هستیم ،برقرار کنیم. حتی با کسانی که هدفی مشترک داریم هم پیمان اتحاد ایجاد می‌کنیم به شرطی که آماده دستیابی به آن هدف باشیم. حتی در زمانی که شریک‌های مشخصی وجود نداشته باشند، این پراگماتیسم یک اصل در سیاست خارجی روسیه است. ایرانی‌ها هم این اصل را دارند. ما شرکای با سابقه‌ای برای هم هستیم. آن هم نه در شرایط خاص شریک هستیم بلکه جغرافیا و منافع هم ما را به هم نزدیک کرده است.

وی گفت: همکاری اقتصادی میان ما باید افزایش یابد. تعاملات در حوزه‌های مختلف باید گسترش یابد و متنوع شود. باید پروژه‌های متفاوت به مانند مشارکت در حوزه هسته‌ای داشته باشیم. باید در موضوعات منطقه ای همکاری کنیم. این یک داستان موفقیت آمیز بزرگ است که شامل همکاری ما در سوریه و مناطق دیگر هم می شود. تمام اینها یک گنج و میراث دوران جدید روابط ایران و روسیه است. این یک بنیان است که روابط ما باید بر اساس آن ساخته شود. اما ایران نباید فقط یک طرف را انتخاب کند. ممکن است شما افرادی را در غرب بیابید که شما را بهتر از دیگر افراد در غرب درک می کنند. در این صورت چرا با آنها همکاری نکنید؟ و این کار را خواهید کرد. همچنین در شرق همچنین در شمال و همه جا.

ریابکوف تصریح کرد:ایران شریک ضروری برای جهان در بسیاری از حوزه‌ها است که هیچ کس نمی تواند به تلاش برای منزوی کردن آن بیاندیشد. بله مشکلاتی وجود دارد که بخاطر ملاحظاتی است که ارتباطی با واقعیت ندارند. اما باید مشترکا به آن افراد کمک کنیم تا به سوء تفاهم و سوء برداشت خود از ایرانی‌ها، روس‌ها یا سیاست هر کس دیگر غلبه کنند.

وی در مورد برگزاری جلسه شورای امنیت با ریاست ترامپ درباره موضوع ایران گفت: اطلاعاتی در این باره به رویت ما رسیده است. ما درک می کنیم که آمریکا می‌خواهد بحث گسترده ای را در خصوص موضوعات منع اشاعه هسته‌ای مطرح کند.

مشخص است بحث ایران در ذهن آمریکایی‌ها وجود دارد اما چیزهای دیگر هم وجود دارد. فکر می کنم روسیه بسیار آماده مبارزه در تمامی این موضوعات است، اگر نیاز باشد. زیرا ما در شرایط متعددی در خصوص این کشورها یا این موارد با آمریکا اختلاف و منازعه داریم. ما به این نشست خواهیم رفت اما احساسات به کار نخواهیم گرفت و به موضوعات کاربردی نگاه خواهیم کرد. با هر گونه گمانه زنی در این خصوص مخالفت می‌کنیم. با هر گونه برتری جویی آمریکا و استفاده از این نشست برای این هدف مخالفت می ورزیم. آنها همیشه بدین گونه رفتار کرده اند. آنها موضوعات ساده را سخت و موضوعات دشوار را ساده قلمداد کرده‌اند تا بر دیگران فشار وارد کنند و همه این‌ها مردود است.

وی اضافه کرد: این نشست به هر صورت رویداد ساده و آسانی برای آمریکا نخواهد بود. اجازه بدهید ببینیم آنها در نشست شورای امنیت چه می گویند. این به آنها بستگی دارد که بحث مشخصی را مطرح کنند. اما ما آماده‌ایم همانطور که توضیح دادم در نشست شرکت کنیم. امیدوارم پیام‌های منطقی به واشنگتن برسد و شرایط برای تصمیم گیرندگان فراهم شود تا قبل از ورود به تلاش‌های ماجراجویانه بیشتر، مجددا فکر کنند.